Könyv

Gyenge Zoltán: Emberlétünk határai – Művészet, filozófia, művészetfilozófia

  • Váradi Róbert
  • 2017. március 2.

Könyv

Gyenge Zoltán kiváló ismerője és kutatója a német idealizmusnak. Schellingről, Kierkegaardról írt monográfiát, Nietzschével és Schopenhauerrel foglalkozott. Önmagában lelket forrósító, hogy valaki újra és újra visszatér ehhez a korszakhoz (Rüdiger Safranski szavaival élve: „a filozófia tomboló éveihez”), visszahelyezi a filozófia térképére ezeket a szerzőket és a velük argumentáló, a magánszobák félhomályaiban alkotó grafomán szobatudósokat, romantikusokat, költőket, akik egy immár letűnt kor szellemiségét hordozták.

A szerző legújabb könyvének drámai borítója telitalálat: Böcklin egyik leghíresebb, Önarckép című festménye nemcsak tökéletesen kvadrál a nem kevésbé drámai címmel, de expresszív erővel jeleníti meg a 19. század – különösen annak második felére jellemző – egzaltált létérzését, filozófiai érdeklődését. Kíváncsiságom csak fokozta a hátsó borító kissé modoros, nietz­schei stílben fogant sorai: „ha úgy érzed, a könyv unalmas vagy érdektelen, csapd a földhöz bátran!”

Nos, az Emberlétünk határai nem unalmas, nem érdektelen, noch dazu kultúrembernek könyvvel amúgy sem szokása csapkodnia, ám ettől még űrt és kérdőjeleket hagy maga után. Mert ha az olvasó (akiről nem tisztázott, hogy érdeklődő outsider-e vagy filozófus) részletesen olvas például Schelling ember- és szabadságfelfogásáról, vagy épp művészet és tömegember viszonyáról, attól még nem jut el emberlétünk határaihoz. Szó esik persze másról is, egy-egy személyes, ön­ironikus bekezdés is akad, meg rezignált kijelentések korunk szellemi sivatagáról, de ez így kevés.

És akadt egy kínos baki is. Egy-egy tévesen leírt szó még belefér, de olyan, hogy dichtonómia, nincsen. Nem elírás: kétszer is előfordult a kötetben, de Gyenge egyik korábbi munkájában is. Korrektorok, hol vagytok?

Attraktor, 2016, 222 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”