KÖNYVMELLÉKLET - Sikerlista

Esterházytól az Éngépig  

Könyv

Minimum tizenegyes!  a Magyar Narancs irodalmi sikerlistája – magyar irodalom

  

Listánk élén ez alkalommal posztumusz kiadott kötetek állnak: gyanítható, hogy a rájuk adott kritikusi szavazatokban nem pusztán a konkrét könyvek értékelése, hanem a szerzői életművek előtti főhajtás is kifejeződött.

Esterházy Péter az idén lenne 75 éves, erre az évfordulóra jelentette meg a Magvető Esterházy válogatott beszélgetéseit. A Vanni van – briliáns címválasztás a szerkesztő, Pál Sándor Attila részéről – persze nem tartalmazza az összes Esterházyval készült interjút (a kötet végén szereplő bibliográfia szerint jelenleg 154 ilyen tételről tudunk), hanem tizenkilenc, valamilyen szempontból emlékezetesnek, kivételesnek vagy éppen paradigmatikusnak számító, egymást időrendben követő beszélgetést tesz közzé. Így jutunk el a fiatal író Kontra Ferenc kérdéseire adott bájosan esetlen válaszaitól ahhoz az utolsó, bensőséges hangvételű eszmecseréhez, melyben Esterházy Szegő Andrással együtt töpreng a nagy mulasztásokról és a betegség elviseléséhez szükséges erőről. Szövegről szövegre haladva jól érzékelhető, hogy melyek azok a megkerülhetetlen témák, amelyeket szinte minden kérdező érint – a család(történet) mint ihletforrás, futball, matematika és regényírás párhuzamai, az írás mint szerzetesi lét, a szövegkölcsönzés mint munkamódszer, az író reakciója a közéleti történésekre, a könyveiről írott kritikákra –, és az is izgalmas, mennyiben gazdagodnak, változnak a vonatkozó válaszok. Ugyanakkor kifejezetten izgalmas, amikor Esterházyt nem a magyar írófejedelemként szólítják meg, hanem arról faggatják, hogy milyen volt közép-európai szerzőként („én vidéki voltam ott abszolút”) a New York-i PEN Festival nyitóestjén felolvasni Ian McEwan társaságában. Az író természetesen interjúalanyként sem csupán egy­értelmű állításokkal „dolgozik”, az eluzív, játékos, elkalandozó, bon mot-kat felkínáló megszólalásmód inkább az interjúk és a többi Esterházy-szöveg közötti folytonosságot, átjárhatóságot teszi érzékelhetővé az olvasó számára. De mindez nem jelenti azt, hogy megállapításai ne lennének pontosak: különösen fontosak (és mindmáig időszerűek maradtak) a Kádár-rezsimről alkotott utólagos tudásunk hiányosságaira, a közbeszéd idevágó csúsztatásaira, önbecsapásaira figyelmeztető észrevételek egy Petri Györggyel készült, 1996-os beszélgetésben. A kötet legszebb darabja mégis a Fabiny Tamással folytatott, elmélyült párbeszéd hit és irodalom, írás és a Szentírás viszonyáról.

  

A debreceni Déri Múzeum, amely Tar Sándor hagyatékát őrzi, az idén egy különleges kiadvánnyal jelentkezett: a Kicsi fények Tar verseit tartalmazza, amelyek mind ez idáig az életmű nem nyilvános, „korai” részét képezték. Mint az a szövegeket gondozó Pótor Barnabás kiváló kísérőtanulmányából kiderül, a hatvanas–hetvenes években keletkezett költemények vélhetően publikálási céllal születtek (bár mindössze négy jelent meg nyomtatásban, egy 1970-es Alföld-számban), egy részüket ciklusba is rendezte a szerző, ám a későbbiekben, immár befutott prózaíróként nem vállalkozott arra, hogy átdolgozva közzétegye ezeket. Kéziratos létezésük mégis számos kérdést felvet. Vajon másképp alakul-e Tar pályája, ha a Tájékoztató című szociográfiájával nem nyeri meg a Mozgó Világ pályázatát, és ennek hatására nem fordul végleg a prózaírás felé? Vajon miért juttatott el közvetlenül a halála előtt néhány, évtizedek óta dossziékban rejtőzködő verset a Litera-szerkesztő Nagy Gabriellának? Pótor tanulmánya a szárazabb filológiai adatok mellett értelmezési ajánlatokat, Tar líranyelvének formálódására vonatkozó észrevételeket is tartalmaz, azt sem rejtve véka alá, hogy a kötet nem minden darabja feltétlenül jó vers. És tényleg nem: a Juhász Ferenc és Nagy László költészetére visszamutató művek helyenként giccsesek és képzavarosak, akadnak a kötetben szentimentális közhelyekbe fulladó és ügyetlenül megoldott (bár feltétlenül kísérletező kedvű) erotikus szövegek is. Ugyanakkor találunk itt Petrit idéző, epigrammatikus tömörségű költeményeket is – lásd például a Meditáció remekül eltalált korszakmetaforával élő, áthallásos zárlatát: „Fényesre fogdosott, átkozott korlátaink.” Kifejezetten izgalmasak a neoavantgárd hatást mutató hosszúversek: a Szőke városban egy drezdai szerelmi történet elbeszélésébe ágyazódnak bele a ’68-as időszak politikai klímáját megragadó reflexiók, az Alföld 69 pedig a tájegység költői ábrázolásának Petőfiig visszanyúló hagyományait szereli szét. Összességében, a Kicsi fények elsősorban a Tar-kutatás számára hozhat új eredményeket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.