Könyv

Szabó Marcell: A közeli limbus

  • Makai Máté
  • 2017. március 2.

Könyv

Mintha a nívó jele volna a kortárs költészetben, ha a versolvasás egyben agytorna is. Kérdés, hogy ezzel a megismerés hús-vér feladatát segítik elő ezek a fiatalabb generációhoz tartozó, inkább lazán összefüggő motívumokban és szimbolizmusban, semmint felfejtendő (és felfejthető) metaforákban gondolkodó szerzők; vagy inkább arról van szó, hogy nem akarják, esetleg nem tudják máshogy artikulálni az összetett tartalmakat, s így a befogadók radikális önfeladásában reménykednek.

Szabó Marcell versei többségükben ellenállnak a nyomolvasásnak. Helyenként izgalmas párbeszédbe képesek elegyedni a későn érkezővel (az olvasóval), más ponton viszont agyonnyomják őket a visszatartott hiátusok, a szerző műveltségéből és olvasottságából – nem elítélendő módon – táplálkozó szövegek. Persze piszok nehéz a feladat: belőnie magát a fiatal szerzőnek a túlzások, nyilvánvalóságok, klisék és az istenadta, egyben elvárt szerzői jogosultság, az artisztikus elhallgatás előadásmódja közé.

A tehetséges szerző fel is adja a leckét: szó szerinti analitika, egy általános, többrétegű neurózis, a szexus ágenseinek keveredései; begyűjtése és kiáramlása (kenózisa) minden „alpári modorosságnak”. A neurózis pedig a gondolat, az eszme, az ész uralma utáni világ tünete, mind a leírás, mind az előadás szintjén. A lehengerlő, precíz mondatfüzérek, a folytonos tovább olvasásra buzdító, ám a visszatartott tartalommal feszültségben álló sor­áthajlások messziről mutatják Szabó kimagasló nyelvi képességeit – már-már az elitista erőfitogtatás vádját kockáztatják. És amellett, hogy nem egy vers olvasható A közeli limbusban, melyben a költői nyelv sűrítettsége a megfelelő arányokkal kivételes olvasmányt eredményez, az sem tagadható, hogy a kötet olvasásakor újra meg újra felmerül a kérdés: vajon meddig tűrhetők még azok az irodalmi szövegek, melyek ismétlődő, fő tapasztalata, hogy a tapasztalat a nyelv maga?

Jelenkor, 2016, 88 oldal, 1499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.