Könyv

Giulia Enders: Bélügyek

  • - barotányi -
  • 2015. október 10.

Könyv

A fiatal német kutatóorvos könyve az utóbbi évek egyik legnagyobb tudományos-ismeretterjesztő slágere: ha beleolvasunk, gyorsan kiderül a siker titka. A szerző egyrészt kedvenc témájáról írt: a bél- és általában az emésztőrendszer működése mindenkit érdekel, de legalábbis mélyen érint, így már csak a megvalósítás színvonala lehet kérdéses. Ám Enders remekül ír (s ez a többnyire korrekt magyar fordításon is átjön), példái, hasonlatai szemléletesek, stílusa friss, meggyőzően széles körű tudását pedig képes megfelelő formai érzékkel összetartó szerkezetbe, igazi könyvbe rendezni – s mondandóját még szemléletesebbé teszik nővére, Jill bohókás rajzai. A tárgyalás logikájának megfelelően elolvashatjuk lineárisan, de felüthetjük a bennünket éppen érdeklő fejezetnél is: ha a szarás pontos mechanizmusa vagy az ideális kakilópóz érdekel, akkor ott, ha a hányás élettani funkciója, akkor meg kicsit hátrébb – attól függően, milyen lábbal keltünk, s milyen állapotban keveredtünk haza. Bár a szerző ravasz taktikával utal az álszemérmes, viktoriánus hagyományra, könyve a gátak átszakadásának fontos állomása: a sokszor fél- és álinformációkkal traktált laikusokat éppoly dühödt megszállottsággal érdekli bélrendszerük működése, ahogy a szakemberek is határtalan lelkesedéssel vetik magukat e meglepő eredményeket hozó, innovatív tudományterületre. Enders műve ebből a szempontból tegnapig naprakész: sokszor egészen friss kutatások eredményeit osztja meg velünk, máskor meg azokat a hipotéziseket, melyekkel tudásunk még meglévő hiányait tömik ki a szakemberek: hiába, ma sem tudjuk biztosan, miért kell sokunknak hánynia hajón, esetleg hullámvasutazás közben. A belek csodálatos világát emlegető alcímet pedig illik komolyan venni: könyvének lapjain e példátlanul összetett szerkezetű, az érzékelésben is kulcsszerepet játszó szervünk lép elő, szinte agyunk egyenrangú társává.

Fordította: Blandl Borbála. Park Könyvkiadó, 2015, 300 oldal, 2900 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.