Lázár Bence András: Rendszeres bonctan

  • Lengyel Imre Zsolt
  • 2012. március 21.

Könyv

"Az ilyesmit hívják ígéretes első kötetnek. A másodikra érdemes lesz várnunk - nekünk és a szerzőnek is" - írta Vári György a szerző debütálásáról a Narancsban tavaly márciusban. Ebből is kiderülhet: Lázár nem várt.

És ez mintha meg is határozná a mindössze évnyi spéttel érkező új kötet szerkezetét: négy, egy-egy évszakot címbe emelő vers tagolja. A kötet azonban nem évkönyv. Sőt: a címek a tartalomjegyzékben egy vers soraivá állnak össze, ebben a mesterversben pedig az évszakok egy mítoszi ciklikusság jelölőivé válva éppenséggel meg is szabadulnak minden konkrétságuktól. Szigorú szerkezet, ám az építmény minden ízében lötyög: a címek sokszor inkább csak asszociatívak, a mestervers pedig, mely az absztrakciók szintjén mesél bűnről, a megbocsátás hiányáról és újrakezdésről, kevéssé fogja össze az anyagot.

Mintha ugyanaz az alak beszélne csak tovább: az előző kötetben a családi emlékek kutatásától a tradicionális családmodell furcsán disszonáns optikáján keresztül nézett párkapcsolatokig jutottunk, míg itt a párkapcsolati témájú versek torkollanak bele - az anya erőteljes alakján keresztül - a családról való beszédbe. A beszédhelyzetek azonban egyre meghatározhatatlanabbá válnak - jellemző, hogy az a tipikus versépítkezés, mely a látványok és a hasonlatok síkja között mozgatja a motívumokat, idővel el is tűnik: kikopnak ugyanis a valóságvonatkozások, sokszor még a megszólított személye is bizonytalan, a történetmondás helyét pedig gyakran homályos értelmű szentenciák veszik át. Ez a negatív építkezés azonban nem képes átlényegíteni vagy elfeledtetni a beszélő figuráját, csak mintha egyre homályosabb dolgokat adna a szájába.

Az ilyesmit hívják átmeneti kötetnek: már a bemutatkozás átélhető személyességéről lemondva, de a megcélzott univerzalitáson még jóval innen. Egyelőre fedezet nélküli nagyotmondás a könyv java része.


Palimpszeszt-Prae.hu, 2011, 67 oldal, 1989 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.