rés a présen

„Elkezdtem nyitni”

  • rés a présen
  • 2022. december 7.

Könyv

Ferencz Mónika költő

rés a présen: Mikortól számít költőnek az ember?

Ferencz Mónika: Aki túl korán nevezi költőnek magát, az sokszor érzi vagy éreztetik vele, hogy túl komolyan veszi magát, aki pedig túl későn, azzal azt éreztetik, hogy nem becsüli meg, amit csinál, hogy kicsi az önértékelése. Azt hiszem, hogy rossz helyen próbálnám megfogni az egész lényegét, ha azért tartanám magamat költőnek, mert pénzt kapok azért, amit írok vagy nyertem egy Szépíró-díjat, vagy az ösztöndíjak miatt. Ezek azok a lehetőségek, elismerések, amelyekért hálás vagyok, büszke vagyok rájuk, de nem ezek tesznek költővé, sokkal inkább az, amiért és ahogyan írok.

rap: A marketing-közgazdász munkával hogyan egyeztethető össze a költészet?

FM: Érdekes, mert állásinterjúkon általában azt kérdezik tőlem, hogyan egyeztethető össze a költészettel az adott munkakör, de úgy gondolom, hogy a költészettel minden összeegyeztethető. Alapvetően mindig vonzódtam a logikához, szerettem a matematikát, sokáig az volt az álmom, hogy egyszer majd azt tanítom gyerekeknek. Nem tudom, hogy tudnék-e csak az írással vagy csak a számokkal foglalkozni, de szerintem, ahogyan egy ember egyszerre feminin és maszkulin, úgy egyszerre spirituális és racionális. Valahogy egy ilyen köztes helyen vagyok, és a túl racionális időszakaimban vágyom a spiritualitást és fordítva.

rap: Hogyan született az első köteted?

FM: A Hátam mögött dél megírása érdekes folyamat volt, mivel megvolt a kötet fele – főleg a déli ciklusban levő versek –, amikor már foglalkoztatott a Hátam mögött dél mint kötetcím, és az egész égtájas koncepció. Aztán Babiczky Tibor megkeresett, hogy indul a Scolar Kiadó égisze alatt egy új sorozat, és örülne, ha az én kötetem is megjelenhetne benne. Tibornak tetszett a kézirat, úgyhogy leültem, és fél év alatt összeraktam a teljes kötetet, így jöhetett ki a sorozat egyik első darabjaként, aminek nagyon örültem. Az írást, a kötettel való munkát jobban élveztem ugyan, mint magát a megjelenést, de ez így volt a második kötetemnél is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.