Könyv

Lélekpuszta

Gerald Murnane: Puszták

Könyv

 


Meglepő volna, ha az eredeti kiadáshoz képest csaknem harmincéves késéssel hazánkba érkező Puszták különösebben népszerű könyv lenne. Ha írnak is ilyen típusú regényeket mostanában, a magyar kiadók általában (ez most egy üde kivétel) nem igyekeznek bombázni velük a közönséget, a közönség meg talán még kevésbé igyekszik olyasmit olvasni, mint az ausztrál Gerald Murnane amúgy világhírű regénye. Amiben tulajdonképpen az égvilágon semmi nem történik; se halál, se háború, se szerelem, se szex, de még csak egy pofon vagy egy csók sem csattan el. Egy névtelen ürge mesél arról, hogy évtizedekkel korábban megérkezett a pusztákra (ahol azóta is él, illetve vegetál), azzal a céllal, hogy filmet forgasson (A belső tér, később az Örök Puszta címmel) Ausztrália e belső, rejtélyes, semmihez sem hasonlítható vidékéről, illetve az itt lakó furcsa emberekről. Aztán az egészből nem lesz semmi. Na, erről a semmiről szól a Puszták; a meg nem valósítható, de folyton felettünk lebegő lehetőségekről, a lélek nehéz kondulásairól, a végtelen vonzásáról és az attól való rettegésről. Illetve arról az áthatolhatatlan sötétről, amiről azt hisszük, az életünket fenyegeti, míg rá nem döbbenünk, hogy a sötétség maga az életünk. Könnyed, nyári témák, szó se róla.

 

Az talán már az eddigiekből is kiderült, hogy a Puszták a cselekmény üresen maradt helyét metaforikus futamokkal tölti fel, a külsődleges események jelentősége pedig inkább a lélek belső terében jut érvényre, illetve - talán ez még többször fordul elő - a belső események valahogyan kitüremkednek, fizikai jelenséggé, tulajdonképpen tájjá válnak. Dísztelen és a maga mértéktartóságában is letaglózó pesszimizmust mutat, hogy a tájként megképződő lélek: pusztaság.

A kafkai, camus-i receptet alaposan betanuló Murnane viszonylag ritkán válik modorossá, és ebben a nehéz szöveget szépen tolmácsoló Rakovszky Zsuzsa is arányosan követi (egy-egy olyan gyengébb megoldástól eltekintve, hogy például a kocsis uniformisa "összetákolt", ami helyett az összefércelt talán szerencsésebb lett volna). Meglehetősen nehéz narrációtechnikai probléma az idő múlását (évtizedek!), illetve magát a filozófiailag elképzelt időt úgy ábrázolni, hogy egyszerre tűnjön végtelen kiterjedésűnek és pontszerűnek, illetve lineárisnak és körben forgónak, de Murnane ezt úgy oldja meg, mintha mi sem lenne természetesebb. Talán mert bízik a gondolat hatalmában és a mondat erejében, mert nem didaktikus és nem ideologikus, talán mert mer érthetetlen lenni, ha már egyszer emberi ésszel felfoghatatlan témákat jár körül, vagy talán mert Proust a legkedvesebb írója (Illyés Gyula mellett: a Puszták népe miatt meg is tanult magyarul).

Ahogy a lélek topográfiája, úgy a "valódi" földrajz is kifordított képet mutat: Murnane-nél a partvidék Ausztráliája sivár, terméketlen és kevéssé csábító, az ember a kontinens belseje után vágyakozik. Az az igazi Ausztrália, ami végtelen - hisz egyre tágul, ahogy befelé haladunk benne -, és ahonnan nézve már-már úgy látszik, hogy nemcsak a partvidék, de maga Ausztrália sem létezik. Paradox nézőpont ez, és némi iróniát sem nélkülöz, a regény metafizikai szintjén azonban az (ön)ellentmondások kisimulnak, a gondolatmenetek logikája pedig feltárul. Ahol mindez együtt áll, azok a könyv igazán feledhetetlen részei: a földbirtokosok áriaszerű monológjai, a végtelennek tűnő órák a könyvtárban, a fények játékának leírása egy függönyön, miközben, ki tudja, talán éveken át figyel egy nőt a narrátor anélkül, hogy megszólítaná. Vagy első "revelációjának" leírása, illetve a legvégső pillanat egy fényképezőgép elkattintása előtt: "az ujjammal eltakartam a gép nyílását, mintha ki akarnám szolgáltatni a gép sötétkamrájában rejtőző filmet annak a másik sötétségnek, amely az egyetlen látható jele annak, amit önmagamon túl látok, bármi legyen is az".

Semmi klasszikus értelemben vett realista vonása nincs ugyan a Pusztáknak, készséggel elhisszük Murnane-nek, hogy belső-Ausztrália, sőt, végső soron belső-Magyarország is pontosan ilyen.

Fordította: Rakovszky Zsuzsa. Libri, 2012, 180 oldal, 1990 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.