Könyv

Louise O’Neill: Örökké a tiéd

  • Sisso
  • 2016. május 21.

Könyv

Louise O’Neill Örökké a tiéd című könyve tavaly a Bookseller legjobb ifjúsági regénye lett, és idén nálunk is megjelent, hogy a magukat a feminizmus károsultjainak érző 16 éven felüli fiatalokat emlékeztesse arra, miért is jó, ha a férfiaknak és a nőknek egyenlő jogaik vannak. A szerző úgy fordítja ki a világot, hogy egy elavultnak hitt mizogin társadalom és a posztmodern barbikultúra összemosott képét vetíti az embertelen szájberjövőbe, és egy profi genetikusok által működtetett, steril és klausztrofób lánynevelő falanszterbe helyezi a történetet. Cselekmény alig van. Egy kétdimenziós, nehezen szerethető női lény, a tökéletes nőiségét beteljesíteni vágyó Freida belső monológján keresztül ismerhetjük meg a regény posztapokaliptikus művilágát, amely tele van erőszakkal és – sajnos, nyelvileg szellemtelen – új kifejezésekkel. A lánynevelő lakói hosszú éveken át állnak ki kínokat a tökéletes súlyért, bőrért és agyatlanságért, így készülnek az életre, amelyben három dolog történhet velük: házastársak lesznek és szülnek; a kevésbé szerencsések, de még mindig szépek ágyasokká válnak, szexuális használati tárggyá; a resztli meg szűznővér marad, aki átveszi az új lányok nevelését. Van még egy lehetőség, a legrosszabb: aki gondolkodik, aki kiejti a feminista szót, aki nem viseli jól, ha megerőszakolják, vagyis aki hibázik, az mehet az Alagsorba. Persze, lehet, hogy ez a választás a legnagyobb szabadság az élőhalottak szeretet és szuperhős nélküli világában. Nekünk van jobb választásunk, például vehetünk ilyen könyveket a kamasz gyerekünknek.

Fordította: Farkas Krisztina. Tilos az Á Könyvek, 2016, 435 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."