Könyv

Leopold Bloom planetoida

  • - dck -
  • 2012. december 15.

Könyv

Bár Ulyssesről 1986-ban már elneveztek egy kisbolygót, James Joyce regényfolyamának főszereplőjét eddig nem érte ilyen megtiszteltetés.

A planetoida kifejezés a kötet jellegére utal: az összegyűjtött dokumentumok nagy része Leopold Bloom alakja köré rendeződik. A könyv gerincét elsősorban az 1994 és 2004 között (a regényidőnek megfelelve) június 16-án (Bloom nagyapjának, Virág Rudolfnak a szülővárosában) Szombathelyen megrendezett Bloomsday fesztiválok fotódokumentációja adja, amelyet az 1995 és 2006 között szerkesztett Leopold Bloom folyóirat egyes lapjai és háttéranyagok (a mail-art köréhez is köthető képeslapok) egészítenek ki.

A könyvet lapozgatva kiderül, hogy az alternatív és spontán művészeti fesztivál (amelyen kiosztották például a Világító Kapanyél Díjat, Tóth Gábor pedig egy ízben egy hányást imitáló akcióval lepte meg a nagyérdeműt) miként vált a város hivatalos imázsának részévé (emlékhellyé alakították a lehetséges fiktív ős házát, majd felállították James Joyce bronzszobrát is), ezzel párhuzamosan viszont a szervezők áttették székhelyüket Budapestre, majd évenként emléktúraszerűen végigkísérték Bloom családtörténetének állomásait. (Az utazásokról készült fényképek leginkább egy családi albumra hajaznak, ráadásul a fotókon látható hölgyekről mindössze annyi derül ki, hogy ki kinek a felesége.)

A fesztivál szervezői és egyben e kötet és a Leopold Bloom kiadvány szerkesztői (Abajkovics Péter és Székely Ákos) kétségkívül impozáns munkát végeztek. Ennek ellenére a könyv nehezen áttekinthető, és néhány apró hivatkozási hiba is található benne. De senki sem állította, hogy egy kisbolygónak feltétlenül tökéletesnek kell lennie.

Artpool-Magyar Műhely Kiadó, Budapest, 2012, 240 oldal, 4900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.