És különben is (Fred Hersch a Zeneakadémián)

  • m. l. t.
  • 1998. április 2.

Könyv

"Herschnél talán csak Monk tudta lebilincselőbben játszani a darabjait" - olvastam a St. Paul Pioneer Pressben. A Jazziz szerint "csak a legmagabiztosabb előadók képesek így a gondolataikat más szavaival tolmácsolni". Vagy. "Érződik, hogy Hersch tényleg gondol valamit Monkról, és nem csak azért készült a lemez, mert semmi önálló nem jutott az eszébe" - miként a Magyar Narancs írta.

"Herschnél talán csak Monk tudta lebilincselőbben játszani a darabjait" - olvastam a St. Paul Pioneer Pressben. A Jazziz szerint "csak a legmagabiztosabb előadók képesek így a gondolataikat más szavaival tolmácsolni". Vagy. "Érződik, hogy Hersch tényleg gondol valamit Monkról, és nem csak azért készült a lemez, mert semmi önálló nem jutott az eszébe" - miként a Magyar Narancs írta.

E cikkeknek Fred Hersch Thelonious: Fred Hersch plays Monk című lemeze volt a témája. Az pontosabban, hogy Herschnek valóban sikerült megvalósítania a szándékát: olyan Monk-lemezt készíteni, amely "nem tűnik imitációnak, amelyen éppúgy átsüt a személyisége, mint a Monk ritmus- és humorérzékétől való elragadottság". Úgy néz ki, a legjelesebb Monk-interpretálók: Miles Davis, Steve Lacy, Paul Motian sorába lépett ezzel a szólóalbummal.

Ekképp spannoltam magam, mikor híre jött: Hersch hamarosan Magyarországra érkezik klasszikusokat és Monkot játszani. Merésznek tűnt e párosítás, nem mondom, de ilyen dózis gázt mégsem szimatoltam. Nem kétséges, rákérdezhettem volna a Zeneakadémián: "Ugye nem kacsa, hogy játszik a mester az új albumáról?" -, de most már annyi, megszívattam magam.

A műsor első feléről nincs mit mondanom: egy Mozart nevű szerző B-dúr zongoraversenyét adta. Az említett hangszer felett a Tiszai Vegyikombinát zászlaja, Hersch mögött a Mendelssohn Kamarazenekar; nem nagyon lehetett alkalmuk összeszokni, meg amúgy sem gondolom szakértőnek magam. Hanem a második rész, az mintha kicsinált volna. - Fred Hersch feldolgozásai dzsessztrióra és kamarazenekarra: Fauré, Ravel, Szkrjabin, Debussy, Strayhorn, Monk, Hersch, Bach -- a címekkel nem untatnám magam. Hárs Viktor bőgőzött és Bendisz Tamás dobolt: Hersch (New York-i) triója nem fért a költségvetésbe. Ami hallható volt, az nem dzsessz, nem komolyzene, továbbá az sem, ami közöttük vélhető. "Klasszikusok diszkóritmusban" - mondanám, de ennek a fele sem tréfa. Ahogyan a Deep Forest szívta ki a népzenék vérét, az ugrott be. A Monk-lemezről nem esett szó, mégsem álltam föl: dolgozni jöttem. Szégyenszemre kivártam a tombolást.

Fred Herschtől ezután interjút kértem.

Amikor találkoztunk, már túl volt mind az öt magyarországi koncertjén. Legalább tíz éve foglalkoztatja ez a "project" - mondta. A triójával és vonósokkal már készített lemezt klasszikusokból, de kamarazenekarral még sosem. New Yorkból ismerte a Mendelssohn Kamarazenekar vezetőjét, Kováts Pétert, hét-nyolc hónap munka volt abban, hogy ez a koncertsorozat létrejöhetett. Szalagokat küldtek egymásnak, majd két napig próbáltak, amikor Magyarországra érkezett. Ez az ő gulyása. Nem arról van szó, hogy klasszikus muzsikusok dzsesszt kezdenek játszani; inkább az izgatja, hogy közelíthet-e egymáshoz e kétféle zene. A Mendelssohn Kamarazenekart nyitottnak találta erre, szeretne visszajönni a triójával, és akkor itt vehetnék fel a tervezett lemezt.

Aztán a többi felvételéről érdeklődtem. - Hersch negyvenkét éves, huszonöt éve játszik dzsesszt, és eddig tizenöt albuma jelent meg. Volt közöttük szóló zongora, duó, trió és zenekarra hangszerelt. Hármat említett, amelyet a Monk-lemezhez hasonló fontosságúnak tart: a Charlie Haden-Joey Baron-Hersch felállású triót, a Live at Maybeck című szólót és a Billy Strayhorn előtt tisztelgő Passion Flowert. Szeptemberben jelenik meg a következő, kész´ vannak már vele, Bill Frisell-lel duóban.

És nekem hogy tetszett a koncert? - kérdezett vissza. - Túl könnyűnek tűnt; én jobb´ szeretem a nyersebb dolgokat - egy ilyen kevésbé tökös válaszra futotta. - Mintha feloldódott volna a bosszúságom közben. Hát így. Egy szörnyű koncert és egy rokonszenves pasas - akkor most mi van? És különben is. Mi történik, ha a jelentősebb munkái közé becsúszik egy, amit én giccsnek gondolok? Nem történik semmi az égvilágon. Legfeljebb kap egy Grammy-díjat. Mint a Deep Forest.

m. l. t.

Fred Hersch Magyarországon: Veszprém - március 17.; Sopron - március 18.; Budapest - március 19.; Szolnok - március 20.; Eger - március 21.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.