rés a présen

„Elkezdtem nyitni”

  • rés a présen
  • 2022. december 7.

Könyv

Ferencz Mónika költő

rés a présen: Mikortól számít költőnek az ember?

Ferencz Mónika: Aki túl korán nevezi költőnek magát, az sokszor érzi vagy éreztetik vele, hogy túl komolyan veszi magát, aki pedig túl későn, azzal azt éreztetik, hogy nem becsüli meg, amit csinál, hogy kicsi az önértékelése. Azt hiszem, hogy rossz helyen próbálnám megfogni az egész lényegét, ha azért tartanám magamat költőnek, mert pénzt kapok azért, amit írok vagy nyertem egy Szépíró-díjat, vagy az ösztöndíjak miatt. Ezek azok a lehetőségek, elismerések, amelyekért hálás vagyok, büszke vagyok rájuk, de nem ezek tesznek költővé, sokkal inkább az, amiért és ahogyan írok.

rap: A marketing-közgazdász munkával hogyan egyeztethető össze a költészet?

FM: Érdekes, mert állásinterjúkon általában azt kérdezik tőlem, hogyan egyeztethető össze a költészettel az adott munkakör, de úgy gondolom, hogy a költészettel minden összeegyeztethető. Alapvetően mindig vonzódtam a logikához, szerettem a matematikát, sokáig az volt az álmom, hogy egyszer majd azt tanítom gyerekeknek. Nem tudom, hogy tudnék-e csak az írással vagy csak a számokkal foglalkozni, de szerintem, ahogyan egy ember egyszerre feminin és maszkulin, úgy egyszerre spirituális és racionális. Valahogy egy ilyen köztes helyen vagyok, és a túl racionális időszakaimban vágyom a spiritualitást és fordítva.

rap: Hogyan született az első köteted?

FM: A Hátam mögött dél megírása érdekes folyamat volt, mivel megvolt a kötet fele – főleg a déli ciklusban levő versek –, amikor már foglalkoztatott a Hátam mögött dél mint kötetcím, és az egész égtájas koncepció. Aztán Babiczky Tibor megkeresett, hogy indul a Scolar Kiadó égisze alatt egy új sorozat, és örülne, ha az én kötetem is megjelenhetne benne. Tibornak tetszett a kézirat, úgyhogy leültem, és fél év alatt összeraktam a teljes kötetet, így jöhetett ki a sorozat egyik első darabjaként, aminek nagyon örültem. Az írást, a kötettel való munkát jobban élveztem ugyan, mint magát a megjelenést, de ez így volt a második kötetemnél is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.