Könyv

Szabó Marcell: A közeli limbus

  • Makai Máté
  • 2017. március 2.

Könyv

Mintha a nívó jele volna a kortárs költészetben, ha a versolvasás egyben agytorna is. Kérdés, hogy ezzel a megismerés hús-vér feladatát segítik elő ezek a fiatalabb generációhoz tartozó, inkább lazán összefüggő motívumokban és szimbolizmusban, semmint felfejtendő (és felfejthető) metaforákban gondolkodó szerzők; vagy inkább arról van szó, hogy nem akarják, esetleg nem tudják máshogy artikulálni az összetett tartalmakat, s így a befogadók radikális önfeladásában reménykednek.

Szabó Marcell versei többségükben ellenállnak a nyomolvasásnak. Helyenként izgalmas párbeszédbe képesek elegyedni a későn érkezővel (az olvasóval), más ponton viszont agyonnyomják őket a visszatartott hiátusok, a szerző műveltségéből és olvasottságából – nem elítélendő módon – táplálkozó szövegek. Persze piszok nehéz a feladat: belőnie magát a fiatal szerzőnek a túlzások, nyilvánvalóságok, klisék és az istenadta, egyben elvárt szerzői jogosultság, az artisztikus elhallgatás előadásmódja közé.

A tehetséges szerző fel is adja a leckét: szó szerinti analitika, egy általános, többrétegű neurózis, a szexus ágenseinek keveredései; begyűjtése és kiáramlása (kenózisa) minden „alpári modorosságnak”. A neurózis pedig a gondolat, az eszme, az ész uralma utáni világ tünete, mind a leírás, mind az előadás szintjén. A lehengerlő, precíz mondatfüzérek, a folytonos tovább olvasásra buzdító, ám a visszatartott tartalommal feszültségben álló sor­áthajlások messziről mutatják Szabó kimagasló nyelvi képességeit – már-már az elitista erőfitogtatás vádját kockáztatják. És amellett, hogy nem egy vers olvasható A közeli limbusban, melyben a költői nyelv sűrítettsége a megfelelő arányokkal kivételes olvasmányt eredményez, az sem tagadható, hogy a kötet olvasásakor újra meg újra felmerül a kérdés: vajon meddig tűrhetők még azok az irodalmi szövegek, melyek ismétlődő, fő tapasztalata, hogy a tapasztalat a nyelv maga?

Jelenkor, 2016, 88 oldal, 1499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”