Könyv

Patak Márta: Enyhítő körülmények között

Könyv

Mindannyian ismerjük azt az izgatottsággal vegyes bosszankodást, amit a nyitott végű könyvek, filmek, történetek okoznak, amikor nem tudjuk, mi történik azután, hogy a főhős befordul a sarkon. Ugyanilyen kihívással jár az is, ha egy-egy sztoriban sok az elhallgatott, csak finom utalásokból fel-felvillanó információ, amikor az olvasó/néző kénytelen nyomozósdit játszani, hogy kerek egésszé formálja a homályos történetszálakat. Hogy ezek a finom játékok inkább izgalmat vagy inkább bosszúságot okoznak, az főként a hallgatóság vérmérsékletétől függ. Az viszont bizton kijelenthető, hogy amikor a ki nem mondott szó, az el nem mesélt történet veszi át a hatalmat egy szövegben, az nagyon kockázatos vállalkozás. Patak Márta novelláiban éppen ez történik: egymástól elhidegülő, félrelépni készülő házastársakat látunk, halálos beteg anyákat, ölni készülő fiúkat, súlyos balesetet szenvedett nagy reménységeket, sorsukat elfogadókat és olyanokat is, akik képtelenek megbirkózni aktuális helyzetükkel. Esendő embereket, ahogy a fülszöveg írja, olyanokat, akik a leg­aljasabb tetteket is képesek elkövetni, mégsem ítélhetjük el őket csípőből, hiszen sok esetben ők maguk is csak a körülmények áldozatai. Vagy belesodródnak, vagy mások sodorják bele őket, esetleg a véletlen műve az egész. Gyarlóságukkal és tépelődéseikkel tükröt mutatnak nekünk. Ezt a feladatot teljesítik is a szövegek, a baj nem ezzel, hanem a sok-sok elhallgatással van. Azzal, hogy a lényeg elvész az ap­ró részletekben, az indokolatlanul hosszú belső monológokban, vívódásokban; hogy a valószerűtlen helyzetek, erős indulatok, évtizedek fájdalma vagy nélkülözöttsége a levegőben lóg csupán. Érezni, hogy van ott valami, de az elhallgatás miatt távoli is marad. És hogy a no­vellák éppen ott és akkor érnek véget, ahol és amikor el kellene kezdődniük.

Scolar, 2017, 256 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.