Meglepő, nem mulatságos

Charles J. Shields: Így megy ez. Kurt Vonnegut élete

  • Kádár Judit
  • 2013. március 7.

Könyv

Amikor Vonnegut első átfogó életrajza két éve megjelent, Mark fia sietett cáfolni a szerző azon állítását, miszerint a szarkasztikus humoráról ismert világhírű író magányos és kiábrándult emberként halt volna meg.

Hogy kijelentését alátámassza, megjegyezte: a biográfus túl kevés időt töltött vele. Ez sajnos igaz is, Shields csak 2006 nyarán kért engedélyt Vonneguttól, és mindössze kétszer találkoztak személyesen. Először együtt ebédeltek, második alkalommal az író manhattani dolgozószobájában beszélgettek, de csak két órán át, mert a légúti fertőzésből lábadozó Vonnegut hamar kimerült. Ez a 2007. márciusi interjú lett az utolsó is. A 84. évében járó íróra, akinek élete bővelkedett az egyszerre képtelen és tragikus eseményekben, már csak egyetlen abszurd fordulat várt: még aznap délután megbotlott a kutyája nyakörvében, lezuhant a lépcsőn, kómába esett, és egy hónap múlva anélkül halt meg, hogy visszanyerte volna az eszméletét. A halálát követő öt évben Shields rengeteg anyagot gyűjtött: interjúkat készített gyerekeivel, szerelmeivel, barátaival, és könyvében 1500, az író tollából származó levelet dolgozott fel. Vonnegut második felesége viszont egyszer sem állt szóba vele, fia pedig megtiltotta, hogy a levelekből szó szerint idézzen - így csak találgatni lehet, hogy a kényszerből körülírva idézett mondatokban vajon mennyi Vonnegut eredeti szövege.

Tragikusan megszakadt beszélgetéseikből Shields arra a következtetésre jutott, hogy a fekete humora ellenére mindig nyájas szatirikust egész életére depresszívvé tette a hajdani családi ház hűvös légköre, a bátyját nála többre tartó, szeretetüket kimutatni nem képes szülők emléke. Mindvégig kisebbrendűségi érzés gyötörte, s élete végén sem változott meg a véleménye, hogy (kritikusaitól) nem kapott elég megbecsülést. Ám kesergése szellemi hanyatlás következménye is lehetett. Biográfusa úgy látta, úrrá lett rajta a "kiüresedettség", már "nem volt mit mondania". Nekünk is ez volt a benyomásunk: 2006 tavaszán adott telefoninterjúja során mintha csak előre gyártott válaszai lettek volna (lásd: "Szinte érdemes élni", Narancs, 2006. április 20.). Mindenesetre az élete eseményeit hetvenéves koráig részletesen tárgyaló könyvből olyan ellentmondásos személyiségű ember alakja bontakozik ki, akinek az esendősége valószínűleg meglepi olvasóit. Mindazokat, akiket a kijelentéssel, hogy Vonnegut "nem volt tökéletes ember vagy apa, és tényleg elszúrta a házasságait", nem sikerült Marknak eltántorítania a műtől.

Miután a II. világháborúból egy soha nem múló poszttraumás stressz árán hazajutott, Vonnegut majdnem ötvenéves koráig - Az ötös számú vágóhíd megjelenéséig - állandó anyagi gondokkal küzdő "kispályás" szabadúszó volt, aki vegyes színvonalú magazinoknak, eladásra írta a novelláit. Minden más munkát a társára hagyott. Gyerekeit elhanyagolta, feleségét megcsalta, majd elhagyta, szerkesztő barátait cserbenhagyta, s amint végre befutott és a baloldali, pacifista ifjúság kultikus figurája lett, a jogdíjakból befolyt pénzből részvényeket vásárolt - állítólag még abba a Dow Chemical cégbe is befektetett, ami a vietnami háborúhoz a napalmot gyártotta. Nem keveset hibázott, rossz döntéseiért boldogtalan öregséggel fizetett. "Sokkal jobban hasonlított az olvasóira, mint azok sejthették", vonta le Shields a tanulságot. És valóban: most kiderült róla, hogy ő is csak elismerésre és szeretetre vágyott, bármi áron.

Fordította Pék Zoltán. Maecenas Könyvkiadó, 2012, 565 oldal, 3200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.