Esterházy színre lépett

  • narancs.hu
  • 2015. december 5.

Könyv

Hosszan és jó sokáig kígyózott a sor a Pozsonyi úton. Mindenki őt akarta. Esterházy Péter dedikálta új könyvét.

Kígyózó sor állt szombat délelőtt a Láng Téka előtt a Pozsonyi úton. “Mindenki Esterházy Pétert akarta látni” – írta Facebook-bejegyzésében a kis könyvesbolt tulajdonosa, Rédei Éva.

Egy rendes sor

Egy rendes sor

Fotó: Facebook/Láng Téka

Esterházy ezen egyetlen alkalommal dedikálta Szüts Miklós festőművésszel a közösen megjelent könyvüket – EP-t Szüts akvarelljei ihlették a szöveg megírásakor.

EP októberben maga jelentette be az Élet és Irodalom hasábjain, hogy súlyos beteg – részben ezt dolgozza fel A bűnös című művében.

 

Eheti lapszámunkba Ács Pál írt kritikát Esterházy és Szüts művéről. Íme egy kis ízelítő:

“Egy gyilkosság története – és egy szerelemé. Vagy a kettőé együtt, tehát szerelmi gyilkosságról szól. A gyilkos neve Hasnyálka. „Hát… valójában Has­nyálmirigyrák volt a neve az ebadtának.” Iszonytatóan groteszk figura. Viszi Hasnyálkát az indulat, reneszánsz egyéniség ő, üzekedik és öl, mint a bajszos-kardos Balassi Bálint, az érzékien démonikus Don Juan, vagy mint a féltékenység mardosta Othello. Legszívesebben hagyná is a csudába a modernitást a narrátor, inkább az Esterházyak hőskorába, az Isten látta, istenáldotta XVII. századba, a daliás időkbe tenné át a történetet, de nem teheti: a hasnyálmirigyrák szempontjából mégiscsak a jelen az érvényes, a „jó”: „Csukd be, fiam, azt a XVII. századot, jön be a hideg vagy a huzat”.”

Esterházy Péter, Rédei Éva és Szüts Miklós

Esterházy Péter, Rédei Éva és Szüts Miklós

Fotó: Facebook/Láng Téka

Mióta kiderült, hogy Esterházy Péter beteg, kevés nyilvános szereplést vállal, így az íróért aggódók úgy tűnik, nem hagyták ki az alkalmat, hogy találkozhassanak vele, a helyszíni jelentés szerint “az egy főre jutó írók száma – a civil érdeklődőkön túl – messze meghaladta egy átlagos írószövetségi közgyűlés taglétszámát”.

Voltaképpen mi is így teszünk, illetve úgy, ahogy eddig is: Esterházyval vagyunk.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.