Könyv

Maros András: Semmi negyven

  • - kg -
  • 2013. július 20.

Könyv

Wimbledoni győzelme után kirobbanó kereslet mutatkozott Boris Becker Puma márkájú teniszütői iránt - ennek a mondatnak a Kádár-kori fordítása úgy fest, hogy Maros András kamaszkorú teniszező nemcsak azt tudta, hogy hány ilyen ütő tartózkodik az országban, de azt is, hogy mindhármat egy külkeres papa ajándékozta a fiacskájának.

Bizony, a Kádár-kor langymeleg utolsó évtizede már csak ilyen volt egy tizenéves fejével. Ennek a rendszert nem bomlasztó (mert a legóról épp a Jugóból behozott képregényekre átszokó) korosztálynak a szemében a külkeres papák jelentették az istent; a teniszezők a hazánkba tévedt Puma ütők tulajdonosait ismerték név szerint, míg mások a Hulk képregények és Jedi-bábuk földrajzi helyzetéről rendelkeztek pontos adatokkal. Maros András gyermekkori ütő- és pólóvágyairól, vásárlási dilemmáiról a Mariahilfer Strassén és a kor tenisznagyságaihoz fűződő rajongói érzéseiről az ügyben legilletékesebb: Maros András ad tájékoztatást könyve oldalain. Arra jól ráérzett, hogy nincsen annál vérpezsdítőbb, mint mikor meglett férfiemberek felfedezik egymásban a nyolcvanas évekbeli kamaszt, mert azt más valóban nem értheti, hogy mit jelentett egy Puma ütő, egy Jedi-bábu vagy egy szamizdatban terjedő Hulk. Az ilyen egymásra találások azonban jobbára magánjellegű örömködések: egy kamasz ütővonzalmai, ha egyedül állnak, ha a kis Maros nem több mint póló- és ütővágyainak összessége; nos, erre az esetre még mindig ott van, ha nem is a regény, de a kedélyesen megírt publicisztika. Maros teniszmemoárjában sok a kedélyesen megírt, szellemesen megfogalmazott magánjellegű közlés - ezek a szórakoztatóbb passzusok, mert a kor sportközvetítési szokásairól, edzéskultúrájáról, lazsálási hajlandóságáról és buheratermészetéről már sok más forrásból értesülhetett, aki akart. De az csak most derült ki, hogy a szerző nagyon szeretett volna Puma ütőt. Nem állt ezzel egyedül.

Magvető, 2013, 275 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.