Horror Pentelén: Hasfalmetszők

  • -boda-nyulasi -
  • 1999. február 25.

Könyv

Sokan a véletlen játékának, valami furcsa csillagkonstellációnak tudhatták be, hogy éppen Dunaújváros lett a honi horrormûfaj õskohója: a Cruel World Team (CWT) független filmes társaság immár négy éve borzolja - egyesek szerint a szó minden lehetséges értelmében - az idegeket. Két röpke dolgozat - a Fenyõ Normandiából és a Betörés - után a stáb úgy érezte, megérett a helyzet komolyabb erõpróbákra: 1996-ban elkészült a Legyen világosság!, majd egy évre rá a Kárhozat - két másfél órás, klasszikus, VHS-technikával felkarcolt munka. A harmadik film már dobozban: a Hasfalmetszõk utómunkáira még kéne egy kis pénz.

Horror Pentelén

Tévednek persze a bevezetõben említett csillagjósok és véletlenkutatók, jó nagyot. A Duna menti iparváros horrorhagyományai évtizedes (egyes források szerint évezredes) gyökerekkel kapaszkodnak a löszbe. A MaNcs fáradhatatlan archívum- és forráskutató szabadcsapata a Sztálin Vasmû Építõje címû periodika egyik 1954-es számában (augusztus 4.) bukkant az alábbi, betûhíven közölt, bizonyítékerejû munkáslevelezõi felszólamlásra.

"Kukacos füstölthús

Mi, az 82/1-es vállalat dolgozói többszöri panasz után a napokban mindenki által aláírt jegyzõkönyvet küldtünk be a vállalat vezetõségéhez, hogy Horvát konyhavezetõt azonnal váltsák le.

Elõfordult olyan eset például július 30-án, hogy akinek ebédnél fõtt hús nem jutott, kukacos füstölt húst kapott. Nem ettük meg. Horvát utasítására ezt megdarálták, és este mint fasírozottat akarták velünk megetetni. Elõfordul, hogy a meghámozott krumpli négy napig áll a vízben, míg megfõzik. Ezeket az ehetetlen dolgokat tetejébe mindig egy-másfél óra késéssel hozzák, s így mindig kiesés van a munkaidõbõl.

Meddig késik még az intézkedés?"

Nem kell hozzá különleges filmes fantázia, hogy élesen lássuk az e szinopszisban rejtezõ erõteljes képeket. Felbecsülhetetlen kár, hogy a rémmesék mûfaja akkoriban sem igazán tartozott a kiemelten támogatottak közé.

Bernáth Zsolt és Juhász Pál sem ehhez a hõsi idõszakhoz nyúlt vissza sztoriért. Nem bízták a véletlenre: miután megírtak jó néhány kilónyi forgatókönyvet és - ez idáig kiadatlan - regényt, kamerát ragadtak, és elindultak a (horror)filmkészítés rögös útján. A dolog - akár mondjuk a Monty Python esetében a Gyalog-galopp - baráti bohókázásnak indult, aztán ahogy lenni szokott, feltört a megmutatkozás vágya. Elõbb a család és a tágabb haveri kör rémüldözhetett a szörnyûséges snitteken, aztán a Legyen világosság! már dunaújvárosi díszbemutatóig és az 1996-os Független Film- és Videoszemle különdíjáig jutott. A csapat viszonylagos ismertségre tett szert: alig volt orgánum, amely ne csócsált volna egyet a "vasgyári fiúk horrorja" fedõnevû gumicsonton. Amit viszont a "zero-budget movie"-kat készítõ CWT tagjai sokkal fontosabbnak tartottak - a közös munka, a baráti társaság, a szép lassan gömbölyödõ szakmai fejlõdés -, az jószerivel senkit sem érdekelt. És persze arról is meglehetõsen kevés szó esett-esik, tételesen milyenek is ezek a filmek. (Kivétel: Magyar Narancs, 1996. december 5.)

Egy német szaklapban, a Splatting Image címû újságban megjelent ugyan egy röpke híradás a

Legyen világosság!

kapcsán - a lap az elsõ kelet-európai horrorkísérletként üdvözli a filmet. A néhány értékelõ sor mellett ("profi snitt- és komputertechnika, remek vágás és ügyes vizuális ötletek váltják egymást") azért elég komoly gondokat is megfogalmaznak a vérkedvelõ német szerkesztõk: a rendezést unalmasnak és sterilnek vélik, s a színészi játékra is ráférne némi cizella, mondják. Nem alaptalanul.

Az alkotók persze maguk sem gondolják, hogy hibátlan mozik kerülnek ki a kezük alól: tudni vélik, mit kell még elsajátítaniuk, mik azok a gondok, amik a tapasztalatlanságból fakadnak. A problémák jelentõs részét azonban - állítja Bernáth Zsolt - az örökkön átkozott pénz törvényszerû hiánya okozza. A Legyen világosság! forgatásánál, amikor lehetett, bevárták a teliholdat, a Kárhozat bevilágításához már egy zseblámpa adta a fõfényt és a gegent egyaránt. (Pedig ugye mindenki ismeri az operatõri szokásmondást: Vékony deszkakerítés / Fõfény, gegen, derítés...) Komolyabb, mintegy kétszázezres költségvetése volt a Hasfalmetszõknek (a kölcsönök visszafizetése folyamatban), ám a hatalmas vagyonból nem a rendezõi gázsit sokszorozták meg - a nullával való szorzást már elemiben is szankcionálják -, hanem a technikán foltoztak kicsit: elfelejthették a VHS-t (persze azért nem a Beta jött még), némi lámpák is kerültek. A legfõbb forgatási helyszínt végre nem a város - amerikai kulisszákkal csak szûkre húzott szemmel összetéveszthetõ - tízemeletesei adták, Miokovics Csaba maszkmester és általános gyalázatfelelõs egy kölcsönkapott vidéki házban rendezhette be komplett mészárszékét és zombiinkubátorát.

Az opust egyébiránt horrorkomédiának szánják: véres lesz, meg trágár, fogadkozik a rendezõ. A forgatási körülmények ismeretében persze mindkét attribútum vaskosan elfogadható: kinek ne kerekedne kedve egy-két cifra szólásmondáshoz, minõsített esetben a láncfûrész szakszerû beindításához akkor, amikor a kölcsönház joviális tulajdonosa dob egy hátast a Miokovics-féle polgári miliõ láttán, majd határozottan közli, hogy másnap reggelig vérrel-velõvel egyetemben mindenki húzhat haza gyilkolászni. Így történhetett meg, hogy az egyik, alapszinten sem gyanútlan külsejû fõszereplõ a fülledt augusztusi hajnalon bokáig érõ fekete bõrkabátban, tetõtõl talpig mûvértõl iszamosan jelentkezett a reggeli mûszakra. Szerencsére a környéken éppen senkit nem kerestek gyilkosság alapos gyanújával. Ám még mindig ez a két nap, két éjszakás idõszak volt a csapatmunka legszebb, legélvezetesebb része, az igazi filmcsinálás: egy-két órányi alvással harminc ember tett meg mindent az Ügy érdekében.

"Kedv, remények, Lillák":

a stáb ugyan bízott az azonnali folytatásban, tokkal és vonóval decemberi bemutatót álmodtak, ám a befejezés több, itt nem részletezendõ okból egyre csak csúszott. Az alapanyag végül a közelmúltban tépett sorszámot a vágógéphez, CWT-ék most egy tavaszi vetítésben hisznek. Ha minden jól alakul, akkor láthatja majd a közönség a két bérgyilkost, akik egy vállalkozó feleségének megölésére szerzõdnek, ám az aktus helyszínéül kijelölt házikóban (ahol a titokzatos, megzombult nagypapa "él") hullák és egyéb csúfságok fogadják õket. Minthogy vidéken vannak, szar a térerõ, nem tudnak szólni a haveroknak, úgyhogy kénytelenek a zombitanya közepén brutálni maguk is. A dunaújvárosi non-profi fõszereplõk mellett feltûnik a filmben Ganxsta Döglégy Zolee is: a Kartel klipet készít a film alapján, illetve a filmbõl (lásd Terminator-Guns- vagy Apollo-12-Aerosmith-kooperáció), mindenkinek jól jöhet még. Mint ahogy - a pénzen túl - az is jól jöhetne, ha egy vagy több szakmabeli tudna néhány ingyenes pillanatot szakítani a munkákra. A verbális vállveregetéseken túl némi alapos, kendõzetlen és non-joviális elemzés ugyanis aligha ártana: a fogadókészséggel nincs gond.

Meglehet, keveseknek fontos, hogy dolgozik valahol egy vidékista, pénzmentes, ág is húzza csapat. Meglehet, sokan - alkalmasint joggal - szednek elõ általános dramaturgiai, esztétikai, filmkészítési, kameramozgatási és színészvezetési alaptörvényeket, vezérlõ csillagokat. Meglehet, a magyar film általános recessziójának mocsarába páros lábbal ugrani nem élet- és vagyonbiztosítás. Meglehet, kevés értelme van ma bármit is csinálni itt.

Talán éppen ezért mûködik tovább a CWT: s bár most nagy a fogadkozás, hogy pénz nélkül nem lesz új rémmese, aligha kétséges, hogy az idén nyáron Csaba ismét megmutat Zsoltnak egy félbevágott mûtestet, aztán valakinek eszébe jut egy jó helyszín a sötét fenyvesben.

-boda-nyulasi -

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.