Könyv

Gyenge Zoltán: Emberlétünk határai – Művészet, filozófia, művészetfilozófia

  • Váradi Róbert
  • 2017. március 2.

Könyv

Gyenge Zoltán kiváló ismerője és kutatója a német idealizmusnak. Schellingről, Kierkegaardról írt monográfiát, Nietzschével és Schopenhauerrel foglalkozott. Önmagában lelket forrósító, hogy valaki újra és újra visszatér ehhez a korszakhoz (Rüdiger Safranski szavaival élve: „a filozófia tomboló éveihez”), visszahelyezi a filozófia térképére ezeket a szerzőket és a velük argumentáló, a magánszobák félhomályaiban alkotó grafomán szobatudósokat, romantikusokat, költőket, akik egy immár letűnt kor szellemiségét hordozták.

A szerző legújabb könyvének drámai borítója telitalálat: Böcklin egyik leghíresebb, Önarckép című festménye nemcsak tökéletesen kvadrál a nem kevésbé drámai címmel, de expresszív erővel jeleníti meg a 19. század – különösen annak második felére jellemző – egzaltált létérzését, filozófiai érdeklődését. Kíváncsiságom csak fokozta a hátsó borító kissé modoros, nietz­schei stílben fogant sorai: „ha úgy érzed, a könyv unalmas vagy érdektelen, csapd a földhöz bátran!”

Nos, az Emberlétünk határai nem unalmas, nem érdektelen, noch dazu kultúrembernek könyvvel amúgy sem szokása csapkodnia, ám ettől még űrt és kérdőjeleket hagy maga után. Mert ha az olvasó (akiről nem tisztázott, hogy érdeklődő outsider-e vagy filozófus) részletesen olvas például Schelling ember- és szabadságfelfogásáról, vagy épp művészet és tömegember viszonyáról, attól még nem jut el emberlétünk határaihoz. Szó esik persze másról is, egy-egy személyes, ön­ironikus bekezdés is akad, meg rezignált kijelentések korunk szellemi sivatagáról, de ez így kevés.

És akadt egy kínos baki is. Egy-egy tévesen leírt szó még belefér, de olyan, hogy dichtonómia, nincsen. Nem elírás: kétszer is előfordult a kötetben, de Gyenge egyik korábbi munkájában is. Korrektorok, hol vagytok?

Attraktor, 2016, 222 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.