rés a présen

„Jeremy Ironsnak szántuk”

Pataki Éva író, forgatókönyvíró

  • rés a présen
  • 2019. június 9.

Könyv

rés a présen: Melyik a könnyebb, a könyv- vagy a forgatókönyvírás?

Pataki Éva: A forgatókönyvírás alkalmazott műfaj, ahol az a feladatom, hogy kiszolgáljam a rendezőt, esetemben a leggyakrabban Mészáros Mártát. Őt már annyira ismerem, hogy bármikor tudnék levelet írni a nevében. A forgatókönyv másképp is kötött műfaj, nem lehet több 90–110 oldalnál, és például a költségvetésre is tekintettel kell lenni. Vágytam a szabadságra, arra, hogy a saját világomat írhassam. De a regényírás magányos műfaj, ez benne a legmegterhelőbb, meg az „üres papír” okozta pánik. A filmezés csapatjáték, ilyenformán könnyebb és szórakoztatóbb, de nem igazi belső utazás.

rap: A most megjelent köteted, a Férfiképmás egy történelmi regény.

PÉ: Régóta beleszerettem Pulszky Károlyba, akit a kortársai csak Charlie-nak hívtak, mivel Londonban született. Európai hírű művészettörténész, sok nyelven beszélt, kitűnő lovas és még jóképű is volt. Neki köszönhetjük a Szépművészeti Múzeum régi képtárának sok műkincsét, köztük a csodálatos Piombo-képet, a Férfiképmást, amelynek megszerzése lett Charlie legnagyobb sikere, de ez okozta a vesztét is. Tragikusan alakult a sorsa, mondhatjuk, hogy egy profi módon kivitelezett karaktergyilkosság áldozata lett. Ugyanakkor nem vétlen áldozat. Ő és kortársai a nagy reformnemzedék gyermekei, akik még őszintén tenni akartak a hazájukért. A dualizmus kora egy épülő, teremtő korszak dekoratív díszletek között, mindez még ma is szinte tapintható Budapest utcáit járva.

rap: Hogyan közelítesz a történetekhez?

PÉ: Az eddigi regényeim jóval személyesebbek (Ami elveszett, Még egy nő). A legjobban a családi kapcsolatok érdekelnek. Az új regény szervezőelve egy apa-fiú viszony, az erős egyéniségű Pulszky Ferenc és az érzékeny, labilis Charlie ellentmondásos kapcsolata. Ehhez a regényhez sokat kellett kutatni, könyvtárazni. Az internet fantasztikus tárház, de nem pótolja a könyvtári kutakodás különleges izgalmát. Ugyanakkor írás közben a cetliket már el kell dobni, és azt a világot írni, ami születőben van benned.

rap: Pulszky történetét el tudod képzelni filmen?

PÉ: Lassan húsz éve foglalkozom vele, eredetileg filmet vagy sorozatot képzeltem el a történetből. Meg is nyertem a sztorinak Szikora János rendezőt, de akkoriban kevés pénz volt magyar filmre, teljesen irreális volt egy ilyen sok országban játszódó, látványos történet megvalósítása. Arra emlékszem, hogy Charlie szerepét Jeremy Ironsnak szántuk.

rap: A Könyvfesztivál múltával mivel foglalkozol?

PÉ: Úgy néz ki, ismét forgatókönyvet fogok írni Mészáros Mártának, aki Déry Tibor Niki című kisregényét akarja filmre vinni. Szeretem Déryt, a Niki pedig remekmű, de ettől nem lesz könnyebb megírni belőle a forgatókönyvet. Annál is inkább, mivel egy kutya a főszereplője. Belevágtam egy új könyvbe is, amely nem regény, hanem egy filmtörténeti esszé.

rap: Kire voltál kíváncsi a Könyvfesztiválon?

PÉ: Várady Szabolcs és Háy János érdekelt a legjobban, de sajnos nem jutottam el hozzájuk, de Várady új verseskötete már megvan. Viszont végigfagyoskodtam a Párhuzamos univerzumok c. kötet szabadtéri bemutatóját. Az izgalmas könyvnek kitűnő szerkesztőm, Filippov Gábor is társszerzője. Egyébként az egyik legszebb emlékem a Könyvfesztiválokról pár évvel ezelőttről való, amikor ott lehettem az Esterházy-kalauz bemutatóján, ahol a még ereje és humora teljében lévő Esterházy beszélgetett Maria D. Birnbaummal. Felemelő, szívderítő óra volt. Szerintem Esterházy műveit a posztmodern forma és az irónia dacára vagy épp azzal együtt pont ugyanaz a hazája javáért tenni akaró pátosz hatja át, mint ami meghatározta a Pulszkyak létét, az apáét és a fiúét egyaránt.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.