KÖNYVMELLÉKLET

Kafka mítosza

Halála 100. évfordulójára

  • Földényi F. László
  • 2024. június 12.

Könyv

Ejtsük ki bárhol a nevét, mindenki tudja, kiről – pontosabban miről – van szó.

Az is, aki egy sort nem olvasott tőle. Nem egyszerűen egy író, hanem jelenség. Hiszen a neve is több, mint szerzői név. Túlnőtt a viselőjén. Kafka – mitikus személy lett, éppúgy, mint az általa teremtett K. vagy Josef K., vagy Gregor Samsa, hogy csak a három legismertebbet említsem. Mégannyira tisztában vagyok vele, mégis nehéz elhinnem, hogy hús-vér ember írta A pert, A kastélyt vagy Az átváltozást. Úgy vagyok a hőseikkel, mint Gulliverrel, Robinsonnal vagy Frankensteinnel – hozzájuk sem szokás szerzőt társítani. Bolygók az európai kultúra egén – járják a saját pályájukat, emberi beavatkozás nélkül. Megannyi modern mitikus figura. Nem mindenkinek sikerült ilyet teremteni. Flaubert-nek, Thomas Mann-nak vagy Hemingway-nek például nem sikerült. Tolsztojnak sem. Goethének (Faust) vagy Beckettnek (Godot) majdnem. Nem azért, mintha az irodalmi rangjuk alacsonyabb lett volna. De nem törték át úgy az irodalom falát, mint Kafka (vagy Defoe, vagy Swift, vagy Mary Shelley).

Mitől tudtak mítoszt teremteni? Attól, hogy eltalálták az európai kultúra valamelyik ideggócát, és az azóta csillapíthatatlanul lüktet. Robinson: a modern európai ember, akit bárhová ejtsenek is le a földgolyón, mindenütt helytáll, racionálisan megszervezi az életét, ura lesz mindennek – beleértve a számára idegen kultúrákat is. Az instrumentális ész diadala. Gulliver: ha akarom, az egész világ eltörpül s az Én fölébe nő mindennek, de ha akarom, akkor minden óriásira nő, az Én pedig semmi lesz, egy porszem. Nincsen olyan, hogy „a” világ; én látom a világot olyannak, amilyen. Gulliver Kant kopernikuszi fordulatát hajtotta végre. Frankenstein: teremteni, egy isten segítsége nélkül, a technikába vetni minden bizalmat és hitet, hogy végül az egész teremtés egy rémálom legyen. A felvilágosodás dialektikája.

És Kafka? Miféle mítoszt hozott létre?

Lépésről lépésre

Röviden válaszolva: a világ, mégoly otthonosan mozogjunk is benne, fényévnyi távolságra van attól a világtól, amelyben lelkünk mélyén élni szeretnénk, és amihez képest itt minden idegen. Az írásaiban az ember várja, hogy megszülethessen – mert jelenlegi életében csupán emberre hasonlító átmeneti lénynek mondható, akit nem sok választ el a bogaraktól, majmoktól, egerektől vagy az élettelen tárgyaktól. Itt, ebben a világban még nem teljes ember, olyan, akár egy lárva.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.