Könyv

Kertész Sándor: Pókember-generáció

  • - svébis -
  • 2018. február 18.

Könyv

Ezt komolyan mutogatni kéne: így kell elkúrni egy nagy lehetőséget. Kertész Sándor a Comics szocialista álruhában című könyve után tíz évvel tovább szőtte a képregények történetét, és a rendszerváltás utántól eljut egészen napjainkig. Ám a grandiózus vállalkozásból nem lett elismerésre méltó teljesítmény.

A Pókember-generáció egyszerre próbál kronologikusan és tematikusan haladni, ám a kettő együtt nem megy, így a külön témakörökkel foglalkozó fejezetek közt nem csak látványos átjárás, de idegesítő önismétlés is akad. Bár az még a kisebb gikszer, hogy egy infó többször előkerül, a bosszantó az, ami egyáltalán nem, az igazi fiaskó pedig, ha valami hibásan. A Kázmér és Huba kapcsán megemlíti a kisfiú eredeti nevét (Calvin), csak épp azt felejti ki, hogy a plüsstigris meg Hobbes, és mi is ennek a jelentősége. A Lobo-Maszk című képregényben a ki­adó nem két különálló sztorit adott ki, hanem a két karakter kapott saját történetet. Ráadásul nem ártott volna ráereszteni egy korrektort a könyvre, mert szinte minden harmadik sorba jut egy gépelési vagy tipográfiai hiba, ami igencsak megnehezíti az olvasást és jócskán csökkenti az élvezeti értéket. Ahogy az is, hogy Kertész túl sok információval dolgozik, ha kell, ha nem, és az iszonyú adathalmazt egyfelől nem tudja élvezetesen, olvasmányosan tálalni, másfelől csak ritkán von le belőlük bármilyen következtetést, anélkül meg felesleges felsorolni folyó szövegben egy-egy kiadvány impresszumát.

Kár érte, mert közben azért akadnak itt olyan érdekességek, mint hogy annak idején a képregények exportjánál és importjánál az eltérő oldalméretek miatt hol nyesni kellett, hol pedig hozzárajzolni a képkockákhoz, vagy hogy a múlt rendszerben tiltott szuperhősös képregények külföldi kiadásai hazai nyomdákban készültek. Csak ezek után nem tudom, elhiggyem-e mindezt.

Képregényáruház Bt., 2017, 384 oldal, 6300 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.