KÖNYVMELLÉKLET

Eljövendő szép napok

William Gibson: A periféria

  • Greff András
  • 2015. május 23.

Könyv

William Gibson látja a jövőt. Ami pedig talán még különösebb, hogy ezt a hajmeresztő kitételt ma már bizonyítani sem kell, hiszen úgy kezeli mindenki, mintha mi sem volna természetesebb – holott a legkevésbé sem az.

Olyannyira nem, hogy ez a látnoki szuperképesség még akkor is megkerülhetetlen szerzővé emelné Gibsont, ha egyébiránt kifejezetten pocsékul írna. William Gibson azonban nem dilettáns író, bár azt még most, három évtizeddel és/vagy tíz kötettel a pályakezdése után sem látni világosan, hogy miért pont a regényt választotta elsődlegesen magának az esszé, a tanulmány vagy épp a filmforgatókönyv helyett. Ezekben ugyanis kevésbé tűnne fel, hogy a jövőlátás és -leírás készsége kardinális írói erényeket szorított ki a szerzőből.

Az amerikai cyberpunk első számú embere jelenleg épp egy újabb fordulatot hajt végre a pályáján. Míg a 2000-es években azzal foglalta el magát, hogy a lehető legszigorúbban az ittet és a mostot takaró jelenben kutassa fel a közeljövő szilánkjait, addig A perifériában ismét előrepörgeti a naptárt, viszont minden, amit az eljövendő világokból láttat, határozottan hátrafelé mutat. Ide, a mostba, egyenesen hozzánk: a 3D-s nyomtatás, a dizájnerdrogok, a képzőművészeti igényű haditechnika és az egyre képtelenebb oligarchakultúra túlzásaival együtt is még csak kezdeti időszakába. Gibson világainak (mentális) határait a kihalásveszély és a megszólalásig élethű avatárok jeges atmoszférája, a folyamatos paranoia és az ebből fakadó kémkedési téboly jelöli ki, és bár a tér-idő korlátait bátran áttörő ultrahackereken túl semmi olyan elemet nem mozgat meg, ami merőben szokatlan volna, a két diszkréten bizarr közeg (egy közeli és egy távolabbi jövő) súlyosan technofetisiszta ábrázolása összességében van annyira friss és eredeti, hogy önmagában elvigye úgy az első százötven oldalt.

Aztán jönnek a problémák. A periféria ugyanis a szíve legmélyén vegytiszta krimi kívánna lenni, ezen a terepen azonban Gibson legföljebb a tisztesen banális középszerig képes elvergődni, ahol sem a lélektani finommunka, sem a kiszámíthatatlan elmejátékok szoros követése nem jöhet még szóba. A tömegek öltözködési, mobilhasználati és testformálási szokásainak megértése pedig mindig is jobban ment neki, mint a plasztikus egyénábrázolás. A periféria egyetlen úgy-ahogy árnyalt szereplője a mentális időutazási kalandba keveredő főhősnő, a hétköznapi szupercoolság paradox típusjegyeit tökéletes nonsalansszal hordozó Flynne, aki szemtanúja lesz egy gyilkosságnak, majd a klasszikus meseséma szerint elsősorban azért válik hőssé, mert helyén van a szíve. A többiek (és vannak azért számosan) csak papírból kiollózott, harsányan színezett tapétafigurák, akiket szabadon ide-oda lehet tologatni egy tetszetős felületen, hogy végül képtelen hirtelenséggel röhejesen győzedelmes alakzatba rendeződjenek az eladdig mélytengerszerűen veszedelmesnek ábrázolt univerzumokban. Gibson szerint nincs visszaút, de van remény, és nem úgy tűnik, hogy érzékelné regényvilágának súlyos ellentmondásait.

Fordította: Bottka Sándor Mátyás. Agave, 2014, 528 oldal, 3780 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.