olvasótapló

Ha más nem segít

Az önsegítő könyvekre sokszor legyintünk, pedig nem a műfajjal van a baj.

Az utóbbi években mintha kissé ráakaszkodtunk volna a függőségekre. Jelenleg is több podcast fut (gyakran ugyanazokkal a megszólalókkal), és temérdek könyv lát napvilágot a témában, a szakirodalmi megközelítésűektől a bulvárosabbakig. Bereczkei Tamás evolúciós pszichológus azonban nem a megszokott módon tekint a túlhajtott szenvedélyekre, az evolúciós pszichológia perspektívájába helyezve a kérdést, hogy miért vagyunk tele függőségekkel, kezdve a kávéivástól egészen a magunk túlhajszolásáig. Elhangolódás c. könyvének alapvetése szerint a szédítő technikai és társadalmi fejlődést nem tudta követni a testünk és a pszichénk, azaz egyfajta elhangolódás történt. És ezt próbáljuk „kicselezni”. Csaknem 400 oldalon, témánként gazdag szakirodalmi jegyzékkel ellátva, érzékletes példákkal és igen olvasmányosan mutatja be, mi történt velünk az őskor óta. Kitérve a paleolit táplálkozás és a stressz kérdéseire is. Leszögezi, hogy alapelvünk a fejlődésbe vetett hit. De vajon az a hasznos fejlődés, amelyet jelenleg annak tartunk? Egyáltalán: „létezik kitüntetett irány”? Mindennek ellenére Bereczkei magát nem vallja pesszimistának. Érdekes utánaolvasni, miért nem. (Typotex)

A biblioterápia az önismereti módszerek között egyre nagyobb népszerűségre tesz szert, de működési elvét még mindig sokan keverik a könyvklubokéval. Alapvető különbség van pedig a kettő között, mégpedig az, hogy a könyvklub egy-egy mű, az olvasásterápia pedig a személy köré épül. Béres Judit előző könyve Élet a sorok között címmel és Irodalomterápiás gyakorlatok mindenkinek alcímmel látott napvilágot, és gyakorlatai útmutatóként is szolgált egy-egy elakadás feloldásához. (A szerzővel akkor interjúztunk is: „A szöveg nem cél, hanem eszköz”, Magyar Narancs, 2022. október 19.)  Béres Judit a Magyar Irodalomterápiás Társaság elnöke, a European Journal for Biblio/Poetry Therapy című folyóirat alapító főszerkesztője. 2012 óta tart irodalomterápiás foglalkozásokat a legkülönbözőbb célcsoportoknak. Friss munkája is egyszerre fogalmakat tisztázó és önsegítő célú. A Terápiás írás – Elmélet, gyakorlat, személyes élménybeszámolók című kötet végigvezet minket a téma szakirodalmán, bemutat számos írásgyakorlatot, és azoknak is segítséget kíván nyújtani, akik magukon vagy másokon szeretnének segíteni egy-egy szöveg segítségével.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.