Könyv

Hódosy Annamária: Biomozi

  • Kránicz Bence
  • 2019. november 3.

Könyv

Kedveljük a Bruce Willis-es Armageddont, de valahol eddig is sejtettük, hogy azért egy macsó otrombaság. Így aztán meg sem lepődünk, mikor Hódosy, a szegedi egyetem Vizuális Kultúra Tanszékének oktatója levezeti, hogy a filmben a lázadó nő (emlékezhetünk, Liv Tyler) megregulázása együtt jár a lázadó természet (a Földet fenyegető aszteroida) megregulázásával, és hogy e párhuzam korántsem véletlen, hanem abból az ezer­éves ideológiai hagyományból ered, mely egymás tükörképeként kezeli a nőt és a természetet.

Noha Hódosy korábban inkább genderfókuszú és irodalomelméleti szövegeket írt, első könyvében a népszerű filmkultúra természetábrázolásának formáit, konvencióit vizsgálja. Módszere az ökokritika, vagyis a kritikai kultúrakutatásnak az ökológiával és a marxista rendszerkritikával, meg még a feminizmussal és a posztkoloniális elméletekkel is összefüggő tudományterülete, elemzési anyagába pedig az Armageddonon kívül bekerült az Avatar és az Alien, hovatovább ismertebb (Lars von Trier: Melankólia) és mifelénk kevesebbet emlegetett (Todd Haynes: Elkülönítve) művészfilmek is. Hódosy bemutatja az ökokritika legfontosabb elemzési irányait, és a magyar nyelvű szakirodalomból fájón hiányzó, angolszász ökológiai és kultúraelméleti alapművekkel lép párbeszédbe. Értelmez, kérdez, provokál és vitatkozik, olykor felvállaltan ügyeket képvisel. A Biomozi így lesz minden elméleti alaposságával együtt is szenvedélyes könyv.

Tiszatáj Könyvek, 2018, 428 oldal, 3490 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."