Makkal álmodunk - Benjamin M. Friedman: Jólét és erkölcsösség

Könyv

A jeles közgazdászprofesszor a hetvenes évek óta tanít politikai gazdaságtant a Harvardon. Az eredetileg 2005-ben megjelent Jólét és erkölcsösség eddigi munkáinak és gondolatainak terjedelmes összefoglalója - olvasmányos, alapos, sűrűn lábjegyzetelt, a maga nemében szórakoztató és igen tanulságos munka, mely perfekt fordításban kerül a magyar olvasók kezébe.

A jeles közgazdászprofesszor a hetvenes évek óta tanít politikai gazdaságtant a Harvardon. Az eredetileg 2005-ben megjelent Jólét és erkölcsösség eddigi munkáinak és gondolatainak terjedelmes összefoglalója - olvasmányos, alapos, sűrűn lábjegyzetelt, a maga nemében szórakoztató és igen tanulságos munka, mely perfekt fordításban kerül a magyar olvasók kezébe.

Friedman már könyve első, kulcsjelentőségű fejezetében kifejti alaptézisét: a jólét növekedése, a javak gyarapodása nem hagyja érintetlenül a magán- és közerkölcsöket sem, és a fejlődés okozta károk még mindig eltörpülnek azon hasznok mellett, melyeket a növekedésnek köszönhetünk. (A szerző egyik kiszólásában öntudatosan magára is veszi a munkájával kapcsolatos kritikát: ilyen optimista művet csak egy amerikai tud írni.)

Gondolatmenetében az államok sorsát két ördögi kör, afféle pozitív vagy negatív visszacsatolás elvén alapuló stimuláció vezérli. Ezek közül a demokrácia és a növekedés kölcsönösen erősítő hatása sajnos relatíve gyengébb - rendre erősebb az a logika, mely alapján a demokratikus szabadságjogok hiánya egyben a gazdasági növekedés akadályává válik, az ebből következő stagnálás pedig tovább gyöngíti a társadalomban a toleranciát és a demokráciát. Megannyi szerző (leginkább persze Max Weber) nyomán állítja: a pozitív visszacsatolás és egyben a növekedés individuális szintjének kulcsa az, ha a személyes magatartás bizonyos (gazdaságilag is előnyös) vonásai egyben morális rangra emelkednek.

A puding próbája az evés - márpedig szerzőnk lenyűgöző tárgyi tudással összerakott históriai, gazdaságtörténeti tablóképpel igyekszik alátámasztani hipotézisét. Természetesen hazai pályán kezdi a prosperitás, a társadalmi modernizáció, faji, nemi, vallási emancipáció, a politikai szabadságjogok kiteljesedése és a joguralom ereje közti - általa vélelmezetten szoros - kapcsolat verifikációját. Kimutatja, miként adtak módot a nagy növekedési periódusok társadalmi reformokra, s mint segítették (ami még fontosabb) a progresszió, a jogkiterjesztés, az egyenlőtlenség elleni harc iránt kedvező közérzület kifejlődését. A tárgyat nem ismerők számára meglepő módon emeli ki az amerikai história azon periódusait, amikor jelentős tömegek követelték s tűrték el a joguralom háttérbe szorítását (elég csak a tömeges méretet öltő lincselésekre és törvényhozói jóváhagyásukra gondolni), a minden törvényen túllépő elnyomást, vagy végső esetben represszív jogszabályok megszületését (mint például a feketék választójogát és más polgári jogait korlátozó ún. Jim Crow-törvényeket). S bár Friedman megpróbálja redukcionista módon a gazdasági fejlődés lelassulására és a társadalmi érvényesülés lehetőségeinek beszűkülésére visszavezetni például a fekete-/zsidó-, bevándorló-, s főként katolikusellenes Ku-Klux-Klan húszas években aratott, mai szemmel nézve elképesztő sikereit, az indulatok iránya és ereje azért még magában is magyarázatra szorulna. Ugyanakkor persze elismerésre méltó az az elegancia, ahogy ebben a kontextusban elhelyezi F. Scott Fitzgerald vagy Upton Sinclair társadalomkritikus regényeit vagy T. S. Eliot költészetét. Persze külön fejezetben elemzi a Nagy Depressziót, amely abban a tekintetben is különleges, hogy hatásai Amerikában éppen ellentétesek a Friedman-hipotézisben megfogalmazottakkal: ekkor a válság a szerző szerint is inkább növelte a kezdeményezések és a mobilitás iránti elkötelezettséget.

Mintegy kontrasztként gondosan végigviszi a fontosabb európai országok (Nagy-Britannia, Franciaország, Németország) huszadik századi sorsának analízisét is: rendre azt a faktort kutatja, hogyan hatott a jólét növekedése, a gazdasági fejlődés a politikai és privát moralitás fejlődésére (amelyben jó evolucionistaként vakon hisz), no és a közéleti, társadalmi, politikai reformok sikerére. Jótékonyan, naná!

Az Egyesült Királyság modern kori politikatörténetében éles szemmel fedezi fel a neuralgikus pontokat, s mind a szüfrazsettmozgalom erőszakos letörése, mind az időről időre itt is fellángoló antiszemitizmus mögött megtalálja a gazdasági válságot mint általános motiváló erőt, amit alkalomról alkalomra változó tényezők befolyásolnak. A megértést kétségtelenül segíti, hogy az egyes államok pozitív és negatív válaszreakcióit sikerül frappáns mátrixtáblákba rendezni - igaz, ezek állításai néha zavarba ejtőek (nehezen értelmezhető, miként lehet párhuzamba állítani Kohl késői korszakát mondjuk a német kora harmincas évekkel).

A fejlődő országokba tett fejezetnyi kirándulása is tartogat meglepetéseket, jó és rossz értelemben egyaránt. Miközben némely axiómája kétségtelenül igazolódik, más konkrét esetekben adós marad a meggyőző genetikus történeti magyarázattal. Miközben például szinte visszafogottan fogalmaz a XX. századi argentin történelem sokszor véres drámájáról, modellje nem igazán magyarázza az ország alapvetően tragikus sorsát - akkor már inkább hagyatkoznánk a Nobel-díjas Naipaul szenvedélyesen szubjektív elemzésére (Eva Perón visszatér).

Friedman természetesen tökéletesen immúnis korunk fejlődés- és globalizációkritikus mozgalmaival szemben - ők szerinte csupán Rousseau és Marx összemixelt hagyományát folytatják. Érvelése szerint eddig minden alarmista, malthusianus predikció tévesnek bizonyult (maga Malthus is visszavonta ominózus kijelentéseit). A szegénység - minden ezzel ellentétes értelmű percepció dacára - jelentősen visszaszorult a világban, még a harminc évvel ezelőtti állapothoz képest is, a katonai konfliktusok hevessége pedig (Irak ide, Afganisztán oda) összességében lanyhult az elmúlt évtizedben (ennek tartósságára azért nem vennénk mérget). A töretlen gazdasági fejlődés politikai, társadalmi emancipációban kifejeződő, áldásos hatását pedig hamarosan tanulmányozhatjuk Kínában - már ha tényleg igaz az írás a falon.

Fordította: Szári Péter. Napvilág, 2010, 685 oldal, 4500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.