Interjú

„Először és utoljára”

Kiss Tibor Noé író

Könyv

Olvadás című, legújabb regényének hőse a nagymamáját épp elveszítő, harminc körüli nő. Az új könyv kapcsán kérdeztük a múltbéli traumákról, az emlékezés természetéről, és a nyugvópontokról is.

Magyar Narancs: Újságíróként végeztél, aztán szociológia szakra jártál a Pécsi Tudományegyetemen, de hogyan jutottál el a regényírásig?

Kiss Tibor Noé: A szokásos módon, önterápia részeként. A kilencvenes évek közepén egyáltalán nem tudtam még remélni sem, hogy az identitásomat valahogy össze tudom majd egyeztetni a polgári élettel. A transzneműségüket azokban az években még nagyon kevesen merték vállalni, a legtöbben kettős életet éltek, rejtőzködéssel, rengeteg hazugsággal, és ez tőlem nagyon távol állt. Már elvégeztem a szociológia szakot, amikor jött az ötlet, hogy írnom kellene egy könyvet, amelybe bele tudom forgatni mindazokat a pozitív és negatív energiákat, amelyek a saját identitásom kapcsán foglalkoztattak. Számomra az Inkognitó megírása méltóságot adott, egy kilátástalan élethelyzetben esélyt arra, hogy elinduljak egy úton, amelyről akkor még nem tudtam, hogy hová vezet.

MN: Milyen visszhangja volt a könyvnek?

KTN: A megjelenésekor a magyar nyilvánosságban ez a téma lényegében ismeretlen volt, és talán emiatt kíváncsibb, befogadóbb és érdeklődőbb volt a közeg, mint mostanában. Mára a transzneműség az ideológiai viták középpontjába került. A jelenség körül morális pánikkeltés zajlik, a kormány a transzneműekben találta meg azt a társadalmi csoportot, akikkel szemben a legkönnyebben uszíthatóak az emberek. Érintettként abszurd látni, hogy itthon a legtöbben még most sem tudják, hogy mi a különbség az interszexualitás és a transzneműség között, vagy az emberek az angol névmáshasználat visszásságaival foglalkoznak, miközben a magyar transzneműek valódi problémáiról alig esik szó. Ugyanakkor a saját tapasztalataim szerint a gyűlölködés inkább az online terekben zajlik, az elmúlt két évtizedben a társadalom sokkal toleránsabbá vált. Talán azért is, mert egyre több embernek van meleg vagy transznemű ismerőse – és akit ismerünk, attól már nem félünk.

MN: Rögtön befogadott az irodalmi közeg? Egyáltalán fontos volt ez számodra?

KTN: Minden alkotónak fontos. Más kérdés, hogy mi a fontosabb, az irodalmi közegben elfoglalt hely, vagy az alkotómunka. Nekem az a legfontosabb, hogy mit írok, miért írom, hogyan írom. Az Inkognitóról nagyon kevesen tudtak, az Aludnod kellene című kötetem megjelenésével léptem be az úgynevezett irodalmi közegbe. Volt egy kis szerencsém is, mert a könyv éppen akkor jött ki, amikor egyébként is erős volt a szociológiai fordulat az irodalomban. Nem sokkal korábban jelent meg Borbély Szilárdtól a Nincstelenek, majd Szilasi Lászlótól A harmadik híd, de Barnás Ferenc könyveire is akkor csodálkoztak rá.

MN: A regény képileg nagyon erős, mintha a jelenetek pillanatfotók lennének.

KTN: A regényeimben kollázsszerű technikával dolgozom. Képekből indulok ki, és az engem megragadó képeket próbálom úgy fölfűzni, hogy az egymásutániságukból létrejöjjön a történet. Az Olvadás esetében ez egy elég bonyolult szerkesztési folyamat volt. A regény fő cselekményszála a jelenben játszódik: a főszereplő egy temetésre készül, ahol az apjával is találkozni fog, ezzel párhuzamosan kibomlik a kapcsolata az anyjával, mindeközben a férje szibériai kutatómunkája során írja a maga jegyzeteit a terepnaplóba. Ez a regény lineáris síkja, amelyet aztán összeépítettem a mozaikosan feltűnő érzésekkel, történetdarabkákkal, emlékekkel.

 
Fotó: Sióréti Gábor 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.