Folyóirat

Prizma 14. – Forgatókönyv

  • Greff András
  • 2016. május 21.

Könyv

Hernyó, amely majd lepkévé alakul, petesejt, mely a rendezői spermiumra vár – két biológiai hasonlat a filmes folyóirat egykori szerzőnk, Nagy V. Gergő szerkesztette legfrissebb számából, amelyek világosan rámutatnak a forgatókönyv létének több olyan kérdésére is, amelyet a miniesszék kitartóan körbejárnak. Mindenekelőtt arra, hogy vajon nem teljes őrültség-e, hogy a világ minden táján súlyos százmilliókat szavaznak meg alkotóknak olyasmi alapján, amely, láthatjuk, legföljebb halovány ígéretként értelmezhető; másrészt pedig, hogy miért is kéne érdekelje akár a tudományt, akár a civil cinefileket a pasztellvázlat a színpompás végeredmény helyett. Hogy az utóbbiban bennfoglalt előítélet milyen súlyosan téves, azt a szerkesztő bevezető írása (mely a filmtudomány és a forgatókönyv friss románcáról beszél) mellett Varró Attila Hollywood elsüllyedt szerzőinek védelmében fogant, szenvedélyes futama bizonyítja a legjobban, melyben csárdás pofont oszt a filmek autonóm alkotójaként kizárólag a rendezőt elismerő, a filmes gondolkodást máig meghatározó (sokak szerint: megmérgező) Andrew Sarrisnak. Az elejétől a végéig olvasmányos szövegekből egybeszőtt lapszám másik csúcspontját pedig Adrian Martin kiállása jelenti a szabálytalan forgatókönyvek mellett, amelyet az okosan kitartott vezérszólam mellett úgyszintén a tenor jelentékeny hőfoka jellemez. Ki gondolta volna, hogy a forgatókönyvek hernyói sajátos mozgásukkal az érzelmek komplett viharát képesek kiprovokálni?!

De persze nem mindenkiből. Amikor a Filmalap, illetve a maguk gyakorlatáról valló hazai szerzők szürke megszólalásait, a sok névtelenséget igénylő, de még úgy is bátortalan és/vagy saját nevén a levegőt hámozó alak fecsegését olvassuk, ismét ráébredhetünk arra, hogy a film (és annak írása) minden ezt cáfoló jelzéssel együtt mégiscsak: álom – amelyhez nem az ész vagy a ravaszság nyitja meg az utat, hanem legfőképp a szellem tényleges szabadsága.

94 oldal, 800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.