Széchenyi Ágnes: Lélegzetvétel. Válasz 1946-1949

  • B. I.
  • 2010. szeptember 16.

Könyv

A népi mozgalom és a részben abból kinőtt Nemzeti Parasztpárt értelmiségének legrangosabb fóruma, a Válasz című folyóirat második időszakát elemzi-értékeli Széchenyi Ágnes kötete. (Az elsőről, az 1934- 1938 közöttiről korábban szintén írt monográfiát.)

A lap háború utáni újraéledése elválaszthatatlan a kor magyar társadalmának magára eszmélésétõl, attól a reménytõl és hittõl, hogy az ország ezúttal valóban óriási lehetõség - a népképviseleten alapuló demokrácia megteremtése - elõtt áll. E felfokozottságot és az ezt követõ csalódást jól érzékelteti az új folyam fõ teoretikusának, a számos, utóbb nagy hatásúnak bizonyult tanulmányát elõször a lapban közlõ Bibó Istvánnak tulajdonított bonmot, miszerint a tudós ezt javasolta sírfeliratának: "élt három évet, 1946-1948 között".

Ma már persze világos, hogy az euforikus évek a szovjet típusú diktatúrába való átmenet évei voltak: a Válasz története azt is jól érzékelteti, hogy e változás folyamatával miként is szembesültek a kortársak. Az újraindítás és a fönnmaradás állandó nehézségei, a mind nyilvánvalóbb ideológiai nyomás, az anyagi ellehetetlenülés és ellehetetlenítés fázisai, és persze a minderre eltérõen reagáló kulcsfigurák életstratégiái kivétel nélkül e tragikus fordulat lenyomatai. A monográfia erõssége, hogy nem pusztán a szövegekre koncentrál, hanem a megjelent írásokon, a dokumentálható szerkesztõi munkán keresztül a fõ alakok - mindenekelõtt Bibó István, Illyés Gyula és Sárközi Márta (az elsõ Válasz kiadójának, a munkatáborban elpusztult Sárközi Györgynek az özvegye) - személyiségrajzára is kísérletet tesz. Aligha kétséges, hogy - épp az értékelõ mozzanat miatt - ez a kötet leginkább vitára késztetõ eleme. Pedig csak a szokásos dilemmák kerülnek elõ (ráadásul nem direkt módon pertraktálva), például az, hogy Illyés Gyula politizáló íróként "ravasz", avagy inkább csak "hajlékony" volt-e, esetleg mindkettõ.

Argumentum, 2009, 300 oldal, 2900 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.