Korai költői magömlés – Neil Gaiman a Narancsnak

Könyv

Csütörtökön megjelenő lapszámunkban a világhírű szerző új gyerekkönyvéről nyilatkozik. De azt csak itt mondja el, mi a szexi a női kalózokban, mi a baj Casanova péniszével, mi a rémisztő az Amanda Palmerrel való éneklésben, és hol a költészet a korai magömlésben.

magyarnarancs.hu: Azt nyilatkozta, hogy nincsenek a munkaerőpiacon hasznosítható képességei. Minthogy a kalózok visszatérő szereplői a történeteinek, elkerülhetetlen a kérdés: egy kalózhajón hasznát vennék valamilyen minőségben?

false

Neil Gaiman: Lényeges kérdés, bontsuk is ketté a dolgot. Először is, ha egyszer elszegődnék egy kalózhajóra, csakis olyan munkát vállalnék, hogy senkit se kelljen megölnöm, és ha egy mód van rá, engem se öljön meg senki. Ez alap. Ami pedig a képességeimet és a munkaerőpiacot illeti, nos, azt hiszem, egy kalózhajón mégiscsak ellenék valahogy. Szerénytelenség nélkül mondhatom, hogy egész jó hajószakács lenne belőlem. A kalózok igényeinek, azt hiszem, meg tudnék felelni. Magasabb besorolású éttermekkel azért nem próbálkoznék.

magyarnarancs.hu: Ki minden idők legvagányabb kalóza?

NG: Minden idők legmenőbb kalóza Anne Bonny, mert nő volt. Egy női kalóz. Egy kalózlady. Férfiak közt bizonyította rátermettségét, sokkal jobb kalóz lett, mint bárki a férfiak közül. Ugyanez elmondható Anne Bonny kortársáról, illetve kortársnőjéről, Mary Readről is. Nekik köszönhető, hogy nemcsak kalózkirályokról, de kalózkirálynőkről is beszélhetünk.

false

magyarnarancs.hu: Vonzzák a női kalózok?

NG: Már hogyne vonzanának! Sokkal izgalmasabbak, mint a férfi kalózok. És a sorsuk is rejtélyesebb. Nem igazán tudjuk, mi történt az említett hölgyekkel. Könnyen lehet, hogy megúszták a bitót, és békésen hazatértek Cornwallba. Rendes férjet fogtak, és soha nem említették, hogy előző életükben a nyílt vízen kalózkodtak.

magyarnarancs.hu: Ha már kalóznők, a történelmi alakok közül kinek tulajdonítaná a legnagyobb erotikus vonzerőt?

NG: Hm. Tudja, az erotika nálam fejben zajlik. Bárcsak rá tudnék mutatni olyasvalakire, mint például Casanova. Casanovával az a baj, hogy túl sokat élt. A tízkötetes önéletrajzából öt köteten át valóban ő a történelem legerotikusabb alakja, de még hátravan másik öt kötet. És ezekben, miután betölti a negyvenet, egyre csak hízik, és amikor már képtelen mindenkit lefektetni, akit csak megkíván, és már a pénisze sem az a nemzetközileg elismert, hatalmas és mennydörgő szerszám, mint fénykorában, nos, onnantól ez már egy másik, egy meglehetősen szomorú sztori. Ellenben nagy rajongója vagyok Rochester grófjának, John Wilmontnak, a restauráció korabeli nagy költőnek. Csodálatos verseket írt, ám ezek nagy része annyira trágár költemény volt, hogy a többségüket egészen az 1980-as évekig nem lehetetett kiadni eredeti formájukban. Akkora disznóságokat írni, hogy azok több mint 300 éven át megbotránkoztassák az embereket – ezt nevezem, ez ám a teljesítmény! A The Imperfect Enjoyment című verse a valaha írt legköltőibb megfogalmazása a korai magömlésnek. Az angol nyelvű irodalomban párját ritkítja.

magyarnarancs.hu: A kortárs költők közül ki érhet Rochester grófjának nyomába?

NG: Az egyetlen terület, ahol nagy restanciáim vannak, a kortárs erotika és pornográfia világa. Igaz, nem is nagyon érzem szükségét a felzárkózásnak, hiszen boldog házasságban élek Amanda Palmerrel.

false

magyarnarancs.hu: Gyakran fel is lép a felesége koncertjein. Könnyen megy a színpadi éneklés?

NG: Az első alkalommal a kínok kínját éltem át. Amanda nem hagyott kibúvót, nem volt mese, csinálnom kellett. Számára felfoghatatlan volt, hogy létezik olyan élőlény a Földön, akinek a színpadon való éneklés nem az élvezetek netovábbját jelenti. Nincs mit szépíteni: rettegtem. Ha látott már embert, aki szörnyen érzi magát a bőrében, és azt kívánja, bárcsak elnyelné a föld… Ha megnézi a videót, egy látványosan ideges férfit fog látni a mikrofonnál; egy helyben hullámzó mozgást végzek ökölbe szorított kezekkel, miközben Peter Cook és Dudley Moore szerzeményét éneklem a szép templomi környezetben.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.