Elsüllyedt szerzők XXV.

Valakit visz a víz

Zilahy Lajos (1891-1974)

Könyv

Pályafutásának csúcsán alighanem ő volt a legnépszerűbb és legbefolyásosabb magyar író: regényei, színdarabjai és filmjei tömegeket vonzottak, s szavának komoly közéleti súlya volt. Néhány műve, túl politikai és stílusfordulatokon, máig sokak kedvence, ám azt kevesen vitatják, hogy Zilahy nemcsak a közép-, de egyszersmind a másodosztály írója volt.

Nagyszalonta második leghíresebb irodalmár szülötte, a Bihar megyei dzsentrifamíliából származó Zilahy Lajos mint a kor seregnyi leendő írója, s mint az úri osztály legtöbb serdült fiatalembere, a jogi pálya felé tette meg első, nem túl lelkes lépéseit. Hamar kiderült azonban, hogy a literáti előnévvel bíró ifjú inkább az irodalom szorgos művelésével, semmint a jogi szigorlatok abszolválásával tölti idejét, s ez a Tiszákkal is nexusban álló családot felettébb aggasztotta. Még első könyvének megjelenését is e szavakkal fogadta az amúgy elérzékenyült anya: "Szép, szép ez, fiam, de azért csak akkor lesz belőled ember, ha leteszed a doktorátust..."

Ez a legelső könyv egy verseskötet (Versek, 1916) volt, Zilahyt ugyanis költőként, egész pontosan világháborús katonaköltőként fedezte fel a tekintélyes Beöthy Zsolt, a millenniumi magyar irodalomtörténet szerzője, aki benne és Gyóni Gézában (Így írtok ti: "a költő, aki kardját lanttal cserélte fel és viszont") ismerte fel az új keletű zsáner legígéretesebb képviselőit. A világháború pokla, ahonnan utóbb, egy tévesnek bizonyult halálhírt követően Beöthy és a családi összeköttetések kimentették a reménybeli poétát, valóban megérződik Zilahy versein, ám legjellemzőbbnek tán mégis a Ferenc József halálára írt Az óriás koporsó tetszik, benne a békebeli béke évtizedeit idéző szakaszokkal:

"Az évek szállnak, mint a boldog darvak,

Egyik aranylóbb, dúsabb, mint a másik,

Deák Bécsbe jön... Gödöllőn vadászat,

A Vigadóban Liszt úr zongorázik."

"Galambősz feje csöndben hátrahajlik. / Alszik a Felség... Elvégeztetett." - búcsúzik Zilahy a császár és király porhüvelyétől, s e vers nemcsak írójának költői vénáját körvonalazza, de azt a történelemszemléletet is, amely utóbb Zilahy számos művében visszaköszönt, s amely - korabeli olvasóinak egyetértésével - traumatikus korszakhatárnak és hatalmas szimbólumnak ítélte Ferenc József 1916-os halálát.

Szüzek és úrilányok

Zilahy szerencsésen hamar maga mögött hagyta a katonaköltői szerepet, s rövid úton kiderült róla, hogy jól hasznosítható, sokoldalú írástudó. A kabarékban sorra mutatták be ízesen népi, szalonparasztokat felvonultató jeleneteit, remek újságírónak bizonyult (még ha 1919-ben végül nem is tudta beindítani bécsi ellenforradalmi orgánumát), s a húszas évek első felében hozzálátott a regények és színdarabok - már-már ipari méretű - termeléséhez. Így 1922-ben megjelent máig legismertebb műve, a Halálos tavasz, melynek a korban példátlan sikere jócskán megelőzte a mű emlékezetét ma elsődlegesen fenntartó megfilmesítést. E regényben, mely egy öngyilkosságra készülő fiatalember visszatekintése szerelmi életének buktatóira, Zilahy valahány írói erénye és gyengéje együtt tanulmányozható, olykor akár egy-egy bekezdésen belül is. A minden görcsösségtől ment' mesélőkedv, a találó jellemzés és a dialógusírás erős készsége szinte elválaszthatatlanul összevegyül a lapos pszichologizálással, a szinte kényszeres szimbólumteremtéssel és a szerelmi szál kommersz és szentimentális jellegével. A megvesztegetően könnyed stílus, Zilahy imponáló svádája mindenesetre átütő közönségsikert aratott, s a fogadtatás az irodalom berkein belül is túlnyomórészt kedvező volt.

A Halálos tavasz sikerének fentebb nem említett, ám ugyancsak roppant jelentékeny faktora volt továbbá az aktuális tárgyakat és a közönségigényt biztos szemmel felmérő témaérzékenység. Zilahy az elkövetkező években sorra megírta a polgáriasult úri középosztály majd' mindahány megrendítő élményét és aktuális problémáját. A Két fogoly (1926) a világháború által szétrobbantott házasságok, a hadifogoly férj és a hátországban, ám ugyancsak fogolyként magára maradt feleség drámáját; A szökevény (1931) a háborút követő forradalmak káoszát; A lélek kialszik (1932) az amerikai emigráció reményvesztettségét; A földönfutó város (1939) az utódállamokból elmenekült, s itthon hosszú évekre vagonlakásokba kényszerülő magyar elit deklasszálódását tárgyalja. A magukat jószerint máig olvastató, elegyességükben is korjellemző regények mellett, melyekben rendre elénk lép - Illés Endre kifejezésével - az író örökegy lány- és fiúfigurája, Zilahy a színpadon is jó érzékkel nyúlt az aktuális témákhoz. A valódi sorskérdésekhez éppúgy, mint a felszínesen divatos jelenségekhez: így a Süt a nap (1924) a társadalmi osztályok közeledésének szükségességét, A fehér szarvas (1927) a kártékony illúziókkal való szakítás és a társadalomjobbító szorgalom érvényesülését hirdette, míg a Világbajnok című bohózatban (1927) a sportmániát, az Úrilány című drámában (1932) pedig a morális lejtő és a félvilág izgalmait taglalja. E darabok korabeli sikerét ma már nem könnyű megérteni, bár Zilahy szerepformáló készsége és érzéke a hatásos jelenetek megkomponálásához még a jelenből visszaolvasva is kitetszik belőlük.

Legsikerültebb és tán még tartósan is élvezhető színpadi műve alighanem A szűz és a gödölye (1937), melyben az úri család széthullása a címben szereplő festmény eladása körül pergetett cselekményből válik érzékletessé. A festmény szimbolikus jelentősége mindenesetre jóval kevésbé bizonyul zavarónak, mint a Valamit visz a víz című, ugyancsak nagy sikerű, átmenetileg még Hollywood moguljait is foglalkoztató kisregény (1929), melyben a hétköznapi életet feldúló vamp nő válik bosszantó méretű, mélyértelműségében is felszínes jelképpé. Ahogy Várkonyi Nándor fogalmaz: "Ananda a végzet asszonya, a nagy élet szimbóluma, aki jön és elviharzik, mint egy elemi erő, elsodorja a folyó, mely maga is jelkép, a lélek ősfolyama. De mindezt ismét csak az írótól halljuk..." Ezzel szemben ahol Zilahy megmarad a mesélés öröménél, ott megteremti máig szórakoztató kisregényét, a Szépapám szerelmét (1923), a magyar rokokó világának egyik legsikerültebb ábrázolását.

A szerencsétlen villa

A harmincas évekre Zilahy már a hivatalos irodalom egyik vezéralakja, Herczeg Ferenc dezignált örököse, a Corvin-koszorú kitüntetettje. A politika világához házasságával is kapcsolódó író, aki a legendás polgármestert, Bárczy Istvánt tudhatta apósának, 1934-ben a Magyarország nevű napilap főszerkesztőjeként a Gömbös Gyula miniszterelnöksége idején felködlő reformtörekvések egyik szorgalmazójává vált. A kormánypolitikát kritikusan támogató és lojálisan bíráló Zilahy, aki az új írónemzedék, s elsősorban a népi irányzat mentoraként is tevékenykedett, 1935-ben meghirdette az Új Szellemi Front létrehozását, ám e társadalmi reformokat szorgalmazó kezdeményezés már a megszületés előtt hamvába holt egy balsikerű találkozó eredményeképpen, mely az író-főszerkesztő rózsadombi villájában összehozta a népieseket Gömbössel. A Bethlen-féle liberális konzervatívokkal szemben külső támogatást kereső kormányfő rosszul viselte a paraszti nélkülözés mértékét taglaló Móricz szavait, megbántotta az érzékeny Németh Lászlót ("te vagy a Kozma darlingja?"), s a találkozó végül kölcsönös rosszérzést hagyott a résztvevőkben.

Zilahynak utóbb sokszor a szemére vetették e kezdeményezést, noha az író maga is hamar kiábrándult Gömbösből, megvált a Magyarország főszerkesztői tisztétől, s mind nyilvánvalóbbá tette félig-meddig ellenzéki, német- és háborúellenes álláspontját. 1936-os regénye, A fegyverek visszanéznek egyértelmű, bár tanmeseszerű kiállás volt a pacifizmus mellett, az 1940 és 1944 között Zilahy által szerkesztett Híd című hetilap az ellentétes nézetek békéltetőjének szerepére tört, 1943-as tézisdarabja, a Fatornyok pedig határozottan szembeszállt a véralapú faji közösség német eszméjével.

Az író háborúellenességében alkalmasint csekély szerepet játszott, ám azért említésre érdemes a tény, miszerint a Budapestet ért első nagy bombatámadás porig rombolta Zilahy villáját. Ez az esemény indította ugyanis Zilahyt arra, hogy felajánlást tegyen a "kitűnőek iskolájának" létrehozására, mely eszme egészében sosem valósult meg, ám hatása a Györffy-kollégium megalapításában csakúgy szerepet játszott, mint a népi kollégiumok háború utáni működésében. A literátor, aki a negyvenes évek elejére immár egy filmvállalat vezetőjeként (Pegazus), sőt filmrendezőként (A szűz és a gödölye, 1941; Valamit visz a víz, 1943) is tovább gyarapította tekintélyét, 1943-ban felkérést kapott a kiugrást tervezgető Kállay Miklós miniszterelnöktől, hogy Illyés Gyulával közösen írjanak egy németellenes élű Kossuth-filmet. A tervet, melynek megvalósításába Kosáry Domokost is bevonta a két író, a német megszállás ellehetetlenítette, s Zilahyra hamarosan már egészen más jellegű politikai felkérések vártak.

1945-ben Zilahy lett ugyanis a koalíciós napilap, a Szabadság pártonkívüli főszerkesztője, s e minőségében ő írta meg az elhíresült-elhírhedt vezércikket a Krisztus-arcú szovjet katonáról (Ami a romok alatt s ami a romok fölött van, 1945. január 22.). Tartózkodással és realitásérzékkel elegy rokonszenvének bizonyságául elvállalta a Magyar-Szovjet Művelődési Társaság elnöki tisztét is, s az anekdotikus viszszaemlékezések szerint ő is gyakorolta az - utóbb Aczél Györgyről is mesélt - térképes demonstrációt a hatalmas, vörössel festett Szovjetunióról és az alatta kis pontként meghúzódó Magyarországról. Zilahy azután 1947-ben, helyesen felmérve az országra váró jövőt és a polgári útitársakra leselkedő megpróbáltatásokat, nem tért vissza amerikai előadó körútjáról.

New York közelében telepedett le, s miután munkái már korábban is ismertté váltak külföldön, s a Pen Club révén ő maga is sokat forgott a nagyvilágban, sikerült polgári egzisztenciát teremtenie. Az amerikai emigráció évei alatt fejezte be még Budapesten, az ostrom alatt körvonalazódó regényfolyamát, mely ma A Dukay család cím alatt trilógiát alkot. Zilahy tán legérdekesebb műve a bécsi kongresszustól a második világháború végéig beszéli el egy arisztokrata család és vele egész Közép-Európa történetét, hol a diplomáciatörténeti pletykagyűjtemény, hol a szerelmi nagyregény, hol a "szövettani metszet", hol meg seregnyi más műnem regiszterében mozogva. Itt már jószerével minden valaminek a szimbólumává válik: a nők kozmetikai célú gyantázásától az előkelő agglegény végbelében szétrobbant villanyégőig. Mégis, egy-egy epizód, így például a Ferenc József halálát és a halálhír bejelentésére várakozó újságírók unaloműző múltidézését megörökítő részlet hamisítatlan, telivér irodalom.

Zilahy, akit jobbról és balról egyaránt keményen támadtak az emigráció politikai és irodalmi csoportosulásai, s aki még perbe is keveredett az őt kommunistabérencként megbélyegzőkkel, nehezen viselte a honvágyat. Így bár 1956-ot követően több fórumon is fellépett Kádárék megtorló politikája ellen, a hatvanas években már komolyan mérlegelte a hazatérés lehetőségét, amit az itthoni illetékesek is üdvösnek ítéltek volna (erről lásd: Standeisky Éva: Honvágy és szabadságvágy szorításában. Zilahy Lajos hazacsalogatása: kísérlet és kudarc). A tervet utóbb mindkét fél talonba tette, ám Zilahy mindenesetre áttelepült Amerikából Jugoszláviába, s 1971-ben nagy sokára haza is látogatott. Nemeskürty István 1985-ben papírra vetett visszaemlékezése szerint a Szegedre érkező "izgága öregúr" mindenhol titkosrendőröket gyanított, s műveinek betiltását emlegette. Ha így is volt, óhaját, hogy itthon halhasson meg, nem adta fel, s a hetvenes években mind több időt töltött Magyarországon. Hiába, a halál végül a határ túloldalán, Újvidéken érte, ám ezt a szimbólumot már nincs, aki kibontsa.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.