Könyv

John le Carré: Tükrök háborúja

  • - kg -
  • 2014. november 9.

Könyv

Nagyon jó évjáratú le Carré került elő a le nem fordított klasszikusok süllyesztőjéből: a The Looking Glass War ’65-ös, annyira régi, hogy a filmváltozat stáblistáján Anthony Hopkins a futottak még negyedik helyen szerepel.

Ám a lényeg, hogy már itt készen áll és teljes szépségében élvezhető, ami  le Carré későbbi főművét, a Suszter, szabó, baka, kémet is oly veszettül olvashatóvá tette: a brit keménykalapok világának leírása. Ezeket a keménykalapokat kémek viselik, de nem ez az érdekes, hanem az, hogy le Carré – a második világháború utáni brit hivatalnoklét Jane Austen-jaként – milyen finom jellemzését adja annak a zárt férfivilágnak, melynek tagjai alig ismernek más járást a klubjukat az irodájukkal összekötő legrövidebb útnál. Ezeket a férfiakat, miközben a hidegháború hírszerzés-bizniszében utaz­nak, semmi sem villanyozza fel jobban, mint a klubok versenyének megnyerése, és semmi sem riasztja meg őket jobban, mint a brit felsőbbrendűségbe vetett hitük megingása. A hidegháború le Carré-nál két nagyon angol klub, az önérzetében megbántott, teljesítménykényszeres Részleg és az atyáskodó Körönd közti „kinek nagyobb a hírszerző szerszáma” versenyre szűkül. Az NDK-ban végrehajtandó akció szinte mellékes, kötelező penzum, amit le Carrének le kell nyomnia, hogy feltornázza a regényt a thrillerek polcára. Ilyenkor mindig jól jön egy betörendő, idealista fiatalember, és idővel a szolgálati pisztolyok is előkerülnek a naftalinból. De nem ez a lényeg, hanem a házirend, a britségen belüli britség fokozatai. Legfelül áll kivont sétabottal a 100 százalékos brit, az oxfordi nevelésű jó bajtárs, aki harcolt a világháborúban. Alá sorol be az, aki britnek százas ugyan, de nem volt ott a nagy honvédő háborúban. Legalul pedig az idegen húzza meg magát, most épp egy „polák”, aki velünk harcolt, ki is tüntette magát, az angolt is jól beszéli, de hát mégis csak polák.

Fordította: Falvay Dóra. Agave, 2014, 266 oldal, 3080 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.