Könyv

Szabó Marcell: A közeli limbus

  • Makai Máté
  • 2017. március 2.

Könyv

Mintha a nívó jele volna a kortárs költészetben, ha a versolvasás egyben agytorna is. Kérdés, hogy ezzel a megismerés hús-vér feladatát segítik elő ezek a fiatalabb generációhoz tartozó, inkább lazán összefüggő motívumokban és szimbolizmusban, semmint felfejtendő (és felfejthető) metaforákban gondolkodó szerzők; vagy inkább arról van szó, hogy nem akarják, esetleg nem tudják máshogy artikulálni az összetett tartalmakat, s így a befogadók radikális önfeladásában reménykednek.

Szabó Marcell versei többségükben ellenállnak a nyomolvasásnak. Helyenként izgalmas párbeszédbe képesek elegyedni a későn érkezővel (az olvasóval), más ponton viszont agyonnyomják őket a visszatartott hiátusok, a szerző műveltségéből és olvasottságából – nem elítélendő módon – táplálkozó szövegek. Persze piszok nehéz a feladat: belőnie magát a fiatal szerzőnek a túlzások, nyilvánvalóságok, klisék és az istenadta, egyben elvárt szerzői jogosultság, az artisztikus elhallgatás előadásmódja közé.

A tehetséges szerző fel is adja a leckét: szó szerinti analitika, egy általános, többrétegű neurózis, a szexus ágenseinek keveredései; begyűjtése és kiáramlása (kenózisa) minden „alpári modorosságnak”. A neurózis pedig a gondolat, az eszme, az ész uralma utáni világ tünete, mind a leírás, mind az előadás szintjén. A lehengerlő, precíz mondatfüzérek, a folytonos tovább olvasásra buzdító, ám a visszatartott tartalommal feszültségben álló sor­áthajlások messziről mutatják Szabó kimagasló nyelvi képességeit – már-már az elitista erőfitogtatás vádját kockáztatják. És amellett, hogy nem egy vers olvasható A közeli limbusban, melyben a költői nyelv sűrítettsége a megfelelő arányokkal kivételes olvasmányt eredményez, az sem tagadható, hogy a kötet olvasásakor újra meg újra felmerül a kérdés: vajon meddig tűrhetők még azok az irodalmi szövegek, melyek ismétlődő, fő tapasztalata, hogy a tapasztalat a nyelv maga?

Jelenkor, 2016, 88 oldal, 1499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."