KÖNYVMELLÉKLET

Kafka mítosza

Halála 100. évfordulójára

  • Földényi F. László
  • 2024. június 12.

Könyv

Ejtsük ki bárhol a nevét, mindenki tudja, kiről – pontosabban miről – van szó.

Az is, aki egy sort nem olvasott tőle. Nem egyszerűen egy író, hanem jelenség. Hiszen a neve is több, mint szerzői név. Túlnőtt a viselőjén. Kafka – mitikus személy lett, éppúgy, mint az általa teremtett K. vagy Josef K., vagy Gregor Samsa, hogy csak a három legismertebbet említsem. Mégannyira tisztában vagyok vele, mégis nehéz elhinnem, hogy hús-vér ember írta A pert, A kastélyt vagy Az átváltozást. Úgy vagyok a hőseikkel, mint Gulliverrel, Robinsonnal vagy Frankensteinnel – hozzájuk sem szokás szerzőt társítani. Bolygók az európai kultúra egén – járják a saját pályájukat, emberi beavatkozás nélkül. Megannyi modern mitikus figura. Nem mindenkinek sikerült ilyet teremteni. Flaubert-nek, Thomas Mann-nak vagy Hemingway-nek például nem sikerült. Tolsztojnak sem. Goethének (Faust) vagy Beckettnek (Godot) majdnem. Nem azért, mintha az irodalmi rangjuk alacsonyabb lett volna. De nem törték át úgy az irodalom falát, mint Kafka (vagy Defoe, vagy Swift, vagy Mary Shelley).

Mitől tudtak mítoszt teremteni? Attól, hogy eltalálták az európai kultúra valamelyik ideggócát, és az azóta csillapíthatatlanul lüktet. Robinson: a modern európai ember, akit bárhová ejtsenek is le a földgolyón, mindenütt helytáll, racionálisan megszervezi az életét, ura lesz mindennek – beleértve a számára idegen kultúrákat is. Az instrumentális ész diadala. Gulliver: ha akarom, az egész világ eltörpül s az Én fölébe nő mindennek, de ha akarom, akkor minden óriásira nő, az Én pedig semmi lesz, egy porszem. Nincsen olyan, hogy „a” világ; én látom a világot olyannak, amilyen. Gulliver Kant kopernikuszi fordulatát hajtotta végre. Frankenstein: teremteni, egy isten segítsége nélkül, a technikába vetni minden bizalmat és hitet, hogy végül az egész teremtés egy rémálom legyen. A felvilágosodás dialektikája.

És Kafka? Miféle mítoszt hozott létre?

Lépésről lépésre

Röviden válaszolva: a világ, mégoly otthonosan mozogjunk is benne, fényévnyi távolságra van attól a világtól, amelyben lelkünk mélyén élni szeretnénk, és amihez képest itt minden idegen. Az írásaiban az ember várja, hogy megszülethessen – mert jelenlegi életében csupán emberre hasonlító átmeneti lénynek mondható, akit nem sok választ el a bogaraktól, majmoktól, egerektől vagy az élettelen tárgyaktól. Itt, ebben a világban még nem teljes ember, olyan, akár egy lárva.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.