Könyv

Európa újrafelfedezése

Robert Menasse: A főváros

Könyv

Néhány hete belefutottam az interneten egy kutatásba, mely szerint az amerikaiak 41 százalékának fogalma sincs róla, mi az az Auschwitz. A helyzet Európában is meglepően hasonló, egy tavalyi felmérésben a 14–16 éves német fiatalok mindössze 47 százaléka tudta náci haláltáborként azonosítani Auschwitz–Birkenaut. Mindezek nem véletlenül jutottak eszembe Robert Menasse új könyvének olvasása közben. Jóllehet A fővárost „az Európai Unió első nagyregényeként” könyvelte el a recepció, legalább annyira szól a holokauszt emlékezetéről, mint az EU-ról.
false

A több szálon futó cselekmény középpontjában Fenia Xenopoulou, az Európai Bizottság kulturális főigazgatóságának tisztviselője és beosztottja, Martin Susman a testület alapításának 60. évfordulós ünnepségét készíti elő. A megemlékezés fókuszába Auschwitzot, a tábor még életben maradt túlélőit tervezik állítani, a bizottság imázsát az „európai béke őrzője” szlogennel megtámogatva. Ezzel párhuzamosan Alois Erhart, az idős közgazdászprofesszor a bizottsági elnök tanácsadó testületében szintén a II. világháború szörnyűségeire emlékeztetve érvel az EU további föderalizációja mellett. Xenopoulou kezdeményezése színtiszta karriervágyból fakad, a mind mélyebb depresszióba süllyedő Susman leginkább a munkát és a konfliktusokat igyekszik kerülni, Erhart professzor viszont őszinte meggyőződésből és szenvedéllyel beszél a nemzetállamok meghaladásának szükségességéről. A „brüszszeli bürokraták” projektje a bizottságon belüli ellenlábasaikba és a tagállami kormányok ellenállásába ütközik, az elnök „reflec­tion groupjában” pedig a status quo közgazdászok nem tudnak mit kezdeni a professzor magasztos gondolataival.

Menasse komoly brüsszeli kutatómunka után vágott bele a regényírásba, a mély ismeretanyag érződik is, A főváros néhol egészen tankönyvszerűen tárgyalja a különböző uniós testületek és a tagállamok közti hatásköri villongásokat (kilóg ugyanakkor a tényleges jogi keretek precíz követéséből az a rész, amelyben egyes országok önálló szabadkereskedelmi megállapodásokat akarnak kötni Kínával; erre a valóságban nem lenne lehetőségük). Hogy az egész mégsem válik unalmassá, az leginkább a jó érzékkel adagolt iróniának köszönhető. A magyar olvasónak külön is mulatságos, hogy amikor az osztrákokat a bizottság kulturális portfóliójával kínálják meg, az ottani sajtó teljes kétségbeesésbe és letargiába zuhan (jelenleg Navracsics Tibor a kultúráért felelős biztos). Menasse azt is remekül oldja meg, hogy bár a regény „eszmei szinten” érzékelhetően integrációpárti, nem válik pamfletté vagy kinyilatkoztatássá. A politikai folyamatok működtetőinek közeli bemutatása épp azt emeli ki, hogy a föderalizmus hívei ugyanúgy önös érde­keiket szem előtt tartó, barátaikat támogató, ellenségeiknek keresztbe tevő emberek, mint az euroszkeptikus, nacionalista politikusok.

Ezzel együtt az erőltetettség, csináltság érzetétől nem sikerült teljesen megszabadítani a regényt. Menasse nyilván azt döntötte el először, hogy egy Brüsszelben játszódó könyvet fog írni az Európai Unióról, maga a sztori csak ezután jött. Egy idő után soknak éreztem, ahogy az EU valamennyi „forró kérdése” (migráció, terrorizmus, euróválság, Brexit, ciprusi konfliktus stb.) előkerül valamilyen formában. A Brüsszel nyelvi sokféleségében rejlő lehetőségeket is túlhasználja a szerző, a félreértések, szójátékok többször nem viccesek, mint ahányszor igen, ezekkel a fordító is érezhetően megküzdött. Az azért nem rossz, amikor az Európai Sertéstenyésztők (European Pig Producers – EPP) elnöke az Európai Néppártnál (EPP) lobbizik, a politikusok első kérése pedig az, hogy változtasson a szervezet nevén. Utolsó kritikai megjegyzésem a bűnügyi szálra vonatkozik, mely kétségkívül izgalmasabbá teszi a cselekményt, ám kicsit szervetlenül illeszkedik a regénybe, a történet előrehaladtával mind jobban Dan Brown-osodik, felkínált megoldása pedig – bár állít valamit a terrorellenes küzdelem és az emberi jogok viszonyáról – a valóságtól teljesen elrugaszkodott.

Hibái ellenére A főváros nem érdemtelenül nyerte el a tavalyi Deutscher Buchpreist. Menasse regénye újszerű, szórakoztató és legfőképp elgondolkodtató olvasmány. Két folyamat egymásmellettiségét mutatja fel: az újabb európai válság, a xenofóbia és a nemzeti bezárkózás erősödése épp egybeesik azzal, hogy a náci koncentrációs táborok utolsó felnőtt túlélői is távoznak az élők sorából, azaz a holokauszt – Jan Assmann terminológiájával – a kommunikatív emlékezetből áthelyeződik a kulturális emlékezetbe. Az egybeesés talán csak a véletlen műve, az viszont bizonyos, hogy a múlt folyamatos tudatosítása segíthet átlendülni mai problémáinkon is.

 

Fordította Győri László. Geopen, 2018, 399 oldal, 4500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Varga Judit választása

Nem világos, milyen színjáték bontakozik ki szemünk előtt, az pedig végképp homályos egyelőre, végül hogyan döntenek: megteszik-e a „visszautasíthatatlan” ajánlatot, az érintett a tisztesség maradéka megőrzését választja vagy elfogadja az eddiginél is gátlástalanabb kézitusa katonájának szerepét a hatalomért.

Közel kétmilliárd forint vízdíjat követel az állam Miskolctól, a város bérlakásait adta fedezetként

A magyar állam 2023 végén úgy kapta meg ingyen a rezsicsökkentés miatt milliárdos hiányt halmozó MiVíz Kft.-t 24 milliárd forintos vagyonával, hogy konszolidációt ígértek Miskolcnak. Erre nem került sor, idén nyáron viszont benyújtotta 1,8 milliárdos ki nem fizetett vízdíj számláját a városnak. A törlesztés fedezeteként egy 2,2 milliárd forintra értékelt önkormányzati bérlakásos társasházát adta zálogba a fideszes városvezetés.

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.