Könyv

Gyenge Zoltán: Emberlétünk határai – Művészet, filozófia, művészetfilozófia

  • Váradi Róbert
  • 2017. március 2.

Könyv

Gyenge Zoltán kiváló ismerője és kutatója a német idealizmusnak. Schellingről, Kierkegaardról írt monográfiát, Nietzschével és Schopenhauerrel foglalkozott. Önmagában lelket forrósító, hogy valaki újra és újra visszatér ehhez a korszakhoz (Rüdiger Safranski szavaival élve: „a filozófia tomboló éveihez”), visszahelyezi a filozófia térképére ezeket a szerzőket és a velük argumentáló, a magánszobák félhomályaiban alkotó grafomán szobatudósokat, romantikusokat, költőket, akik egy immár letűnt kor szellemiségét hordozták.

A szerző legújabb könyvének drámai borítója telitalálat: Böcklin egyik leghíresebb, Önarckép című festménye nemcsak tökéletesen kvadrál a nem kevésbé drámai címmel, de expresszív erővel jeleníti meg a 19. század – különösen annak második felére jellemző – egzaltált létérzését, filozófiai érdeklődését. Kíváncsiságom csak fokozta a hátsó borító kissé modoros, nietz­schei stílben fogant sorai: „ha úgy érzed, a könyv unalmas vagy érdektelen, csapd a földhöz bátran!”

Nos, az Emberlétünk határai nem unalmas, nem érdektelen, noch dazu kultúrembernek könyvvel amúgy sem szokása csapkodnia, ám ettől még űrt és kérdőjeleket hagy maga után. Mert ha az olvasó (akiről nem tisztázott, hogy érdeklődő outsider-e vagy filozófus) részletesen olvas például Schelling ember- és szabadságfelfogásáról, vagy épp művészet és tömegember viszonyáról, attól még nem jut el emberlétünk határaihoz. Szó esik persze másról is, egy-egy személyes, ön­ironikus bekezdés is akad, meg rezignált kijelentések korunk szellemi sivatagáról, de ez így kevés.

És akadt egy kínos baki is. Egy-egy tévesen leírt szó még belefér, de olyan, hogy dichtonómia, nincsen. Nem elírás: kétszer is előfordult a kötetben, de Gyenge egyik korábbi munkájában is. Korrektorok, hol vagytok?

Attraktor, 2016, 222 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."