rés a présen

Vigyázat, csak szépirodalom!

Kertész Judit műfordító

  • rés a présen
  • 2012. július 22.

Könyv

rés a présen: Amikor a Polar kiadót megalapítottátok, még nem volt ilyen népszerű a skandináv irodalom. Mi volt a koncepciótok?

Kertész Judit: Csak szerettünk volna egy olyan kiadót, amely népszerűsíti ezt a szerintünk nagyon érdekes irodalmat. Rajtunk kívül egyetlen ilyen van a világon, az Iperborea Olaszországban. Megkönnyítette a dolgunkat, hogy egykori corvinás kolléganőmmel, Pap Évával éppen állás nélkül maradtunk. 1996-ban sok-sok baráti segítséggel létrehoztuk a Polar Alapítványt. 1997-ben 4 könyvvel jelentkeztünk, melyek közül kettő már az első héten felkerült az Írók boltja sikerlistájára. De a sikertörténet itt kb. be is fejeződik, az igazi nehézségek csak eztán következtek: műfordítóként és szerkesztőként bele kellett tanulnunk a kiadás számunkra kevéssé kellemes pénzügyi, gyártási, terjesztési folyamataiba, amivel mind a mai napig küszködünk.

rap: Manapság a skandináv krimi a menő, ti nem adtok ki krimit, de jó hatással van ez a kiadóra? Szereted a krimit?

KJ: Rám inkább negatív hatással van, amikor a standunknál csalódottan állapítják meg, hogy mi "csak" szépirodalmat adunk ki. Egyébként Skandináviában a krimi hagyományos irodalmi műfaj, olykor igen magas színvonalú társadalomkritikát közvetít.Ami azt illeti, a nálunk pár éve megjelent, tizenkilencedik századi svéd klasszikus, Hjalmar Söderberg műve, a Doktor Glas is egy gyilkosságról szól, talán ha"skandináv krimiként" hirdetjük,erre is jobban felfigyelnek. Karen Blixentől Az angyalok bosszúja is krimi, legalábbis egy bizonyos szinten.

rap: Mit változott a kiadói és mit a műfordítói világ azóta, és hogyan hat ez rád, a munkátokra?

KJ: A korábbi sokszínű kiadói világ időközben központusult, a régi, patinás kiadók összeolvadtak, a kiadói politika főleg a nyereségességet tartja szem előtt. A műfordítás és főleg a szerkesztés színvonala rengeteget romlott. Ránk ez legfeljebb úgy hat, hogy szigorú szerkesztéssel, kontrollszerkesztéssel igyekszünk elkerülni ezeket a hibákat.

rap: Mik a kedvenc fordításaid?

KJ: Kétségkívül a Blixen-fordítások, akinek az életművét jószerével mi ismertettük meg a magyar olvasókkal. De - mivel én választom ki őket - szinte mindegyik könyvünket szeretem: pl. az azóta Nobel-díjra is jelölt Dag Solstadtól A mellékszereplő pillanatát, Iselin C. Hermann Expressz ajánlott című tüneményes levélregényét, Andersen eddig ismeretlen műveit és a "nagy" meséi újrafordítását, melyeket eddig németből fordítottak és "gyermekek számára átdolgoztak".

rap: Milyen könyveitek jelentek meg az idén?

KJ: Idén, a könyvfesztivál "Északi írók díszvendégsége" alkalmából megjelent Karen Blixentől az Angyalok bosszúja - az írónő egyetlen regénye, ami kriminek,sőt thrillernek is felfogható pastiche az angol romantikus regénystílusában. Pia Juul: Halland meggyilkolása c. műve egy álkrimi, melyben az első oldalon meggyilkolják a hősnő élettársát, ám a továbbiakban nem a gyilkos kereséséről, hanem a hősnő legalább olyan izgalmas, zűrös lelkéről lesz szó. Henrik Nordbrandt neves dán költő, aki a dánokat és Dániát alázó szenzációs verseivel tett szert népszerűségre és sok jelentős díjra, Mi, dánok c. kötetével indul most nálunk. És itt van még Jon Fosse, Valaki jön majd c. kötetében a modern színpadot látszólagos "minimalizmusával" forradalmasító, második Ibsenként emlegetett norvég író hat darabja szerepel.

De ne feledkezzünk meg a Finlandia-díjas írónő, Leena Krohn Angyaltrombita című pazar könyvéről sem, akinek hősnője egy paranormális jelenségekkel foglalkozó lap munkatársa, aki különös lényekkel és alternatív gondolkodásmódokkal foglalkozik.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.