Koncert: Koszonom szepen (Buena Vista a Margit-szigeten)

  • 2001. május 31.

Könyv

Javul a helyzet. Míg annak idején a rock nagy sztárjait csak évtizedekkel később láthattuk élőben, a mai királyokat már pár év késéssel megkapjuk. A Buena Vista Social Club néven elhíresült társaság első CD-je 1997-ben jelent meg, és már meg is érkeztek hozzánk, igaz, sokat változott azóta a világ. Eladtak négymilliót a lemezből, az egész világ letérdelt, minden valamirevaló kocsmában ez szólt, dühöngött a kubai láz, és az öregek bejárták a világot. A nagy boom számos albumot indukált, melyek közül három autentikusnak tekinthetőt említenék, Rubén González, Ibrahim Ferrer és Omara Portuondo szólólemezét.
Javul a helyzet. Míg annak idején a rock nagy sztárjait csak évtizedekkel később láthattuk élőben, a mai királyokat már pár év késéssel megkapjuk. A Buena Vista Social Club néven elhíresült társaság első CD-je 1997-ben jelent meg, és már meg is érkeztek hozzánk, igaz, sokat változott azóta a világ. Eladtak négymilliót a lemezből, az egész világ letérdelt, minden valamirevaló kocsmában ez szólt, dühöngött a kubai láz, és az öregek bejárták a világot. A nagy boom számos albumot indukált, melyek közül három autentikusnak tekinthetőt említenék, Rubén González, Ibrahim Ferrer és Omara Portuondo szólólemezét.

A csapatból azóta levált Eliades Ochoa, Compay Segundo és Ry Cooder, aki nem is tartozott igazán oda. Közben számos mutáció keletkezett, különböző ravasz elnevezésekkel jelennek meg albumok, turnéznak együttesek, akik a BVSC oldalvizén próbálnak beevezni a tutiba.

Mi azonban ezen a gyönyörű késő tavaszi estén megkaptuk az igazit. Eljött a pesti nagyérdemű, aki jól akarta érezni magát, és ez sikerült is. A BVSC egy fikció, egy áruvédjegy. Az eredeti albumon is egyfajta best of hallható, különböző felállásokban. A koncert is így épült föl, szinte észrevehetetlen átmenetekkel. Kezdetnek Rubén González egy kisebb formációval hangolta a közönséget, aztán megerősített fúvóskórussal jött Omara Portuondo, a nagyasszony, és tombolásig feszítette a hangulatot. A harmadik blokkban Ibrahim Ferrer volt a főszereplő, aztán még visszajöttek a frontemberek, és mindenki mindenkivel. Állva tapsolt a több mint háromezer ember a tuttinál. A biztonságiak megpróbálták visszatuszkolni a helyükre az embereket, de ez nem sikerülhetett, mivel ennek a zenének alapjában az a funkciója, hogy táncoljanak rá.

A program kiválóan volt fölépítve, volt líra, életöröm, humor, tánc, húzták-eresztették, ahol kell, a zenekar nagyon együtt volt, pontosan szóltak az alapok, a dögös szólók arányosan illeszkedtek a zenébe. Minden a helyén volt, Ferrer sapkája, Portuondo bordó nagyestélyije, volt közönségtapsoltatás, magyarul "koszonom szepen", szóval le a kalappal az öregek előtt, hajlott korukra még a show-businessbe is beletanultak.

Azért voltak hiteles pillanatok is. A 83 éves Rubén González már nincs túl jó állapotban. Behozták a színpadra, letették a zongorához, egy kolléga odaállt mellé, és a hátán ütötte a ritmust, a másik kezével meg a zenekart próbálta szinkronba hozni. És az öreg zseniálisan játszott. Szívszorító volt. Aztán kivitték, és a műsor ment tovább.

Czabán György Uborka

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.