Könyv

Patak Márta: Enyhítő körülmények között

Könyv

Mindannyian ismerjük azt az izgatottsággal vegyes bosszankodást, amit a nyitott végű könyvek, filmek, történetek okoznak, amikor nem tudjuk, mi történik azután, hogy a főhős befordul a sarkon. Ugyanilyen kihívással jár az is, ha egy-egy sztoriban sok az elhallgatott, csak finom utalásokból fel-felvillanó információ, amikor az olvasó/néző kénytelen nyomozósdit játszani, hogy kerek egésszé formálja a homályos történetszálakat. Hogy ezek a finom játékok inkább izgalmat vagy inkább bosszúságot okoznak, az főként a hallgatóság vérmérsékletétől függ. Az viszont bizton kijelenthető, hogy amikor a ki nem mondott szó, az el nem mesélt történet veszi át a hatalmat egy szövegben, az nagyon kockázatos vállalkozás. Patak Márta novelláiban éppen ez történik: egymástól elhidegülő, félrelépni készülő házastársakat látunk, halálos beteg anyákat, ölni készülő fiúkat, súlyos balesetet szenvedett nagy reménységeket, sorsukat elfogadókat és olyanokat is, akik képtelenek megbirkózni aktuális helyzetükkel. Esendő embereket, ahogy a fülszöveg írja, olyanokat, akik a leg­aljasabb tetteket is képesek elkövetni, mégsem ítélhetjük el őket csípőből, hiszen sok esetben ők maguk is csak a körülmények áldozatai. Vagy belesodródnak, vagy mások sodorják bele őket, esetleg a véletlen műve az egész. Gyarlóságukkal és tépelődéseikkel tükröt mutatnak nekünk. Ezt a feladatot teljesítik is a szövegek, a baj nem ezzel, hanem a sok-sok elhallgatással van. Azzal, hogy a lényeg elvész az ap­ró részletekben, az indokolatlanul hosszú belső monológokban, vívódásokban; hogy a valószerűtlen helyzetek, erős indulatok, évtizedek fájdalma vagy nélkülözöttsége a levegőben lóg csupán. Érezni, hogy van ott valami, de az elhallgatás miatt távoli is marad. És hogy a no­vellák éppen ott és akkor érnek véget, ahol és amikor el kellene kezdődniük.

Scolar, 2017, 256 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."