Könyv

Patak Márta: Enyhítő körülmények között

Könyv

Mindannyian ismerjük azt az izgatottsággal vegyes bosszankodást, amit a nyitott végű könyvek, filmek, történetek okoznak, amikor nem tudjuk, mi történik azután, hogy a főhős befordul a sarkon. Ugyanilyen kihívással jár az is, ha egy-egy sztoriban sok az elhallgatott, csak finom utalásokból fel-felvillanó információ, amikor az olvasó/néző kénytelen nyomozósdit játszani, hogy kerek egésszé formálja a homályos történetszálakat. Hogy ezek a finom játékok inkább izgalmat vagy inkább bosszúságot okoznak, az főként a hallgatóság vérmérsékletétől függ. Az viszont bizton kijelenthető, hogy amikor a ki nem mondott szó, az el nem mesélt történet veszi át a hatalmat egy szövegben, az nagyon kockázatos vállalkozás. Patak Márta novelláiban éppen ez történik: egymástól elhidegülő, félrelépni készülő házastársakat látunk, halálos beteg anyákat, ölni készülő fiúkat, súlyos balesetet szenvedett nagy reménységeket, sorsukat elfogadókat és olyanokat is, akik képtelenek megbirkózni aktuális helyzetükkel. Esendő embereket, ahogy a fülszöveg írja, olyanokat, akik a leg­aljasabb tetteket is képesek elkövetni, mégsem ítélhetjük el őket csípőből, hiszen sok esetben ők maguk is csak a körülmények áldozatai. Vagy belesodródnak, vagy mások sodorják bele őket, esetleg a véletlen műve az egész. Gyarlóságukkal és tépelődéseikkel tükröt mutatnak nekünk. Ezt a feladatot teljesítik is a szövegek, a baj nem ezzel, hanem a sok-sok elhallgatással van. Azzal, hogy a lényeg elvész az ap­ró részletekben, az indokolatlanul hosszú belső monológokban, vívódásokban; hogy a valószerűtlen helyzetek, erős indulatok, évtizedek fájdalma vagy nélkülözöttsége a levegőben lóg csupán. Érezni, hogy van ott valami, de az elhallgatás miatt távoli is marad. És hogy a no­vellák éppen ott és akkor érnek véget, ahol és amikor el kellene kezdődniük.

Scolar, 2017, 256 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.