Könyv

Le is út

Tódor János: Aluljárók népe

Amióta Tódor János, lapunk egykori riportere szerkeszti, a fehérvári Árgusról egyre jobbakat hallani: végre egy folyóirat, ami kilóg az irodalmi belterjbõl, amit megkímélnek az egyetemi oktatók fárasztó "megfejtései", mert sokkal inkább arra ad, hogy életszaga legyen.

Amióta Tódor János, lapunk egykori riportere szerkeszti, a fehérvári Árgusról egyre jobbakat hallani: végre egy folyóirat, ami kilóg az irodalmi belterjből, amit megkímélnek az egyetemi oktatók fárasztó "megfejtései", mert sokkal inkább arra ad, hogy életszaga legyen. Ez a (számomra is) vonzó szerkesztési gyakorlat persze nem pusztán szándék dolga: Tódor János mást sem csinált világéletében, legalábbis az életműve (hatkötetnyi kispróza és szociográfia) éppen azzal tűnt ki, ahogyan alámerült a riportjai terepén. Nem arról van szó, hogy böcsülettel utánajárt a dolgoknak (az a minimum ebben a műfajban), de még csak nem is az empátiáról vagy a megértésről, hanem valami olyasmiről, ami jóval mélyebb "kényszerből" fakadhat: az azonosulásból, a sorsközösségből. Az Alul-járók népe szociográfiáit Tódor János nem annyira "újságíróként", mint gyámügyesként vagy állami gondozottak és elítéltek nevelőjeként írta, és ezt korántsem csak életrajzi adalékként érdemes megemlíteni.

Ezek az írások 1989 és 2004 között születtek, és a többségük erre a korszakra világít rá, a maga módján: alulról. Hogy némelyikből kikopott mára az "aktualitás" - ugye már nem esünk lázba a hungaristáktól, a kínai piacoktól vagy a SZOT-üdülők privatizációjától -, az nyilván a műfajból adódó veszély, de bizonyára azokból is kiszippantják majd a magukét az ezredvégi kutatók. Engem mindenesetre nem az ilyen társadalmi "kőzetminták" kaptak el.

Hanem az a mindennapi kilátástalanság, ami az igazi Tódor-hősök sajátja. Az ő gondozott és/vagy elítélt fiataljai - köztük Dani, a dongalábú, vagy Kong, a költő - úgy araszolnak-csúsznak egyre mélyebbre, mintha ez volna a dolgok nyilvánvaló rendje, mintha azon kéne megütközni, ha esetleg másképp is alakulhatott volna. Persze az idősebbek dettóÉ - tessenek csak abban a Rákóczi téri krimóban a tolókocsis Baltásra nézni, aki képtelen nő nélkül... S még csak azt sem mondhatom, hogy "extrém" helyzetekkel vagy sorsokkal találkoznánk, szó sincs róla. Ez a pokol, megismétlem, éppen a "hétköznapiságától", a "belakottságától" olyan figyelemre méltó.

Mindez természetesen nem választható el Tódor alapállásától és stílusától. Attól, hogy mi sem távolibb tőle, mint az ítélkezés vagy a bizonyságtétel, és attól, ahogyan látszólag eszköztelenül: kevés szóval, keménykedés és érzelgősség nélkül ábrázol. Ez a kötet azt sugallja, hogy Tódor pontosan tudja: olykor nagyon vékonyka az a határ, amely az alul- és a fentrekedteket elválasztja, és ha a "fel" nem is, a "le is út" nyitva áll mindannyiunk előtt.

Bizony, az "aluljárók népe" sokkal több az oda szorult kereskedőknél.

Marton László Távolodó

Árgus Kiadó, 2004, 333 oldal, 1900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.