KÖNYVMELLÉKLET

Jeff Lindsay: Dexter halott

  • - svébis -
  • 2016. július 9.

Könyv

A népszerű sorozatok lezárásával mindig csak a baj van. A House túl giccsesre, a Dexter túl bátortalanra sikeredett, és folytathatnánk a sort, de torpanjunk meg! Amit az utóbbi forgatókönyvírói nem mertek meglépni, az a figura kitalálójára, Jeff Lindsay-re hárult.

Egy filmes legenda szerint az 1933-as King Kong alkotói maguk is ott ültek az egyik harci repülőben, ami a báger nagy majmot lőtte, mondván: „Ha mi teremtettük, mi is végezzünk vele!” Lindsay tehát joggal vette kézbe dolgos Dextere sorsát, és a nyolc évadra nyúló tévés széria után a nyolcadik regényben kellőképp kicsinálja. Úgy szakmailag, mint emberileg. A miami rendőrség volt vérfoltelemzője, a város mészárló Robin Hoodja, aki olyanokkal végez csak, akik kiérdemelték, ezúttal börtönben ül, de még véletlenül sem olyasmiért, amit ő követett el. Aztán egy hirtelen deus ex machinának köszönhetően kikerül onnét, bár ez inkább „daemon”, mint „deus”. Dexterre ugyanis kint az irónia satuja vár, melynek egyik oldalán a korrupt hatóságok, a másikon egy drogkartell kerül egyre közelebb ahhoz, hogy végezzen vele. Rokonai, barátai pedig vagy elhunytak, vagy – ami még fájóbb – elárulták.

Tudjuk, a jó startnál csak az utolsó nagy hajrá fontosabb, a célszalag átszakítása előtti pár pillanat. Lindsay-nél sincs ez másként, utolsó Dexter-regényét igyekezett emlékezetesre írni. Ezúttal még az a vékonyka krimiszál is – bár semmi meglepő nincs benne – okosan lett felépítve, Dexter társadalomkritikus beszólásai továbbra is szórakoztatóak, igaz, ezek ismét a cselekmény akadálytalan száguldásának rovására mennek: az izgalomra kihegyezett jeleneteket befékezik a monológok. De halottról vagy jót, vagy semmit: ha tényleg ez a végső búcsú, úgy engedhetjük el Dextert, ahogy megszerettük. Egy sorozatgyilkossal kevesebb, egy emlékezetes antihőssel több.

Fordította: Farkas Veronika. Agave, 2016, 320 oldal, 3580 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.