Esterházy színre lépett

  • narancs.hu
  • 2015. december 5.

Könyv

Hosszan és jó sokáig kígyózott a sor a Pozsonyi úton. Mindenki őt akarta. Esterházy Péter dedikálta új könyvét.

Kígyózó sor állt szombat délelőtt a Láng Téka előtt a Pozsonyi úton. “Mindenki Esterházy Pétert akarta látni” – írta Facebook-bejegyzésében a kis könyvesbolt tulajdonosa, Rédei Éva.

Egy rendes sor

Egy rendes sor

Fotó: Facebook/Láng Téka

Esterházy ezen egyetlen alkalommal dedikálta Szüts Miklós festőművésszel a közösen megjelent könyvüket – EP-t Szüts akvarelljei ihlették a szöveg megírásakor.

EP októberben maga jelentette be az Élet és Irodalom hasábjain, hogy súlyos beteg – részben ezt dolgozza fel A bűnös című művében.

 

Eheti lapszámunkba Ács Pál írt kritikát Esterházy és Szüts művéről. Íme egy kis ízelítő:

“Egy gyilkosság története – és egy szerelemé. Vagy a kettőé együtt, tehát szerelmi gyilkosságról szól. A gyilkos neve Hasnyálka. „Hát… valójában Has­nyálmirigyrák volt a neve az ebadtának.” Iszonytatóan groteszk figura. Viszi Hasnyálkát az indulat, reneszánsz egyéniség ő, üzekedik és öl, mint a bajszos-kardos Balassi Bálint, az érzékien démonikus Don Juan, vagy mint a féltékenység mardosta Othello. Legszívesebben hagyná is a csudába a modernitást a narrátor, inkább az Esterházyak hőskorába, az Isten látta, istenáldotta XVII. századba, a daliás időkbe tenné át a történetet, de nem teheti: a hasnyálmirigyrák szempontjából mégiscsak a jelen az érvényes, a „jó”: „Csukd be, fiam, azt a XVII. századot, jön be a hideg vagy a huzat”.”

Esterházy Péter, Rédei Éva és Szüts Miklós

Esterházy Péter, Rédei Éva és Szüts Miklós

Fotó: Facebook/Láng Téka

Mióta kiderült, hogy Esterházy Péter beteg, kevés nyilvános szereplést vállal, így az íróért aggódók úgy tűnik, nem hagyták ki az alkalmat, hogy találkozhassanak vele, a helyszíni jelentés szerint “az egy főre jutó írók száma – a civil érdeklődőkön túl – messze meghaladta egy átlagos írószövetségi közgyűlés taglétszámát”.

Voltaképpen mi is így teszünk, illetve úgy, ahogy eddig is: Esterházyval vagyunk.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.