Folyóirat

2000

  • - urfi -
  • 2009. július 2.

Könyv

Születésnapi összeállítást készíteni egy folyóirat számára is hálás, de nem veszélytelen feladat. Nehéz úgy ünnepelni nyilvánosan, hogy az ne csapjon át öncélú kellemkedésbe és/vagy önfényezésbe.

A húszéves lap évfordulós duplaszáma jól kerül ki a kényes helyzetből, annál is inkább, mert Dumpf Endre - Parti Nagy Lajos által postázott - kedves levelét leszámítva csupán két köszöntő írás van (talán ezekhez sem kellett volna ragaszkodni). Bazsányi Sándor szerint a tematikus és műfaji sokszínűség által válik a 2000 "fogyasztóbarát folyóirattá" - ennek persze az ellenkezője is ugyanúgy állítható. Bán Zsófia stílusgyakorlata a szerkesztőség által jegyzett többkezes kritikák, a Margináliák gyakoribb megjelenését szorgalmazza, amelyeket méltán nevez a lap legizgalmasabb részének. Ilyen sajátos rovat még a 2000 leütés, amelyben most rendhagyó módon nem szerkesztői publicisztika, hanem a legjobb formáját hozó Kukorelly verse olvasható. A legtöbbször jó kézzel kiválasztott újraközléseket, dokumentumokat hozó Öv alattot nagyon lehet szeretni, most éppen Bojtár Endre szép, személyes írását 68-ból, vagy Barabás András iskolásoknak készült "szövegértési feladatát". Az általában karcsúra rostált szépirodalmi rész most gazdag és impozáns, valamint több jó hírrel is szolgál: Bodor Ádám új cikluson dolgozik, Esterházynak feltámadt a kísérletező kedve, Kertésznek pedig hamarosan jön egy német levelezéskötete. A szociológiai tanulmánytól az unalmasan sziporkázó aforizmagyűjteményen át a pszichoanalízisről szóló okos esszéig juthat az olvasó, közben végig jó képek a szerzőkről és szerkesztőkről - lelkesebb sznoboknak már csak a Margócsy és Szilágyi szerkesztő urak közös fejenállását megörökítő fotó miatt is érdemes beszerezniük a kiadványt. Bölcs férfiakat látunk, ülnek különféle asztalok körül, beszélgetnek, tán iszogatnak is, és ebből aztán valahogy lesz egy jó lap. Ilyen egyszerű.

Május-június, 144 oldal, 800 Ft


 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."