Folyóirat

Prizma 14. – Forgatókönyv

  • Greff András
  • 2016. május 21.

Könyv

Hernyó, amely majd lepkévé alakul, petesejt, mely a rendezői spermiumra vár – két biológiai hasonlat a filmes folyóirat egykori szerzőnk, Nagy V. Gergő szerkesztette legfrissebb számából, amelyek világosan rámutatnak a forgatókönyv létének több olyan kérdésére is, amelyet a miniesszék kitartóan körbejárnak. Mindenekelőtt arra, hogy vajon nem teljes őrültség-e, hogy a világ minden táján súlyos százmilliókat szavaznak meg alkotóknak olyasmi alapján, amely, láthatjuk, legföljebb halovány ígéretként értelmezhető; másrészt pedig, hogy miért is kéne érdekelje akár a tudományt, akár a civil cinefileket a pasztellvázlat a színpompás végeredmény helyett. Hogy az utóbbiban bennfoglalt előítélet milyen súlyosan téves, azt a szerkesztő bevezető írása (mely a filmtudomány és a forgatókönyv friss románcáról beszél) mellett Varró Attila Hollywood elsüllyedt szerzőinek védelmében fogant, szenvedélyes futama bizonyítja a legjobban, melyben csárdás pofont oszt a filmek autonóm alkotójaként kizárólag a rendezőt elismerő, a filmes gondolkodást máig meghatározó (sokak szerint: megmérgező) Andrew Sarrisnak. Az elejétől a végéig olvasmányos szövegekből egybeszőtt lapszám másik csúcspontját pedig Adrian Martin kiállása jelenti a szabálytalan forgatókönyvek mellett, amelyet az okosan kitartott vezérszólam mellett úgyszintén a tenor jelentékeny hőfoka jellemez. Ki gondolta volna, hogy a forgatókönyvek hernyói sajátos mozgásukkal az érzelmek komplett viharát képesek kiprovokálni?!

De persze nem mindenkiből. Amikor a Filmalap, illetve a maguk gyakorlatáról valló hazai szerzők szürke megszólalásait, a sok névtelenséget igénylő, de még úgy is bátortalan és/vagy saját nevén a levegőt hámozó alak fecsegését olvassuk, ismét ráébredhetünk arra, hogy a film (és annak írása) minden ezt cáfoló jelzéssel együtt mégiscsak: álom – amelyhez nem az ész vagy a ravaszság nyitja meg az utat, hanem legfőképp a szellem tényleges szabadsága.

94 oldal, 800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.