Könyv

Patak Márta: Enyhítő körülmények között

Könyv

Mindannyian ismerjük azt az izgatottsággal vegyes bosszankodást, amit a nyitott végű könyvek, filmek, történetek okoznak, amikor nem tudjuk, mi történik azután, hogy a főhős befordul a sarkon. Ugyanilyen kihívással jár az is, ha egy-egy sztoriban sok az elhallgatott, csak finom utalásokból fel-felvillanó információ, amikor az olvasó/néző kénytelen nyomozósdit játszani, hogy kerek egésszé formálja a homályos történetszálakat. Hogy ezek a finom játékok inkább izgalmat vagy inkább bosszúságot okoznak, az főként a hallgatóság vérmérsékletétől függ. Az viszont bizton kijelenthető, hogy amikor a ki nem mondott szó, az el nem mesélt történet veszi át a hatalmat egy szövegben, az nagyon kockázatos vállalkozás. Patak Márta novelláiban éppen ez történik: egymástól elhidegülő, félrelépni készülő házastársakat látunk, halálos beteg anyákat, ölni készülő fiúkat, súlyos balesetet szenvedett nagy reménységeket, sorsukat elfogadókat és olyanokat is, akik képtelenek megbirkózni aktuális helyzetükkel. Esendő embereket, ahogy a fülszöveg írja, olyanokat, akik a leg­aljasabb tetteket is képesek elkövetni, mégsem ítélhetjük el őket csípőből, hiszen sok esetben ők maguk is csak a körülmények áldozatai. Vagy belesodródnak, vagy mások sodorják bele őket, esetleg a véletlen műve az egész. Gyarlóságukkal és tépelődéseikkel tükröt mutatnak nekünk. Ezt a feladatot teljesítik is a szövegek, a baj nem ezzel, hanem a sok-sok elhallgatással van. Azzal, hogy a lényeg elvész az ap­ró részletekben, az indokolatlanul hosszú belső monológokban, vívódásokban; hogy a valószerűtlen helyzetek, erős indulatok, évtizedek fájdalma vagy nélkülözöttsége a levegőben lóg csupán. Érezni, hogy van ott valami, de az elhallgatás miatt távoli is marad. És hogy a no­vellák éppen ott és akkor érnek véget, ahol és amikor el kellene kezdődniük.

Scolar, 2017, 256 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.