Könyv

Linda Boström Knaus­gård: Isten hozott Amerikában

Könyv

Túl sok a könyvtámasz. A szerző dühös, mert a (volt) férjéről kérdeznék folyton, de a (házassággal felvett) nevét meg nem változtatná. Lebegteti, hogy minden megtörtént, amit a könyvben leírt, de közben erősen hangsúlyozza, hogy a munkája mégsem önéletrajzi. Gyerekkorában diagnosztizált bipoláris zavaráról többet beszél, mint irodalmi kérdésekről. Amerre az ex könyve jár, jár az övé is, hiszen mindenki kíváncsi a Harcomban megénekelt Híres Feleségre. Adott egy háromtagú, zavart család, benne a kislány, aki nem beszél. A jelenség ismert, a neve mutizmus (pszichogén hallgatás), egy olyan kommunikációs zavar, amikor az illető bár tudna, mégsem szólal meg.

A kislány monológjából tudjuk meg, hogy mi állhat az elnémulás mögött. Az idősíkokat egymásba folyató szövegből kiderül nemcsak az, hogy a gyerek magát vádolja apja haláláért (imádkozott érte), hanem az is, hogy az egész család zakkant. A bátyja például beszögezi az ajtaját mindennap, színésznő anyja pedig (bár egy síkon jó fejnek és megértőnek tűnik), önmagán kívül nemigen lát túl, engedékenysége így más fénytörésbe kerül.

A szöveg visz magával ugyan, de a letisztult(nak ható) hömpölygés minden egyszerűségre és a gyermeki tisztaság megjelenítésére irányuló kísérlete ellenére túlságosan erőltetettnek és megcsináltnak tűnik. A kislány nagyon bölcs! „Mindennap kell valamit tenni azért, hogy jobb legyen.” Mindig ugyanez a kérdés merül fel, ha emberekről van szó. „Kinek az akarata erősebb a másikénál?” Mintha a hallgatása nem is tünet lenne, hanem a benne már felnőtt szerző utólagosan leszűrt tanulságainak a feljegyzése. Az olvasóban ott a vágy, hogy megértse a sérült gyermeket. De egy felnőtt hangját hallja, mely kislányosan suttog és magyaráz.

Fordította: Papolczy Péter. Jaffa, 2020, 136 oldal, 3199 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.