Könyv

Hammer Ferenc: ...nem kellett élt vasalni a farmerbe

  • - barotányi -
  • 2014. február 23.

Könyv

A mindennapi élet mégoly színes formáinak elemzése korántsem csupán holmi kultúrtörténeti egzotikumok szempontjából fontos, hiszen rávilágít a mélyrétegekben zajló történeti változások értelmére.

Hammer Ferenc sem pusztán a mikroszociológiai érdekességük miatt vizsgálja a Kádár-kor mindennapi életének eseményeit. Reményei szerint így a rendszer működésének alapszerkezete tárul fel: meddig ért el a hatalomgyakorlás logikája, s hol pattant le a központi akarat a privát életvilágok határairól. Négy, egymást néha átfedő területet elemez, amelyek rendre a fogyasztással, a játékkal és a divattal állnak kapcsolatban: a farmerviselet elterjedésének főbb állomásait, a táblás játékok és a vizuális propaganda kapcsolatát, az idegenség és az egzotikus másság megjelenését egyetlen kultikus alak, a kamionos figuráján keresztül, és végül az éjszakai élet néhány jellegzetes szcénáját - a Rákosi-korban túlélő luxusmulatóktól a hetvenes évek szubkultúrájáig. Mind a négy tanulmány bővelkedik módszertani bravúrokban, remek megfigyelésekben, s rendre kiváló illusztrációk is segítik a témába való belemerülést. A farmeres dolgozat alapját például 140 egyéni történet szolgáltatja az első farmernadrágról (s nem véletlen a párhuzam: mintha az első szerelemről beszélnének). A táblás játékok tartalomelemzése különösen frappáns összehasonlításokra ad alkalmat: a Gazdálkodj okosan! és a nyugati Monopoly öszszehasonlítása precízen kijelöli a rendszerváltás után már alig használható társadalmi stratégiák eredetét (illetve sokat elárul az utolsó negyedszázad kudarcainak forrásáról is). A kamionostanulmány talán a legalaposabban kidolgozott, módszertani tekintetben is maximalista dolgozat - míg az utolsó fejezet a maga impresszionisztikus módján szórakoztató kalandtúra a szocializmus alternatív (pop)kultúrájának legendás helyszínein.

MaDok-füzetek 8., Néprajzi Múzeum, 2013, 120 oldal, á. n.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.