Könyv

Le is út

Tódor János: Aluljárók népe

Amióta Tódor János, lapunk egykori riportere szerkeszti, a fehérvári Árgusról egyre jobbakat hallani: végre egy folyóirat, ami kilóg az irodalmi belterjbõl, amit megkímélnek az egyetemi oktatók fárasztó "megfejtései", mert sokkal inkább arra ad, hogy életszaga legyen.

Amióta Tódor János, lapunk egykori riportere szerkeszti, a fehérvári Árgusról egyre jobbakat hallani: végre egy folyóirat, ami kilóg az irodalmi belterjből, amit megkímélnek az egyetemi oktatók fárasztó "megfejtései", mert sokkal inkább arra ad, hogy életszaga legyen. Ez a (számomra is) vonzó szerkesztési gyakorlat persze nem pusztán szándék dolga: Tódor János mást sem csinált világéletében, legalábbis az életműve (hatkötetnyi kispróza és szociográfia) éppen azzal tűnt ki, ahogyan alámerült a riportjai terepén. Nem arról van szó, hogy böcsülettel utánajárt a dolgoknak (az a minimum ebben a műfajban), de még csak nem is az empátiáról vagy a megértésről, hanem valami olyasmiről, ami jóval mélyebb "kényszerből" fakadhat: az azonosulásból, a sorsközösségből. Az Alul-járók népe szociográfiáit Tódor János nem annyira "újságíróként", mint gyámügyesként vagy állami gondozottak és elítéltek nevelőjeként írta, és ezt korántsem csak életrajzi adalékként érdemes megemlíteni.

Ezek az írások 1989 és 2004 között születtek, és a többségük erre a korszakra világít rá, a maga módján: alulról. Hogy némelyikből kikopott mára az "aktualitás" - ugye már nem esünk lázba a hungaristáktól, a kínai piacoktól vagy a SZOT-üdülők privatizációjától -, az nyilván a műfajból adódó veszély, de bizonyára azokból is kiszippantják majd a magukét az ezredvégi kutatók. Engem mindenesetre nem az ilyen társadalmi "kőzetminták" kaptak el.

Hanem az a mindennapi kilátástalanság, ami az igazi Tódor-hősök sajátja. Az ő gondozott és/vagy elítélt fiataljai - köztük Dani, a dongalábú, vagy Kong, a költő - úgy araszolnak-csúsznak egyre mélyebbre, mintha ez volna a dolgok nyilvánvaló rendje, mintha azon kéne megütközni, ha esetleg másképp is alakulhatott volna. Persze az idősebbek dettóÉ - tessenek csak abban a Rákóczi téri krimóban a tolókocsis Baltásra nézni, aki képtelen nő nélkül... S még csak azt sem mondhatom, hogy "extrém" helyzetekkel vagy sorsokkal találkoznánk, szó sincs róla. Ez a pokol, megismétlem, éppen a "hétköznapiságától", a "belakottságától" olyan figyelemre méltó.

Mindez természetesen nem választható el Tódor alapállásától és stílusától. Attól, hogy mi sem távolibb tőle, mint az ítélkezés vagy a bizonyságtétel, és attól, ahogyan látszólag eszköztelenül: kevés szóval, keménykedés és érzelgősség nélkül ábrázol. Ez a kötet azt sugallja, hogy Tódor pontosan tudja: olykor nagyon vékonyka az a határ, amely az alul- és a fentrekedteket elválasztja, és ha a "fel" nem is, a "le is út" nyitva áll mindannyiunk előtt.

Bizony, az "aluljárók népe" sokkal több az oda szorult kereskedőknél.

Marton László Távolodó

Árgus Kiadó, 2004, 333 oldal, 1900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.