Gordianus csomók - Steven Saylor történelmi bűnregényei (könyv)

  • - szami -
  • 2006. július 27.

Könyv

Abban nincs különösebb szenzáció, hogy a jövőre 50 éves Steven Saylor gyerekkorában annyit nézte a Ben Hurt és a Spartacust, hogy texasi létére az ókori Róma szerelmese, később kutatója és ismerője lett. Mifelénk sem teljesen ismeretlen ez, Szakály Ferenc például a török uralomra fokuszált történészségét egyszerűen az Egri csillagokra fogta. Az sem ismeretlen, ha a történész a szakirodalom írásán túlra is elmerészkedik - elég talán Lőrincz L. László Közép-Ázsia-mániájára és ide vágó krimijeire utalni. Mégis, Steven Saylor a Római vér megírásával olyasmit hozott, ami - legalábbis mifelénk - eddig ismeretlen volt. E kuriózum - feltehetően - üzletileg is bejött, hisz az Agave nemrég az amerikai író Gordianus-sorozatának hatodik regényét jelentette meg.

Hogy mit tett könyveibe az amerikai történész-regényíró, amit a Quo Vadis?-ban vagy Az emberiség ellenségeiben ne találnánk meg? Leegyszerűsítve: eltolta az arányokat a tények és a fikció között - az előbbiek javára. Mert míg Henryk Sienkiewicz és Mika Waltari abban voltak zseniálisak, ahogyan az említett regényekben a jelen vallási/erkölcsi/társadalmi kérdéseit és kételyeit csomagolták kétezer éves díszletbe, addig Saylor a legapróbb, többnyire

levéltárakból előbányászott

történelmi adatok hiteles (nem mára átírt értelmezéseinek) bemutatására is nagy hangsúlyt fektet. Sőt, néha már-már azt érezzük, hogy az ókori magánnyomozós krimi csak másodrangú alkotóelem. Persze a regényekben feldolgozott gyilkosságoknak is van valóságalapjuk - többnyire Cicero védőbeszédeiből bogarászta ki ezeket a texasi történész.

Saylor lassított filmeken megfigyelhető aprólékossággal tárja az olvasó elé az ókori világ központjának egyes kerületeit - a híres és közönséges épületeket, utcákat, piacokat és kocsmákat egyaránt. Az átlagos család mindennapi életébe éppúgy bepillantás nyerhető, mint a magas kerítések mögé zárkózó patríciuscsaládok elit hálószobatitkaiba. Az, hogy a történész által megjelenített világ mindezen mikroszkópiák ellenére izgalmasabb, fogyaszthatóbb és színesebb, mint a történelem szakon ma is e korszak kötelező irodalmának számító Ferenczy-Maróti- Hahn: Az ókori Róma című jegyzete, nagyrészt a történelmi morzsákból épített váz kötőanyagának, a tényekhez adagolt fikciónak köszönhető. Ezt "Gordianus, akit nyomozónak hívnak" figurája jelenti, aki olyannyira profin van beleoldva a tanult történelem menetébe, hogy az olvasónak elsőre fel sem tűnik: alakja összeférhetetlen a korral. Saylor könnyedén és a regények számának növekedésével egyre gördülékenyebben oldotta fel azt a paradoxont, hogy miközben a történelem lapjairól ismert ókori római nagyságokat - Cicero, Pompeius, Sulla, Caesar, Catilina stb. - és tetteiket tankönyvekbe illő hitelességgel ábrázolja, a történeteket mesélő Gordianus voltaképpen a 19. század végi klasszikus magánnyomozók szabad szellemisége és erkölcsi alapállása szerint él és dolgozik. A karnyújtásnyi közelségbe hozott római

birodalmi mindennapok,

az ókori római gondolkodás és mentalitás levegője olyannyira meggyőzőnek tűnik, hogy az olvasó többnyire átsiklik a tény felett: mindezt annak a Gordianusnak a szemén keresztül látja, akinek a szakmája is legalább 1840-50 évvel később, E. A. Poe Dupinje, valamint Vidocq és Pinkerton ténykedésével született csak meg.

A Gordianus-sorozat (melyből Saylor már a tizenegyediket írja) az ókori római köztársaság válságának nem túl bonyolult, de élvezetes krimibe csomózása. Sulla diktatúrájának végnapjaitól kisebb időbeli (és földrajzilag olykor Rómán kívüli, de az olasz csizmán belüli) ugrásokkal a nemrég megjelent Rubicon a Caesar és Pompeius közötti polgárháború kezdetéig jutott el. Gordianus, a csomók kibogozója már az első alkalommal tapasztalt profiként jelent meg, az akkori Philip Marlowe-féle kiégett agglegény figurából organikusan, családja létszámának növekedésével együtt fejlődve alakul át pater familiasszá. Öregedése ide vagy oda, munka közben rendre megvillantja Sherlock Holmes és Hercule Poirot nyomolvasói és kombinálóképességét.

Az első öt könyvre jellemző 350-400 oldalas történetekhez képest a legújabb történet "csak" 250 oldal lett, de ez a legjobban megírt Saylor-regény. Pusztán a Rubicont elolvasni azonban nem ajánlott, mert a végül mégiscsak bűnbe eső Nyomozó történetének igazi zamata csak az előző részek ismeretében élvezhető igazán. Arra is érdemes figyelni, hogy az egyes kalandok sorrendje csak jelentős veszteség árán cserélhető fel. A Gordianus- könyvek sorrendje (a magyar kiadás alapján): Római vér, A végzet fegyvere, Catilina rejtélye, Venus kezében, Gyilkosság a Via Appián, Rubicon.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.