KISJÁTSZÓTÉR - könyv

Kalandok és mélyfúrás

Zágoni Balázs: Odaát (Fekete fény 2.)

Könyv

Utópiát vagy disztópiát írni hálás feladat. Az ember fogja magát, körülnéz a világban, egymás mellé pakolja a teljesen abszurd elemeket, és épít belőlük egy még képtelenebb jövőbeli világot, megfelelő arányban keverve az ismerősnek ható és a teljességgel bizarr részeket. A veszély ott leselkedik, ha túl sok van az egyikből vagy a másikból. Zágoni Balázs ügyesen lavíroz a két szélsőség között, Odaát című ifjúsági kalandregényében jól eltalálja ezeket az arányokat.

Zágoni a Fekete fény-könyvek előtt főként gyerekkönyveket írt, a hírnevet a Barni-könyvek hozták el neki, azok után evezett az ifjúsági irodalom disztópikus vizei felé. Nem kevés sikerrel.

Míg a Fekete fény-sorozat első részében, a Gömb című regényben az Európai Unió felbomlását élhetjük át, illetve azt, ahogy az országok városállamokra esnek szét, addig az itt tágyalt folytatásban már a városállamok és lakóik boldogulását, illetve egymással folytatott harcát látjuk. Van itt minden a drónoktól az útonálló határőrökig, a megfigyelésektől a titkos ügynökökig, az eszeveszett meneküléstől a titokzatos Gömbig.

A regény főhőse a tizenhárom éves Vik. Azonkívül, hogy bujkálnia és menekülnie kell, egy olyan komoly belső utazáson is részt kell vennie, melyen talán egy tizenhárom évesnek nem feltétlenül kellene. Szembe kell néznie a családi titkokkal, a szülei döntéseivel és hibáival is. Vik érettebb a koránál, a rá nehezedő felelősség azonban sokszor túlzónak hat, a szüleivel folytatott számonkérő beszélgetések mintha egy sokkal idősebb fiú és az előle annyi mindent elhallgató apa és anya között folyna. Mégis ezek a kalandregény legizgalmasabb részei. Ahogy Vik apja beszámol a fiatalkorában történt diáklázadásokról, az egyetemfoglalásról, a közösségi média térnyeréséről, az állam általi röghöz kötésről vagy a génmanipuláció elterjedéséről, rögtön ismerős vizekre érünk, és valahogy az egész nagyon távolinak ható, elképzelhetetlen jövőbeli világ közelebb kerül hozzánk, mi pedig hozzá.

Kalandban nem szűkölködik a regény, a tizenévesek feltehetőleg nagy izgalommal várják a nem kevésszer véres összecsapások végkifejletét vagy a rejtélyes Gömb felbukkanását. Néhol azonban kissé vontatottá, túlságosan lelkizőssé alakul át a történet, ettől pedig kevéssé lesz homogén a regény. Ráadásul a stílus inkább filmszerű, amin talán nem is kell annyira csodálkoznunk, ha tudjuk, hogy a szerző forgatókönyvíróként is tevékenykedik. A filmes hangvétel az ak­ci­ó­dús részekhez illik, a lelki mélyfúrásoknál és nagy beszélgetéseknél viszont nemigen működik, a komoly családi drámához pláne kevéssé illenek a filmszerű párbeszédek. Emellett a nézőpont is váltakozik, hol Vik szemszögéből látjuk és éljük át az eseményeket, hol pedig barátnője, Ajla a narrátor. Ez a váltakozás a történet elején kissé zavaró, nem egyértelmű, de ehhez könnyebben hozzászokik az olvasó, mint a stílus egyenetlenségéhez.

Móra Könyvkiadó, 2019, 392 oldal, 2499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.