Kántor Péter: „Sokakat meg lehet venni, de nem mindenkit”

  • narancs.hu
  • 2016. június 4.

Könyv

A friss Narancsban a most prózakötettel jelentkező költővel interjúztunk, aki az NKA-ról, az MMA-ról és a legyőzött sárkányról is beszélt. Ízelítő.
false

MN: Van valamilyen speciális módszere az indulatai kifejezésére?

KP: Nekem nem módszerem az önhergelés. Inkább hűtöm magam, és keresem azt a megfelelő távolságot, ahol már nem remeg a hangom, ha megszólalok, de még nem is vagyok közömbös. Ennek a távolságnak a megtalálása időnként elég nehéz, és nem is mindig sikerül egyformán. Általában szeretnék toleráns lenni, már csak azért is, hogy velem is azok legyenek. De tudom, hogy megvannak a toleranciának a határai, és akkor azt jelezni kell. Megemlítek itt most valamit, ami nem biztos, hogy ide tartozik, de hát ki tudja pontosan, mi tartozik ide, és mi nem? Nemrég olvastam egy interjút Oravecz Imrével a Népszabadságban, amiben felmerült, hogy ő a Szépírók Társaságának és a Magyar Művészeti Akadémiának is tagja. Azt mondta Oravecz, semmi kétsége afelől, hogy ha a Szépírók Társasága kerülne hasonló pozícióba, mint most az MMA, ugyanúgy osztaná el a pénzeket, mint amaz. Csakhogy erre semmilyen bizonyíték nincs, ennek nincs semmilyen előzménye! A Szépírók Társasága soha nem rendelkezett ilyen vagyonokkal, soha nem ült semmilyen kormány ölében, és a csekély forrásait sosem politikai szempontok szerint osztotta el. Akkor hát ez szimplán rágalom, függetlenül attól, hogy ki mondja. Ráadásul Oravecz véleménye szerint az is mindegy, honnan jön a pénz, ameddig nem szólnak bele abba, miről írjon az író. Ezzel kapcsolatban azért bennem felmerülnek komoly morális ellenvetések. Mert lehetnek – és vannak is – olyan fórumok, amiket az ember semmiképp nem akarhat legitimálni a nevével. Még akkor se, ha csak az öregségről ír megrendítő verseket.

MN: Az NKA teljes átalakítása és MMA-tagokkal történő feltöltése ellen több szervezet tiltakozott, de mintha mégsem csapta volna ki a biztosítékot.

KP: A Szépírók Társasága nem delegált tagot az NKA-ba, hiszen az illetőt ott úgyis leszavazták volna. Dísznek menjen? Legitimáljon egy illegitim NKA-t? Az is felmerült, hogy a Szépírók mint szervezet egyáltalán ne pályázzon forrásokért az NKA-hoz. Én amellett voltam, hogy pályázzon, mert az NKA pénze közös pénz, és ha a Szépírók Társasága nem kap belőle, vagy olyan keveset kap, hogy az felér egy seggberúgással, azzal nem a Társaság járatja le magát, hanem az NKA mai vezetői. Az irodalom úgyse a pénzes emberek játéka, és azt szokták mondani, hogy az emberek többségét meg lehet venni, az írókat ráadásul elég olcsón. Biztos sokakat meg lehet venni, de nem mindenkit. Még azt is hozzá szokták tenni, hogy minél kiszolgáltatottabb, szegényebb valaki, annál inkább megvehető. Nem tudom bizonyítani az ellenkezőjét, de erre azért nem vennék mérget.

MN: Élesen ellenezte a Hóman-szobor felállítását Székesfehérváron. Dolga ez egy írónak?

KP: Oravecz Imre költő-kollégám ezzel kapcsolatban is kételyét fejezte ki. Nekem sincs mindig mindenről biztos véleményem, de erről igen. Egy volt harcosan antiszemita, nyilaspárti képviselőnek – állítólag történészi érdemei okán – ne legyen szobra a mai Magyarországon! Ráadásul még Bocskai-ruhában, ami, Ablonczy Balázs történész nem rég tett nyilatkozata szerint, sose tartozott a magyar történészek dressing code-jához. Én kifejezetten örültem annak, hogy a Szépírók Társasága a tagság túlnyomó része akaratának megfelelően kifejezte tiltakozását. Persze lehet a világot olyan távolságból nézni, ahonnan az ilyen állásfoglalásoknak nincs semmi értelmük. De ahhoz én még nem vagyok elég öreg. És abból a távolságból az ember nem nyújtja ki a kezét az MMA pénze után se.

További részletek Pálos Máté nagyinterjújában az e heti nyomtatott lapban.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.