rés a présen

„Elkezdtem nyitni”

  • rés a présen
  • 2022. december 7.

Könyv

Ferencz Mónika költő

rés a présen: Mikortól számít költőnek az ember?

Ferencz Mónika: Aki túl korán nevezi költőnek magát, az sokszor érzi vagy éreztetik vele, hogy túl komolyan veszi magát, aki pedig túl későn, azzal azt éreztetik, hogy nem becsüli meg, amit csinál, hogy kicsi az önértékelése. Azt hiszem, hogy rossz helyen próbálnám megfogni az egész lényegét, ha azért tartanám magamat költőnek, mert pénzt kapok azért, amit írok vagy nyertem egy Szépíró-díjat, vagy az ösztöndíjak miatt. Ezek azok a lehetőségek, elismerések, amelyekért hálás vagyok, büszke vagyok rájuk, de nem ezek tesznek költővé, sokkal inkább az, amiért és ahogyan írok.

rap: A marketing-közgazdász munkával hogyan egyeztethető össze a költészet?

FM: Érdekes, mert állásinterjúkon általában azt kérdezik tőlem, hogyan egyeztethető össze a költészettel az adott munkakör, de úgy gondolom, hogy a költészettel minden összeegyeztethető. Alapvetően mindig vonzódtam a logikához, szerettem a matematikát, sokáig az volt az álmom, hogy egyszer majd azt tanítom gyerekeknek. Nem tudom, hogy tudnék-e csak az írással vagy csak a számokkal foglalkozni, de szerintem, ahogyan egy ember egyszerre feminin és maszkulin, úgy egyszerre spirituális és racionális. Valahogy egy ilyen köztes helyen vagyok, és a túl racionális időszakaimban vágyom a spiritualitást és fordítva.

rap: Hogyan született az első köteted?

FM: A Hátam mögött dél megírása érdekes folyamat volt, mivel megvolt a kötet fele – főleg a déli ciklusban levő versek –, amikor már foglalkoztatott a Hátam mögött dél mint kötetcím, és az egész égtájas koncepció. Aztán Babiczky Tibor megkeresett, hogy indul a Scolar Kiadó égisze alatt egy új sorozat, és örülne, ha az én kötetem is megjelenhetne benne. Tibornak tetszett a kézirat, úgyhogy leültem, és fél év alatt összeraktam a teljes kötetet, így jöhetett ki a sorozat egyik első darabjaként, aminek nagyon örültem. Az írást, a kötettel való munkát jobban élveztem ugyan, mint magát a megjelenést, de ez így volt a második kötetemnél is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.