Könyv

Ezentúl lesz banán! – Novellák a rendszerváltásról

Könyv

Tizenöt kortárs szerző 15 – különböző mértékben – személyes hangvételű novellában (és egy versben) emlékszik vissza a nyolcvanas évek végére, a kilencvenes évek elejére, vagyis a rendszervált(oz)ásra. Arról mesélnek, milyen emblematikus élményeik, zsigeri tapasztalataik vannak abból az időszakból. Társadalmi, szociológiai időutazás, korrajz ez, nem a politikatörténet tehát, ami nem jelenti azt, hogy nincsenek ilyen tárgyú részletei. A kötet célja, hogy azokat szólítsa meg, akik olyan idősek most, mint többek között Gerőcs Péter, Karafiáth Orsolya, Kiss Noémi, Laboda Kornél, Lackfi János, Magyari Péter, Mán-Várhegyi Réka vagy Szabó Borbála ’89 körül voltak. Átélhető sztorikat és apróságnak ható részleteket osztanak meg arról az időről – amit ha máshonnan nem is, a történelemkönyvekből és különböző művészeti alkotások révén már jól ismerhet bárki –, amikor még üresek voltak a boltok, még itt voltak az oroszok, még csak egy párt volt a magyar parlamentben, ezért mindenki azt gondolta, nem is érdemes szavazni, hisz’ úgysem változik majd semmi. Mást jelentett a balatonozás, volt még NDK, voltak még lelkes úttörők meg kisdobosok. Egy múló rendszer végnapjainak furcsa valóságáról és egy reményteli, de ismeretlen új korszak kezdetéről sztoriznak más-más érdeklődést generálva. Kevés eredetiség vagy truváj van a történetekben. Bár az is igaz, hogy nehéz erről az időről újat mondani – mondja ezt olyan valaki, aki egyidős a rendszervált(oz)ással.

Tilos az Á Könyvek, 2019, 256 oldal, 2990 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”