Könyv

Elmore Leonard: Váltságdíj fejében

  • - bán -
  • 2013. december 7.

Könyv

Az idén augusztusban elhunyt amerikai író Az írás tíz szabálya című esszéjében egy tizenegyediket helyez mindenek fölé: "If it sounds like writing, I rewrite it. (Értelemszerűen: "Ha valami papírízű, azt átírom.").

Továbbá: "Próbáld meg kihagyni azokat a részeket, amelyeket az olvasó hajlamos átugrani." Mindkét regula az "irodalom" ellen szól, és a film felé tereli a narratívát. Az olvasónak most nem olvasnia kell, hanem látnia-hallania a szöveget. E tendencia voltaképpen már Hemingway óta jellemzője az amerikai prózának, de többek közt Leonard vitte tökélyre. Az elbeszélés módjának megváltozása aztán a filmre is hatott: Tarantino csavaros dramaturgiájú művei elképzelhetetlenek Leonard nélkül, aki a körmönfont, egyszerre több nézőpontot munkába állító cselekményvezetés talán legnagyobb mestere volt. Az akció ellenakciót hoz, de ez sok esetben más irányt vesz, mint az olvasó várja. Ennek megfelelően a szereplők új és új konstellációkba szerveződnek; a "ki kivel van voltaképpen?" kérdése minden új helyzetben új válaszokat követel, hogy végül már maguk a karakterek se tudják, hogy kikkel, kik ellen harcolnak, miféle célokért. Éppen ez történik a magyarul frissen (eredetileg 1995-ben) megjelent regényben is, melyet a következő párbeszéddel próbálok jellemezni: "Nem hallottál arról a fickóról, akinek, amikor az éjszaka közepén felébredt, a felesége kezében volt a farka? - És mi rossz van ebben? - Hogy a nő a szoba másik végében állt vele."

Fordította: Kőrös László. Jaffa, 2013, 229 oldal, 2490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”