James Ellroy: Sosem tudjuk meg, ki ölte meg az anyámat!

Könyv

Nyomozott az édesanyja gyilkosa után, utánanézett a legnagyobb hollywoodi csillagok szennyesének, találkozott Rita Hayworth-szel – a világhírű írót új regénye ürügyén hívtuk fel.

magyarnarancs.hu: Erős nőkbe szerelmes romlott férfiak – nemes egyszerűséggel így foglalta össze az első L.A. Kvartettbe tartozó négy regényét (Fekete Dália, A nagy sehol, Szigorúan bizalmas, Fehér Jazz – K.G.). Ugyanez áll a Perfidiával megkezdett második L.A. Kvartettre is?

James Ellroy: Nagyon is áll. Azzal a kitétellel, hogy ha elvétve is, de azért itt jó fiúkat is találni. A temérdek rossz és velejéig romlott férfi között. Nőből is többféle van: van erős és jó, és van erős, de korántsem makulátlan. Minek is tagadjam, ezek a régi szép és egyben régi ronda idők, Amerika Pearl Harborral kezdődő korszaka, Los Angeles televényének korabeli virágai kihozzák belőlem a megveszekedett romantikust.

false

magyarnarancs.hu: Azért csak kevés olyan romantikus lelket ismer a világirodalom, aki Bette Davist fehérmájú lepedőakrobatának ábrázolja, Cary Grantet pedig felláció közben kapja rajta. Nem is beszélve Clark Gable-ről, aki a regény egyik szereplője szerint bolondos fiú, ugyanis női fanszőrzetet gyűjt. Hitelesnek tekinthetjük ezeket a villanásnyi sztárportrékat?

JE: Nézze, egy dolgot sosem osztok meg a nyilvánossággal, és biztos lehet benne, hogy most sem fogom elkezdeni. Sosem beszélek arról, hogy mi a valóság és mi a kitaláció a regényeimben. Én nem a történelem után megyek, a történelem jön énutánam. Én a saját történelemkönyvemet írom és nem a már meglévőket mondom fel. Könnyen lehet, hogy úgy történt, ahogy írom, és könnyen lehet, hogy nem. Ez Grant, Davis és Gable idevágó passzusaira is igaz.

magyarnarancs.hu: Hírhedt könyvében, a Hollywood Babylonban Kenneth Anger alaposan kiteregette a régi idők hollywoodi sztárjainak szennyeseit. Angertől is merített ihletet?

JE: Mindkét kötet volt a kezemben, hiszen Anger később megírta a folytatást is. Alaposan benne jártam az első L.A. Kvartettben, a felénél tarthattam már, amikor beleástam magam Anger Babylonjaiba. Hatott is rám, meg nem is, különösebben nem izgatott, bár ez így nem teljesen igaz, mert Elizabeth Short halotti fotói a második kötetben azért rendesen fejbe vágtak. Ez volt a híres Fekete Dália-eset, mint azt biztosan tudja. Ezeket a fotókat, amiket Anger közölt, korábban nem ismertem.

magyarnarancs.hu: Pedig önnél jobban talán csak a rendőrség ismerheti behatóbban Elizabeth Short brutális meggyilkolásának esetét, a Los Angeles-i rendőrség, az LAPD azonban nem engedte, hogy hozzáférjen a nyomozati anyagokhoz. Miért?

JE: Mert az ügy máig megoldatlan. De egy rossz szavam sem lehet az LAPD-hez, a maga idejében alapos munkát végeztek, egyszerre több mint 300 detektív dolgozott az ügyön. Van az úgy, hogy a megoldás egyszerűen nem akar megszületni.

false

magyarnarancs.hu: Az édesanyja gyilkosát sem találták meg (Jean Ellroy-t 1958-ban gyilkolták meg, a fia 10 éves volt ekkor – K.G.), a Jean Ellroy-gyilkosság aktáit azonban áttanulmányozhatta…

JE: Két külön ügyosztályról beszélünk. Anyám gyilkossági ügyének az aktáit a seriffhivatal őrzi, és itt egészen más szabályok vannak érvényben.

magyararancs.hu: A My Dark Places című memoárjában ön is elkezd nyomozni az édesanyja ügyében. Közel 40 évvel a gyilkosság elkövetése után veszi fel a fonalat…

JE: Tettem egy kísérletet, ahogy azt a My Dark Places-ben olvashatja, de nekem sem sikerült megtalálnom a gyilkost. Egy kis ideig élt bennem a remény, hogy sikerülni fog, de hamar kiderült, hogy nincs rá esély. Most már sosem tudjuk meg, ki ölte meg az anyámat. És ez így is van jól.

magyarnarancs.hu: Regényeinek szereplői nem tesznek lakatot a szájukra és ez hatványozottan igaz a Perfidiára is: a könyvében felbukkanó alakok például olyan természetességgel zsidóznak, mintha csak az időjárásról beszélgetnének. A zsidózás természetesnek számított a kora negyvenes évek Los Angeles-i argójában?

JE: Nagyon is.

magyarnarancs.hu: A korabeli média is használt ilyen szavakat?

JE: Csak a bigott gyűlölködők. Az egyik ilyen Coughlin atya, a katolikus pap volt, aki a rádióműsorában fröcsögött, a kor másik hírhedt antiszemitájának pedig Gerald L. K. Smith számított.

magyarnarancs.hu: A második világháború kitörése az amerikai filmgyártásban is fordulatot hozott: megjelent a film-noir, ez lett Bogart, Mitchum és a végzet asszonyainak nagy korszaka…

JE: Nem nagyon tudom komolyan venni ezeket a filmeket, bár ahogy Los Angeles megjelenik bennük, azt azért nagyon bírom. Persze azért egy-egy noir az én szívemet is megérintette, ott van például Jacques Tourneur remekműve, a Kísért a múlt Mitchummal, vagy egy kevésbé ismert mű későbbről, Andrew L. Stone filmje, a The Night Holds Terror. Vagy ugyancsak Stone-tól a Cry Terror!, Don Siegeltől a The Lineup, vagy Tourneur egy későbbi munkája, a Nightfall. Ahhoz képest, hogy nem vagyok egy noir-rajongó, azért vagy féltucatnyit mégiscsak kedvelek közülük. Ezek mind művészi igénnyel készült alkotások.

false

magyarnarancs.hu: És mi a helyzet Otto Preminger híres Laurájával (nálunk Valakit megöltek címen ismert)? Csak szerette ezt a filmet, ha már elvállalta a remake megírását?

JE: Nem, egyáltalán nem szerettem Preminger filmjét, de ez nem akadályozott meg abban, hogy megírjam a remake-et.  Az alapötlet – egy detektív beleszeret egy halott nő megfestett portréjába – viszont nagyon is bejött. Az én verzióm Londonban játszódik, de tulajdonképpen mindegy is, mert valószínűleg úgysem lesz a filmből semmi.

magyarnarancs.hu: Gene Tierney, a Laura sztárja, hová tartozott: a jó vagy a rossz életű hollywoodi filmcsillagok közé?

JE: Csak rövid ideig tartó csillogás jutott neki, alighogy sztár lett, már indult is a süllyesztő felé.

magyarnarancs.hu: A My Dark Places-ben feltűnik a negyvenes évek egy másik hollywoodi szexbombája, Rita Hayworth – valóban ismerték egymást személyesen is?

JE: Apám Rita Hayworth business managere volt a negyvenes évek vége felé, de a kapcsolat nem tartott sokáig. Én magam is találkoztam Ms. Hayworth-szel, legnagyobb bánatomra azonban a találkozás idején csupán kétéves voltam, így csak a családi elbeszélésekből tudom, hogy a dolog valóban megesett és nem a jótékony fantázia eredménye.

Korábbi interjúink itt és itt olvashatók.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.