Kiállítás: Technika és fantázia (Kováts Borbála fénymásolatai)

Könyv

Nehéz olyan műalkotásokról beszélni, amelyek előállítási folyamatáról csak elvont és általános elképzeléseink vannak. Hiszen a műalkotások kvalitását nagyban befolyásolja létrejöttük technikája. Kováts Borbála fénymásoló segítségével alkotta meg itt látható munkáit. A fénymásolóról én mint író eddig csak annyit tudtam, hogy amikor sürgető szükségem van rá, akkor többnyire bedöglik. Ezért mindmáig gyűlöltem a fénymásolót. Kováts Borbála azonban elárulta írásban, katalógusához fűzött magyarázatként, és azután szóban is, kérésemre, hogy miként használja ő. Arra kényszerít tehát, hogy megváltoztassam véleményemet a fénymásolóról, mert nem tagadhatom, hogy segítségével nekem tetsző műtárgyakat hozott létre. Mivel technikai fantáziám fogyatékos, csak azt érték el nálam a magyarázatok, hogy a képek szemlélése közben megsejtem, miként kerül termékeny kapcsolatba a gép a művészi képzelőerővel.

Nehéz olyan műalkotásokról beszélni, amelyek előállítási folyamatáról csak elvont és általános elképzeléseink vannak. Hiszen a műalkotások kvalitását nagyban befolyásolja létrejöttük technikája. Kováts Borbála fénymásoló segítségével alkotta meg itt látható munkáit. A fénymásolóról én mint író eddig csak annyit tudtam, hogy amikor sürgető szükségem van rá, akkor többnyire bedöglik. Ezért mindmáig gyűlöltem a fénymásolót. Kováts Borbála azonban elárulta írásban, katalógusához fűzött magyarázatként, és azután szóban is, kérésemre, hogy miként használja ő. Arra kényszerít tehát, hogy megváltoztassam véleményemet a fénymásolóról, mert nem tagadhatom, hogy segítségével nekem tetsző műtárgyakat hozott létre. Mivel technikai fantáziám fogyatékos, csak azt érték el nálam a magyarázatok, hogy a képek szemlélése közben megsejtem, miként kerül termékeny kapcsolatba a gép a művészi képzelőerővel.

Kováts Borbálának, legalábbis jelenlegi időszakában, maga és a világ közé feltétlenül be kell kapcsolnia valamilyen közvetítő tagot, hogy ne érezze tevékenységét szemérmetlennek. Persze közvetítő tag a ceruza és az ecset is, de az efféle eszközök felfoghatók az ujj meghosszabbításának. A gép azonban, már alakjánál fogva is, hangsúlyozottan nem ember. A ceruza vagy az ecset váratlanul meglódulhat, új helyzetet teremtve vásznon és papíron, a gép viszont nem lódulhat meg, azt adja vissza, pontosabban annak másolatát, amit elébe raknak. Előre kiválasztott és elrendezett dolgokat raknak elé, melyek anyagukat, formájukat, mintájukat tekintve lehetnek tébolyítóan heterogének is, ő pedig elveszi közvetlenségüket, és egységesíti őket egyazon felületen. E munkák közt botorkálva azonban felfogtam, hogy a fantáziát, mely a különféle formákat és anyagokat a gép segítségével egységes felületté rendezi, épp ez az egységes felület doppingolja. Új valóság jött létre, mely újabb alakításra áhítozik. Egy összegyűrt sztaniolpapír romantikus formákat idézhet fel, gyöngyöző fényt például, és láthatók itt szirmok, gyökerek. Gyökerek, nyomok, Tél, karácsony, Hajnali látomás, Nyári éjjel - csak néhány címet soroltam fel, hogy jelezzem: a művésznő gépi segítséggel a természet ábrázolására is vállalkozik, ámde nem a természet másolása, visszatükrözése vagy utánzása, hanem létrehozása útján. Létrehozza, hogy érzelmeivel zavartalanul adózhasson neki.

Elhessentem a kérdést, hogy micsoda korszak ez, ahol a művész - Kováts Borbálát idézem - "rajzzal manipulál", és e manipulációt géppel oldja fel. Oka van rá, ha így tesz. Joga is van rá, hiszen a másolás technikáját világalkotó célok szolgálatába állítja, és a világ, mely megteremtődik így, egyedül az ő birodalma. Műve egyetlen személyre vall, bár az egyes alkotások laikus véleményem szerint egymáshoz képest még csak ritkán különálló személyiségek. De közös törvényszerűségeikre ámuló, beteg és gyanakvó szemek vigyáznak. Néhány hónapja, Balassagyarmaton láthattam belőlük egy kiállításra valót. Funkciójuknál fogva teszik azt, ami minden valamirevaló műalkotás dolga: ránk néznek. Arra kényszerítenek, hogy viszonozzuk pillantásukat.

Eörsi István

Ferencvárosi Pincegaléria (Bp. IX., Mester u. 5.); a kiállítás megtekinthető 1998. január 9-február 2-ig 10-18 óra között

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.