KÖNYVMELLÉKLET

Kafka mítosza

Halála 100. évfordulójára

  • Földényi F. László
  • 2024. június 12.

Könyv

Ejtsük ki bárhol a nevét, mindenki tudja, kiről – pontosabban miről – van szó.

Az is, aki egy sort nem olvasott tőle. Nem egyszerűen egy író, hanem jelenség. Hiszen a neve is több, mint szerzői név. Túlnőtt a viselőjén. Kafka – mitikus személy lett, éppúgy, mint az általa teremtett K. vagy Josef K., vagy Gregor Samsa, hogy csak a három legismertebbet említsem. Mégannyira tisztában vagyok vele, mégis nehéz elhinnem, hogy hús-vér ember írta A pert, A kastélyt vagy Az átváltozást. Úgy vagyok a hőseikkel, mint Gulliverrel, Robinsonnal vagy Frankensteinnel – hozzájuk sem szokás szerzőt társítani. Bolygók az európai kultúra egén – járják a saját pályájukat, emberi beavatkozás nélkül. Megannyi modern mitikus figura. Nem mindenkinek sikerült ilyet teremteni. Flaubert-nek, Thomas Mann-nak vagy Hemingway-nek például nem sikerült. Tolsztojnak sem. Goethének (Faust) vagy Beckettnek (Godot) majdnem. Nem azért, mintha az irodalmi rangjuk alacsonyabb lett volna. De nem törték át úgy az irodalom falát, mint Kafka (vagy Defoe, vagy Swift, vagy Mary Shelley).

Mitől tudtak mítoszt teremteni? Attól, hogy eltalálták az európai kultúra valamelyik ideggócát, és az azóta csillapíthatatlanul lüktet. Robinson: a modern európai ember, akit bárhová ejtsenek is le a földgolyón, mindenütt helytáll, racionálisan megszervezi az életét, ura lesz mindennek – beleértve a számára idegen kultúrákat is. Az instrumentális ész diadala. Gulliver: ha akarom, az egész világ eltörpül s az Én fölébe nő mindennek, de ha akarom, akkor minden óriásira nő, az Én pedig semmi lesz, egy porszem. Nincsen olyan, hogy „a” világ; én látom a világot olyannak, amilyen. Gulliver Kant kopernikuszi fordulatát hajtotta végre. Frankenstein: teremteni, egy isten segítsége nélkül, a technikába vetni minden bizalmat és hitet, hogy végül az egész teremtés egy rémálom legyen. A felvilágosodás dialektikája.

És Kafka? Miféle mítoszt hozott létre?

Lépésről lépésre

Röviden válaszolva: a világ, mégoly otthonosan mozogjunk is benne, fényévnyi távolságra van attól a világtól, amelyben lelkünk mélyén élni szeretnénk, és amihez képest itt minden idegen. Az írásaiban az ember várja, hogy megszülethessen – mert jelenlegi életében csupán emberre hasonlító átmeneti lénynek mondható, akit nem sok választ el a bogaraktól, majmoktól, egerektől vagy az élettelen tárgyaktól. Itt, ebben a világban még nem teljes ember, olyan, akár egy lárva.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.