Három a brazil (Arto Lindsay)

  • 1998. április 2.

Könyv

Tavaly ősszel, miután kijött a második bossa novás albuma, tele lett Artóval a nyugati szakirodalom. Jogos a tíz pont, az év egyik kimagasló produkciójáról volt szó valóban. Húsz év sziszifuszi meló után Arto Lindsay befutott. De azért nincsenek illúzióim: nálunk továbbra is ismeretlen név. Könnyen lehet, ezt a cikket négy embernek írom; mondjuk hatnak, de mindenképpen tíz alatt. Pedig megjelent közben a trilógia harmadik része is.
Tavaly ősszel, miután kijött a második bossa novás albuma, tele lett Artóval a nyugati szakirodalom. Jogos a tíz pont, az év egyik kimagasló produkciójáról volt szó valóban. Húsz év sziszifuszi meló után Arto Lindsay befutott. De azért nincsenek illúzióim: nálunk továbbra is ismeretlen név. Könnyen lehet, ezt a cikket négy embernek írom; mondjuk hatnak, de mindenképpen tíz alatt. Pedig megjelent közben a trilógia harmadik része is.

Arto Lindsay negyvenöt éves, Virginiában született. Misszionárius szülei magukkal cipelték Brazíliába, ott töltötte a gyermekkorát. Brazíliában épp akkoriban virágzott a bossa nova, vélhetően anélkül szívta magába Arto, hogy feltűnt volna neki. Ez a muzsika a szamba családfájának egy kevésbé heves vérmérsékletű hajtása, éjszakai lokálokból indulva járta be a világot, leginkább Antonio Carlos Jobimnak és Stan Getznek köszönhetően. Azon törekvésnek volt húzóága, amely "tropicalia" néven az európai, az amerikai és a helyi szórakoztatózene közös nevezőjét egyengette. A hatvanas évek közepétől, mikor is másfél évtizedig katonai diktatúra uralta Brazíliát, "nemzetietlen" kultúraként meg is kapta a magáét. De a fiatalok - már csak a kötelező szamba ellen lázadva is - akkor már Hendrixet nyomatták; ezt tette Lindsay is, időközben visszakeveredve az Államokba.

A hetvenes évek derekán New Yorkban kibontakozni készült egy radikális zenei mozgalom, a no wave nevű. Jól elvolt egészen addig, amíg Brian Eno - mintegy felkarolva - 1978-ban No New York címmel válogatást nem készített a négy vezető zenekarával. Akik kimaradtak, megorroltak és árulóztak, a mozgalom első köre így elég kínosan zárult. Lindsay e "négyekből" együtt dolgozott hárommal. A DNA a saját triója volt, a Marsnak szövegeket írt, a Contortionsban alkalmasint gitározott. Ezek a zenekarok, azt azért zárójelben megemlíteném, igazi újdonságot nem találtak ki. Meglehetősen brutális, ízekre szedett verzióit prezentálták bluesnak, funknak, popnak és rocknak, még a New York-i art-punkot is meghaladottnak tartva. "Túllépünk a kommerszen, túllépünk a zenén" -- jobb híján a DNA-basszista Tim Wright szavai tekinthetők a korai no wave jellemző szlogenjének. Így utólag azonban érdekesnek tűnhet: Arto a DNA-ben portugálul énekelt.

A DNA megszűnése után, ´79 magasságában Lindsay John Lurie-val lógott: szuper 8-as filmeket csináltak, és beszálltak dzsemelni, ahová lehetett. Történt aztán, hogy Lurie egy klubban ellódította magát: kész bemutatkozni zenekarával, amellyel időtlen idők óta próbál. Ismert arc volt, kaptak hát a kínálkozásán - innentől két nap állt rendelkezésre, hogy a semmiből megalakuljon a Lounge Lizards. Két évig játszottak együtt, majd a debütáló lemez után átalakult a felállás. A dobos Anton Fier ekkor szervezte Golden Palominos nevű csapatát, oda került Lindsay is, majd a svájci Peter Schererrel ´83-ban összehozták az Ambitious Loverst.

Azokban az években New York zenei szótárában újra felbukkant a no wave; nem kevésbé radikális, de inkább kísérletező, mint tagadó értelemben. Glenn Branca, John Zorn, David Moss vagy Elliott Sharp ekkor került képbe, és ebbe a körbe tartozott az Ambitious Lovers is.

Az Ambitious Lovers, ha úgy tetszik, tánczenét játszott: a szambának és a funkynak elektronikával átszőtt ötvözetét. Lindsay már nem tudta elfojtani feltörő brazil vágyait, Scherer meg ráhangolódott egy rövid szemöldökvonás után. Három lemezt készítettek az elkövetkezendő szűk tíz esztendőben Envy, Greed és Lust címmel; azoknak, akik párhuzamra vágynak, Eno és Byrne közös munkái említhetők. És ha a közreműködőkön végigtekintünk, jó okkal eshet le az áll: Nana Vasconcelos, Vernon Reid, John Zorn, Joey Barron, Melvin Gibbs, Bill Frisell - ugye abbahagyhatom. Mindeközben Lindsay - duóban, trióban és egyéb formációkban- brazil dalokkal koncertezett, keresve azt a kedvére való formát, amelyben énekelni tudja őket.

Ha valakit izgatnak brazil sztárok - így Marisa Monte vagy Vinicius Cantuaria - lemezei, még megemlíthető a producer Arto Lindsay is, aztán megérkeztünk. Valójában Ryuichi Sakamoto a "felelős": ő vette rá Lindsayt, hogy (a kiadója számára) vegyen fel egy bossa nova-albumot. Az így létrejövő The Subtle Bodyt aztán tavaly a Mundo Civilizado követte, s most a Noon Chill zárta a sort. ("Ryuichi bossa nova-albumot akart, de én inkább a bossa nováról készítettem - pontosított Arto az Option magazinban. Pár lépéssel továbbmentem, így kötetlenebbül értelmezhettem.")

Olyan balladákat hallhatunk e három lemezen, melyeket Lindsay közösen írt és adott elő brazil muzsikusokkal. Tele vannak melegséggel és nyugalommal, mégis, miként Lindsay a bossa nováról mondta: magával ragad, akár a rock ´n´ roll. Nana Vasconcelos, Vinicius Cantuaria, Caetano Veloso, Melvin Gibbs, Joey Baron, Peter Scherer, Mark Ribot, Bill Frisell, Don Byron - ha úgy tetszik, az Ambitious Lovers története folytatódik e trilógiával. "Ha feldobom, brazil, ha leesik, New York - írtam kedvenc Mundo Civilizadómról tavaly. - Melankolikus, fáradt dallamok, csörömpölő dobok, esendő, bátortalan ének és valahol a messzeségben elektronikus tánczenei ritmusok; még soha nem hallottam olyan poplemezt, amelyet a populáristól ekkora távolság választana el."

S ez így nagyjából a másik két albumra is áll, csak míg a Subtle Bodyn Eno és Sakamoto elektronikája szinte csak jelzésértékű volt, most a triphopba forduló Moon Chill rátesz egy lapáttal. Immár fél tucat New York-i DJ-kollektíva kever Arto körül, a Hyper Civilizado és a Reentry című remixalbumokkal átjárót nyitva az underground dance-színtérbe. Ki tudja, ha ez így megy, mégiscsak összejöhet nálunk az a tíz rajongó.

Marton László Távolodó

The Subtle Body, Mundo Civilizado, Noon Chill; Rykodisc/MCD

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.