könyv

Fred Vargas: Messzire fuss, soká maradj

  • - kg -
  • 2012. július 22.

Könyv

Az álnév mögött (olyan nagyon azért nem) rejtőző szerző, Frédérique Audoin-Rouzeau középkorász és pestisszakértő. Csupa jó hír, ha történetesen a középkorról és a bubópestisről szeretnénk tájékozódni.


Egy krimiben azonban nem sokat ér a tudományos rendfokozat, akkor sem, ha az írónő policier-jében - mely újrakiadás ugyan, de nélküle aligha lenne teljes a most induló Vargas-sorozat - egy pestisterjesztés igényével fellépő elmés háborodott tartja rettegésben Párizs pestistől elszokott lakóit. Noha annyira azért nem lehetnek elszokva, mert mint azt egy fiktív pestisszakértőtől megtudjuk, utoljára 1920-ban pusztított a fekete halál Párizsban. Adamsberg felügyelő nélkül sokan közülünk talán soha nem jutnak el e pestistörténeti felismerésig, Adamsberg felügyelő nélkül viszont az olyan mondatokat is megúsztuk volna, mint ez: "Nemcsak, hogy megtalálta a nyomozás elvesztett fonalát, de a titkos ajtó ráadásul a történelem nyirkos, sötét folyosóira tárult." Nemcsak a nyomozást nehezíti, ha bármilyen nyílászáró a történelem nyirkos, sötét folyosóira tárul, de szegény Adamsberg felügyelő komolyanvételét is, akit egy szereplő így jellemez: "olyan volt, mint a gondosan elgereblyézett kert közepén virító disznóparaj".

Összegezzünk: a főszereplő egy disznóparaj a történelem nyirkos és sötét folyosóin. Megkapó kép, van még pár ilyen az álneves szerző kriminek álcázott írásában, mely valójában nem más, mint egy sokszor bizonyára rangján alul kezelt hivatás, a pestisszakértés melletti védőbeszéd. 426 oldalon kontraproduktív picit.

Fordította Gulyás Adrienn. Európa, 2012, 426 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.