Könyv

Gyenge Zoltán: Emberlétünk határai – Művészet, filozófia, művészetfilozófia

  • Váradi Róbert
  • 2017. március 2.

Könyv

Gyenge Zoltán kiváló ismerője és kutatója a német idealizmusnak. Schellingről, Kierkegaardról írt monográfiát, Nietzschével és Schopenhauerrel foglalkozott. Önmagában lelket forrósító, hogy valaki újra és újra visszatér ehhez a korszakhoz (Rüdiger Safranski szavaival élve: „a filozófia tomboló éveihez”), visszahelyezi a filozófia térképére ezeket a szerzőket és a velük argumentáló, a magánszobák félhomályaiban alkotó grafomán szobatudósokat, romantikusokat, költőket, akik egy immár letűnt kor szellemiségét hordozták.

A szerző legújabb könyvének drámai borítója telitalálat: Böcklin egyik leghíresebb, Önarckép című festménye nemcsak tökéletesen kvadrál a nem kevésbé drámai címmel, de expresszív erővel jeleníti meg a 19. század – különösen annak második felére jellemző – egzaltált létérzését, filozófiai érdeklődését. Kíváncsiságom csak fokozta a hátsó borító kissé modoros, nietz­schei stílben fogant sorai: „ha úgy érzed, a könyv unalmas vagy érdektelen, csapd a földhöz bátran!”

Nos, az Emberlétünk határai nem unalmas, nem érdektelen, noch dazu kultúrembernek könyvvel amúgy sem szokása csapkodnia, ám ettől még űrt és kérdőjeleket hagy maga után. Mert ha az olvasó (akiről nem tisztázott, hogy érdeklődő outsider-e vagy filozófus) részletesen olvas például Schelling ember- és szabadságfelfogásáról, vagy épp művészet és tömegember viszonyáról, attól még nem jut el emberlétünk határaihoz. Szó esik persze másról is, egy-egy személyes, ön­ironikus bekezdés is akad, meg rezignált kijelentések korunk szellemi sivatagáról, de ez így kevés.

És akadt egy kínos baki is. Egy-egy tévesen leírt szó még belefér, de olyan, hogy dichtonómia, nincsen. Nem elírás: kétszer is előfordult a kötetben, de Gyenge egyik korábbi munkájában is. Korrektorok, hol vagytok?

Attraktor, 2016, 222 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.