KÖNYVMELLÉKLET

Építsünk fekete lyukat!

Kip Thorne: Az Interstellar és a tudomány

Könyv

Rég váltott ki annyi – a szigorúan filmes szakmán kívülről, sokszor a tudomány területéről érkező – reflexiót egy sci-fi, mint a Csillagok között (eredetileg: Interstellar).

Külön fórumokon vitatták, mennyire tudományos mindaz, ami a filmben történik, akadt, aki a modern fizika apoteózisát látta benne, mások (hangsúlyozottan laikus kommentelők) csupán újabb bizonyosságot kaptak arról, hogy az elméleti kvantumfizika úgy, ahogy van, badarság (a film tudományosságáról lásd: Jelentés a nyúl üregéből , Magyar Narancs 2014. november 20.). Nos, a film precíz értelmezéséhez, de még inkább a modern, 20–21. századi fizikával való ismerkedéshez kiváló bevezető a film tudományos tanácsadója és ügy­vezető producere, a sztártudós (esetében ez korántsem degradáló jelző) Kip Thorne könyve, mely hangsúlyozottan az Interstellar világába enged bebocsátást.

Teszi ezt két szálon is: egyrészt megismerjük, milyen diskurzus kísérte a film készítését, hogyan találkozott egymással a sokszor a képzelet határain messze túlmerészkedő fizikusi intenció és a filmes fantázia, és azt is, hogyan beszélnek e témákról maguk az elméleti fizikusok. A film születését éppen a modern fizika lélegzetel­állító fejlődése inspirálta, így a szerző fejezetenként végigveszi, milyen fizikai problémákat vet fel a film egy-egy jelenete, s közben szinte végez az általános relativitáselmélet és annak következményei számbavételével (kicsit belekapva a húrelméletbe vagy a magasabb számú térdimenziók fizikájába). Talán meglepő, de Thorne a film kivitelezésébe is befolyó ötletgazdaként felvezetésként éppen az alkotói folyamatot ismerteti. Tanulságos a Steven Spielberggel vagy a Nolan testvérekkel való munkakapcsolat részletezése, s az sem érdektelen, hogyan zajlott a fejtágító diskurzus a színészekkel, miként reagált Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Jessica Chastain vagy éppen Michael Caine a forgatókönyv fizikai nyalánkságaira. De innentől kezdve nincs megállás: Thorne kétségtelenül szórakoztató módon adja fel a leckét, s így átismételhetjük, amit fizikai világunk születéséről, evolúciójáról, szerkezetéről, tágulásáról, sorsáról és az ezekre vonatkozó alapvető szabályokról tudunk. Kezdi az ősrobbanással, de szinte észre sem vesszük, hogy már a görbült térről, a gravitáció einsteini értelmezéséről, az árapályerőkről és a fekete lyukakról mesél – és könyve, akárcsak ezek a gigantikus gravitációs csapdák, már be is szippantott bennünket. A fekete lyukaknál található szingularitásról, a féreglyukakról, a gravitációs anomáliákról, a kvantumgravitá­ciós elméletekről vagy a hiperkockáról szóló fejezetek önmagukban is hallatlanul érdekesek, tulajdonképpen, a szerző felszólításának engedve, mellőzhetjük is a lineáris olvasást, legfeljebb némely terminológiák értelmezése kedvéért kell rendre visszalapoznunk. S az is érdekes, ami végül kimaradt a filmből: a Thorne által lelkesen elmagyarázott gravitációs hullámok létének igazolása például épp 2016 elejének lett a tudományos szenzációja.

És Thorne nem csak a saját szakterületével foglalkozik: amikor a film posztapokaliptikus nyitószituációját elemzi, s az elfogyó oxigén, a porviharok és a mind jobban pusztító növényi kórokozók témáját veszi elő, nem habozik kerekasztal-beszélgetést rendezni biológus szakértők részvételével. Az általa rekonstruált diskurzus gyönyörűen veszi végig a múlt és a jövő biotikus és abiotikus katasztrófáit: az egymásra tromfolva előadott armageddonista szcenáriók olvastán lesz nyilvánvaló, hogy maradt még témája bőven a jövő katasztrófafilm-rendezőinek.

A kötet kapcsán mindenképpen el kell mondani, hogy jó kézbe venni, hogy takarékos tördelése miatt könnyedén olvasható, szerkezete átlátható, remek illusztrációi tökéletesen segítik a megértést, a fordítás a szakterminológiák tekintetében is precíz, szakmailag is ellenőrzött, sőt Kovács József ügyelt arra is, hogy a magyar szinkron kifejezéseit használják, ami segíti a film egyes epizódjaival való gyümölcsöző összevetést.

Fordította: Kovács József. Európa, 2015, 360 oldal, 6990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.