KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Hova haza?

Szeles Judit: Világatlasz

Könyv

A térkép sok mindent megmutat. Támpontot ad és útba igazít, ábrázol és leegyszerűsít, a megismerés lehetőségével kecsegtet. Hasznos szerszám, mégis mindig hazudik.

Nincs az a méretarány, amellyel hitelesen lehetne sűríteni egy talpalatnyi valóságot, és nem létezik olyan kifinomult műszer, amely pontosan letapogathatná az emberi élet topográfiáját. Minden térkép szélsőségesen absztrakt, hozzávetőleges és jelzésértékű. Erre az ellentmondásra, valóság és absztrakció, adat és személyes tapasztalat feszültségekkel teli viszonyára hívja fel a figyelmet harmadik verseskötetében a szerző.

Nem vállalkozik a Föld összes országának bemutatására, megelégszik azokkal a területekkel, ahol maga is megfordult már. Csengerhez, Mátészalkához, Hajdúböszörményhez kötődő emlékek elevenednek meg, bizonyos pontokon a kulturális és történelmi emlékezet működésének vizsgálata is fontossá válik, például a meggyfákkal beültetett porcsalmai zsidó temető több szövegben is feldolgozott történetével kapcsolatban: „A meggylankára vezették őket, oda, / ahol a cigánytelep kezdődik. / És a fákra mutattak: Ez a temető. / A meggyfák a ti őseitek!” Később Debrecen, a Balaton környéke, mediterrán nyaralóparadicsomok, idővel pedig egyre gyakrabban a skandináv országok kerülnek előtérbe, a leghangsúlyosabban Norvégia és Svédország, az immár több mint két évtizede megtalált új otthon helyszínei. „Már az is bizonytalan, / mikor költöztünk ide: / vagy 2001-ben, vagy 2003-ban. / Egyes források szerint hivatalosan / csak 2003-ban, mert akkor kaptuk meg / a bevándorlási hivataltól a papírokat” – olvasható a költözködés időszakát felidéző Strömstad című darabban, amely számos más vershez hasonlóan érzékenyen, mégis kellő tárgyilagossággal tudósít az emigráns lét egyik legfontosabb tapasztalatáról: a hatalom és a bürokrácia – a térképekhez hasonlóan – mindig vak marad az egyéni élettörténetekre. Ennek a felismerésnek a rémülete visszhangzik a Határtalanul című vers zárlatának válasz nélkül maradó kérdéseiben („Ha a személyazonossági vagy az útlevél lejár, / lejárt a szabadság. Vissza Pénelopéhoz / és a pelenkához. De hova vissza? Hova haza?”), ahogy abban a gesztusban is, amely az otthon és otthon közötti ingázás nehézségeit tematizáló Előkészületek éppen Domonkos István Kormányeltörésben című művéből kölcsönzi a mottóját.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.