Széchenyi Ágnes: Lélegzetvétel. Válasz 1946-1949

  • B. I.
  • 2010. szeptember 16.

Könyv

A népi mozgalom és a részben abból kinőtt Nemzeti Parasztpárt értelmiségének legrangosabb fóruma, a Válasz című folyóirat második időszakát elemzi-értékeli Széchenyi Ágnes kötete. (Az elsőről, az 1934- 1938 közöttiről korábban szintén írt monográfiát.)

A lap háború utáni újraéledése elválaszthatatlan a kor magyar társadalmának magára eszmélésétõl, attól a reménytõl és hittõl, hogy az ország ezúttal valóban óriási lehetõség - a népképviseleten alapuló demokrácia megteremtése - elõtt áll. E felfokozottságot és az ezt követõ csalódást jól érzékelteti az új folyam fõ teoretikusának, a számos, utóbb nagy hatásúnak bizonyult tanulmányát elõször a lapban közlõ Bibó Istvánnak tulajdonított bonmot, miszerint a tudós ezt javasolta sírfeliratának: "élt három évet, 1946-1948 között".

Ma már persze világos, hogy az euforikus évek a szovjet típusú diktatúrába való átmenet évei voltak: a Válasz története azt is jól érzékelteti, hogy e változás folyamatával miként is szembesültek a kortársak. Az újraindítás és a fönnmaradás állandó nehézségei, a mind nyilvánvalóbb ideológiai nyomás, az anyagi ellehetetlenülés és ellehetetlenítés fázisai, és persze a minderre eltérõen reagáló kulcsfigurák életstratégiái kivétel nélkül e tragikus fordulat lenyomatai. A monográfia erõssége, hogy nem pusztán a szövegekre koncentrál, hanem a megjelent írásokon, a dokumentálható szerkesztõi munkán keresztül a fõ alakok - mindenekelõtt Bibó István, Illyés Gyula és Sárközi Márta (az elsõ Válasz kiadójának, a munkatáborban elpusztult Sárközi Györgynek az özvegye) - személyiségrajzára is kísérletet tesz. Aligha kétséges, hogy - épp az értékelõ mozzanat miatt - ez a kötet leginkább vitára késztetõ eleme. Pedig csak a szokásos dilemmák kerülnek elõ (ráadásul nem direkt módon pertraktálva), például az, hogy Illyés Gyula politizáló íróként "ravasz", avagy inkább csak "hajlékony" volt-e, esetleg mindkettõ.

Argumentum, 2009, 300 oldal, 2900 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.