Képregény

Kép-regény-történet

  • Kránicz Bence
  • 2018. december 22.

Könyv

A kilencedik művészet ikonjai Magyarországon alcímmel nyáron bemutatott tárlat legfontosabb erénye az volt, hogy egységben láttatta a magyar képregény múltját, a háború előtti vicclapos időket és a szocialista adaptációs műveket a médium jelenével.

A kiállítás nyomán született könyv nem teljes katalógus, mert nem került bele minden bemutatott rajz, de a lényeg itt van, és a narratíva is világos. A német minták alapján, Jókai Mór bábáskodása alatt megjelent rajzolt novelláktól egyenes út vezet a pedagógiai célzatú irodalmi adaptációkig és a Korcsmáros Pál, Zórád Ernő, Sebők Imre nevével fémjelzett nagy korszakig, amelynek legfontosabb alakja mégiscsak a jellegzetesen „szövegnehéz” képregényeket jegyző író, Cs. Horváth Tibor volt. Jó minőségű oldalakat láthatunk Zórád fantasztikus Winnetoujából, a Sebők- és a Korcsmáros-féle Egri csillagokból, Dargay Attila A nagy­idai cigányokjából, és ennyi elég is az örömünkhöz. A kortárs mezőny remek ízléssel szelektált (szerkesztő: Szép Eszter) terméséből pedig az is egyértelmű, hogy a különféle amerikai, európai és japán minták, valamint a magyar mesterek ihlette alkotók sorra-rendre a nemzetközi színtéren is izgalmasnak számító, minden korábbinál szabadabb munkákkal jelentkeznek. A kiállítás után a katalógus is segíthet, hogy többen megismerjék őket, a következő gyűjtésben pedig talán már nem lesz szükség a kényszeres presztízsharcra, amelyet ezúttal a felületes bevezető szövegekben vívnak a közreműködők.

Országos Széchényi Könyvtár, 2018, 84 oldal, 3200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.