Férfiak a teljes idegösszeomlás szélén - James Ellroy: Szigorúan bizalmas

  • Greff András
  • 2009. október 8.

Könyv

Írókat ábrázoló fényképeken ugyan ki ne kereste volna már az egyezést arcél, tekintet, testtartás és a művekből kihüvelyezhető karakter között? A vizsgálati művelet hol inkább, hol kevésbé eredményes, és mint szinte minden rajongói tevékenykedés, tökéletesen értelmetlen - de azért adódnak érdekes helyzetek. James Ellroynak például van egy fotósorozata a kilencvenes évekből, ami ha elém kerül, mindig úgy érzem, olyan sokat és olyan érzékletesen fecseg el az író világáról, hogy már-már fölöslegessé is teszi az olvasást. A fekete-fehér képekről mintha Dashiell Hammett sohase volt mogorva ikertestvére nézne velünk szúrós tekintettel farkasszemet (arcán az elmaradhatatlan, sőt emblematikus bajusszal), és a képek hangsúlyos tartozéka egy enyhén szólva harcra késznek tetsző, bár legalább pórázon tartott krétafehér bullterrier is. Az Ellroy-regények receptszerű összefoglalása ez: hard-boiled plusz brutalitás jól összerázva, majd (és ezért fontos a terrorkutya a képeken) már-már a parodisztikusságig hevítve.

Ezek után már talán kevésbé meglepő, hogy az író életrajza is leginkább egy Ellroy-darab szinopszisát idézi. Kész rémregény: az 1948-ban, Los Angelesben született szerző tízéves, amikor édesanyját meggyilkolják (az eset "örökre" felderítetlen marad), és onnantól számára igen sokáig nincs megkapaszkodás a lejtőn: napról napra kezelhetetlenebb lesz, s miután a középiskolából kirúgják, mert náci szlogenekkel bosszantja osztálytársait, rövidke honvédelmi kitérő után utcagyerekké züllik. Lopással, betöréssel, lányismerősei zaklatásával múlatja idejét, durván iszik és narkózik; felfedezi magának a "Fekete Dália" esetét (az Elizabeth Short nevű színésznőcskét 1947-ben brutálisan lemészárolták), és mivel a nő az anyjára emlékezteti, mániákusan kutatni kezdi az ügyet; a Benzedextől skizofréniára emlékeztető tüneteket produkál, kétszer kap tüdőgyulladást, egy betörésért börtönbe kerül. És összes percében, amikor koncentrálni képes, csak úgy falja a detektívregényeket. A börtönidő után aztán valahogy józan marad, labdaszedőként állást vállal egy golfpályán, és harmincéves korára megírja első regényét, a végül 1981-ben megjelent, még kiforratlan, de a kritikusok szerint azért ügyes Chandler-koppintásként jellemezhető Brown's Requiemet. Azóta tizenegy további regényen, valamint két, többé-kevésbé önéletrajzi köteten van túl, és csak igen kevesen vitatják, hogy a nyilvánosság előtt magát tervszerű túlzásokkal gunyoros nihilistának mutató alakban a kortárs bűnregény egyik legnagyobb amerikai figuráját csodálhatjuk.

A Szigorúan bizalmas a csupán nagyon laza szálakkal összefűzött úgynevezett L. A.-kvartett harmadik kötete (a széria első darabja, a Fekete Dália szintén olvasható magyarul; a továbbiak: The Big Nowhere, White Jazz). A regényben az ötvenes évek Los Angelesére láthatunk rá három kora harmincas rendőrember, a kínosan pedáns Ed Exley, az öklével kommunikáló Bud White és a kirívóan akaratgyenge Jack Vincennes napszemüvegén keresztül (a távolságtartó harmadik személyben elbeszélt szövegben fejezetenként ugrálunk a három plasztikusan ábrázolt férfiú nézőpontjai között). A közös vonások is szembetűnőek: ideges, kielégítetlen, halálba frusztrált férfiak csatáznak a lapokon; szemük reggel-este véres a sok hányástól, fülükben sosem hallgat el az egeket karcoló vérnyomást jelző süvítés, remeg a kezük, ég a gyomruk, és fogadásunk lenne rá, hogy ha kikerülnek is az itt bemutatott, egyre inkább rájuk záródó erőszakdzsungelből, még az ötvenedik születésnapjuk előtt végez velük egy elzáródó artéria. Mindegyiküket az taszítja a bukás felé, hogy tökéletesen képtelenek elválasztani a magánéletet a munkától: az egyik fő konfliktust például az okozza, hogy Exley és White is viszonyt folytat egy rendőri védelem alá vett áldozattal, és az is mélyen jellemző, hogy Bud White-ot a legprimitívebb személyes bosszúvágy sarkallja arra, hogy az eszét is használni kezdje végre - és így megoldja az egyik különösen rémes bűnügyet. Mert persze bűncselekményekben nincs hiány: úgy indulunk, hogy 1950-ben a gengsztervezértől lopott heroint öldöklés útján magához veszi a rendőrkapitány; aztán 51 karácsonyán a tajtrészeg (és szinte egytől egyig korrupt és rasszista) hekusok csoportba verődve pépesre vernek pár gyanúsítottat a rendőrségi fogdában, majd előkerül némi vérmázas pornó, s végül az Éjjeli Bagoly nevű bárban ismeretlen, de a rendőri észjárás szerint feltehetően (sőt remélhetően) fekete bőrű tettesek különösen kegyetlen mészárlást csapnak. És az esetek persze öszszetapadnak, akár a véres gézszalagok. Nem sok ez egy kicsit?

Az Ellroy-féle halmozásban kétségtelenül van valami mulatságos (noha, mint kiderül, ebben a regényében azért nem pörgeti túl oly mértéktelenül a fabulát, mint a Fekete Dália sápasztó utolsó száz oldalán), és ugyanez igaz az író stílusára is. A szöveget itt még nem uralja el teljesen, de már igen nagy szerepet kap a szenvtelen tőmondatok halmozása. Bud White ébredése például a következőképp fest: "A feje lüktetett. Az állkapcsa fájt. A párnáját széttépte, miközben álmodott. Átbotorkált a hatosba. Az összetört szék a padlón hevert. A falakon vérnyomok." Hogy ebben a regényben ez a stílus tudatos kísérlet az ábrázolt korszak hard-boiled krimijeinek (legfőképp Mickey Spillane megmosolyogtatóan kőkemény tenorjának) kegyetlen, mégis szeretetteli (Ellroy keserű könyvéből távolról sem hiányzik a régi vágású moralitás, a búbánatos befejezéssel pedig nyíltan Chandler előtt hajt fejet) kifigurázására, azt elsősorban az bizonyítja, hogy a szereplők közül sem hiányoznak a karikaturisztikusan elrajzolt figurák: a szerző igen csúful elbánik például a kor két híres-hírhedt alakjával, a maffiózó Mickey Cohennel és a Ray Dieterling néven szerepeltetett Walt Disneyvel.

Mint ez utóbbi név is mutatja, hőseinkre és a temérdek mellékszereplőre nem csupán földrajzilag igaz, hogy a Hollywood-tábla árnyékában tevékenykednek. A regényben lépten-nyomon a filmipar szereplőibe botlunk, akik jobbára a legnyomorúságosabb kasztból valók: a szorongva törtető félhírességek, a kevés tehetségű, szomorú sztárjelöltek és a csillagokra hasonlító prostituáltak világa ez, s e miliő felvázolása Ellroy sötéten kavargó, nagy sodrású regényének egyik jelentős tette. Aztán persze összenőtt, aminek össze volt muszáj: a könyvből 1997-ben méltán népszerű film készült, de annak ismerete senkit ne tartson vissza: Curtis Hanson adaptációja legföljebb a harmadát kanalazta ki anno a szövevényes szövegnek.

Fordította: Rindó Klára és Szabados Tamás. Cartaphilus, 2009, 594 oldal, 4500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.