Könyv

Giulia Enders: Bélügyek

  • - barotányi -
  • 2015. október 10.

Könyv

A fiatal német kutatóorvos könyve az utóbbi évek egyik legnagyobb tudományos-ismeretterjesztő slágere: ha beleolvasunk, gyorsan kiderül a siker titka. A szerző egyrészt kedvenc témájáról írt: a bél- és általában az emésztőrendszer működése mindenkit érdekel, de legalábbis mélyen érint, így már csak a megvalósítás színvonala lehet kérdéses. Ám Enders remekül ír (s ez a többnyire korrekt magyar fordításon is átjön), példái, hasonlatai szemléletesek, stílusa friss, meggyőzően széles körű tudását pedig képes megfelelő formai érzékkel összetartó szerkezetbe, igazi könyvbe rendezni – s mondandóját még szemléletesebbé teszik nővére, Jill bohókás rajzai. A tárgyalás logikájának megfelelően elolvashatjuk lineárisan, de felüthetjük a bennünket éppen érdeklő fejezetnél is: ha a szarás pontos mechanizmusa vagy az ideális kakilópóz érdekel, akkor ott, ha a hányás élettani funkciója, akkor meg kicsit hátrébb – attól függően, milyen lábbal keltünk, s milyen állapotban keveredtünk haza. Bár a szerző ravasz taktikával utal az álszemérmes, viktoriánus hagyományra, könyve a gátak átszakadásának fontos állomása: a sokszor fél- és álinformációkkal traktált laikusokat éppoly dühödt megszállottsággal érdekli bélrendszerük működése, ahogy a szakemberek is határtalan lelkesedéssel vetik magukat e meglepő eredményeket hozó, innovatív tudományterületre. Enders műve ebből a szempontból tegnapig naprakész: sokszor egészen friss kutatások eredményeit osztja meg velünk, máskor meg azokat a hipotéziseket, melyekkel tudásunk még meglévő hiányait tömik ki a szakemberek: hiába, ma sem tudjuk biztosan, miért kell sokunknak hánynia hajón, esetleg hullámvasutazás közben. A belek csodálatos világát emlegető alcímet pedig illik komolyan venni: könyvének lapjain e példátlanul összetett szerkezetű, az érzékelésben is kulcsszerepet játszó szervünk lép elő, szinte agyunk egyenrangú társává.

Fordította: Blandl Borbála. Park Könyvkiadó, 2015, 300 oldal, 2900 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.