Folyóirat

2000

  • - urfi -
  • 2009. július 2.

Könyv

Születésnapi összeállítást készíteni egy folyóirat számára is hálás, de nem veszélytelen feladat. Nehéz úgy ünnepelni nyilvánosan, hogy az ne csapjon át öncélú kellemkedésbe és/vagy önfényezésbe.

A húszéves lap évfordulós duplaszáma jól kerül ki a kényes helyzetből, annál is inkább, mert Dumpf Endre - Parti Nagy Lajos által postázott - kedves levelét leszámítva csupán két köszöntő írás van (talán ezekhez sem kellett volna ragaszkodni). Bazsányi Sándor szerint a tematikus és műfaji sokszínűség által válik a 2000 "fogyasztóbarát folyóirattá" - ennek persze az ellenkezője is ugyanúgy állítható. Bán Zsófia stílusgyakorlata a szerkesztőség által jegyzett többkezes kritikák, a Margináliák gyakoribb megjelenését szorgalmazza, amelyeket méltán nevez a lap legizgalmasabb részének. Ilyen sajátos rovat még a 2000 leütés, amelyben most rendhagyó módon nem szerkesztői publicisztika, hanem a legjobb formáját hozó Kukorelly verse olvasható. A legtöbbször jó kézzel kiválasztott újraközléseket, dokumentumokat hozó Öv alattot nagyon lehet szeretni, most éppen Bojtár Endre szép, személyes írását 68-ból, vagy Barabás András iskolásoknak készült "szövegértési feladatát". Az általában karcsúra rostált szépirodalmi rész most gazdag és impozáns, valamint több jó hírrel is szolgál: Bodor Ádám új cikluson dolgozik, Esterházynak feltámadt a kísérletező kedve, Kertésznek pedig hamarosan jön egy német levelezéskötete. A szociológiai tanulmánytól az unalmasan sziporkázó aforizmagyűjteményen át a pszichoanalízisről szóló okos esszéig juthat az olvasó, közben végig jó képek a szerzőkről és szerkesztőkről - lelkesebb sznoboknak már csak a Margócsy és Szilágyi szerkesztő urak közös fejenállását megörökítő fotó miatt is érdemes beszerezniük a kiadványt. Bölcs férfiakat látunk, ülnek különféle asztalok körül, beszélgetnek, tán iszogatnak is, és ebből aztán valahogy lesz egy jó lap. Ilyen egyszerű.

Május-június, 144 oldal, 800 Ft


 

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.