Képregény

Megváltás – A hit zsoldosai

  • Baski Sándor
  • 2020. július 11.

Könyv

Ha toplistát készítenénk a legjobb hazai képregényrajzolókról, minimum dobogó jutna annak a Farkas Lajosnak, akit pár évvel ezelőttig még a műfaj rajongói sem nagyon ismertek. Farkas a pályáját a 90-es években az Uborka című tévéműsorban kezdte, ő tervezte a politikusbábokat, majd grafikusként dolgozott. A gazdasági válság miatt döntött a pályamódosítás mellett, és úgy lett rövid idő alatt a műfaj egyik legnagyobb hazai mestere, hogy mostanáig csak egyetlen munkája jelent meg magyarul.

Farkas a frankofón piacon, az arrafelé különösen népszerű kosztümös-történelmi vonalon találta meg a számítását, és a Megváltás sem lóg ki a sorból. A forgató­könyv­íróként is aktív Nicolas Tackian nem vállalt túl nagy kockázatot a történettel, amellyel sikerült A hét szamuráj westerntoposzát újrahasznosítania: a 12. századi Franciaországban egy visszavonult lovagnak kellene megvédenie a keresztesek terrorizálta falusi közösséget. Ha a cselekmény nem is, legalább a főhős alakja rétegzett; mivel ifjúkorában ő maga is az Úr zászlaja alatt mészárolta a muszlimokat, most a lelkiismeretével is el kell számolnia.

A kosztümös képregény az a zsáner, amelyben a kosztümök és a kulisszák precíz kidolgozása nem csupán esztétikai kérdés, hanem a hitelesség egyik záloga is. Farkas elvégezte a házi feladatát, korhűségből jelesre vizsgázott, a sablontörténetet pedig kifejező, hús-vér figurákkal és dinamikus akciópanelekkel ütötte fel. Leginkább neki köszönhető, hogy a Megváltás az igényes ponyva kategóriáját bőven kimeríti.

LIBUB Group, 2020, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.