Könyv

Maros András: Semmi negyven

  • - kg -
  • 2013. július 20.

Könyv

Wimbledoni győzelme után kirobbanó kereslet mutatkozott Boris Becker Puma márkájú teniszütői iránt - ennek a mondatnak a Kádár-kori fordítása úgy fest, hogy Maros András kamaszkorú teniszező nemcsak azt tudta, hogy hány ilyen ütő tartózkodik az országban, de azt is, hogy mindhármat egy külkeres papa ajándékozta a fiacskájának.

Bizony, a Kádár-kor langymeleg utolsó évtizede már csak ilyen volt egy tizenéves fejével. Ennek a rendszert nem bomlasztó (mert a legóról épp a Jugóból behozott képregényekre átszokó) korosztálynak a szemében a külkeres papák jelentették az istent; a teniszezők a hazánkba tévedt Puma ütők tulajdonosait ismerték név szerint, míg mások a Hulk képregények és Jedi-bábuk földrajzi helyzetéről rendelkeztek pontos adatokkal. Maros András gyermekkori ütő- és pólóvágyairól, vásárlási dilemmáiról a Mariahilfer Strassén és a kor tenisznagyságaihoz fűződő rajongói érzéseiről az ügyben legilletékesebb: Maros András ad tájékoztatást könyve oldalain. Arra jól ráérzett, hogy nincsen annál vérpezsdítőbb, mint mikor meglett férfiemberek felfedezik egymásban a nyolcvanas évekbeli kamaszt, mert azt más valóban nem értheti, hogy mit jelentett egy Puma ütő, egy Jedi-bábu vagy egy szamizdatban terjedő Hulk. Az ilyen egymásra találások azonban jobbára magánjellegű örömködések: egy kamasz ütővonzalmai, ha egyedül állnak, ha a kis Maros nem több mint póló- és ütővágyainak összessége; nos, erre az esetre még mindig ott van, ha nem is a regény, de a kedélyesen megírt publicisztika. Maros teniszmemoárjában sok a kedélyesen megírt, szellemesen megfogalmazott magánjellegű közlés - ezek a szórakoztatóbb passzusok, mert a kor sportközvetítési szokásairól, edzéskultúrájáról, lazsálási hajlandóságáról és buheratermészetéről már sok más forrásból értesülhetett, aki akart. De az csak most derült ki, hogy a szerző nagyon szeretett volna Puma ütőt. Nem állt ezzel egyedül.

Magvető, 2013, 275 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.