Könyv

Linda Boström Knaus­gård: Isten hozott Amerikában

Könyv

Túl sok a könyvtámasz. A szerző dühös, mert a (volt) férjéről kérdeznék folyton, de a (házassággal felvett) nevét meg nem változtatná. Lebegteti, hogy minden megtörtént, amit a könyvben leírt, de közben erősen hangsúlyozza, hogy a munkája mégsem önéletrajzi. Gyerekkorában diagnosztizált bipoláris zavaráról többet beszél, mint irodalmi kérdésekről. Amerre az ex könyve jár, jár az övé is, hiszen mindenki kíváncsi a Harcomban megénekelt Híres Feleségre. Adott egy háromtagú, zavart család, benne a kislány, aki nem beszél. A jelenség ismert, a neve mutizmus (pszichogén hallgatás), egy olyan kommunikációs zavar, amikor az illető bár tudna, mégsem szólal meg.

A kislány monológjából tudjuk meg, hogy mi állhat az elnémulás mögött. Az idősíkokat egymásba folyató szövegből kiderül nemcsak az, hogy a gyerek magát vádolja apja haláláért (imádkozott érte), hanem az is, hogy az egész család zakkant. A bátyja például beszögezi az ajtaját mindennap, színésznő anyja pedig (bár egy síkon jó fejnek és megértőnek tűnik), önmagán kívül nemigen lát túl, engedékenysége így más fénytörésbe kerül.

A szöveg visz magával ugyan, de a letisztult(nak ható) hömpölygés minden egyszerűségre és a gyermeki tisztaság megjelenítésére irányuló kísérlete ellenére túlságosan erőltetettnek és megcsináltnak tűnik. A kislány nagyon bölcs! „Mindennap kell valamit tenni azért, hogy jobb legyen.” Mindig ugyanez a kérdés merül fel, ha emberekről van szó. „Kinek az akarata erősebb a másikénál?” Mintha a hallgatása nem is tünet lenne, hanem a benne már felnőtt szerző utólagosan leszűrt tanulságainak a feljegyzése. Az olvasóban ott a vágy, hogy megértse a sérült gyermeket. De egy felnőtt hangját hallja, mely kislányosan suttog és magyaráz.

Fordította: Papolczy Péter. Jaffa, 2020, 136 oldal, 3199 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.